Administrer personopplysninger

Vi har oppdatert våre vilkår og betingelser samt våre retningslinjer for personvern. Vi gir deg også bedre måter for å få tilgang til dine personopplysninger og å forstå hvordan de brukes. Nedenfor kan du lese mer om hvordan vi håndterer dine personopplysninger og oppbevarer dem på en trygg måte.

Administrer personopplysninger

Hvorfor SAS behandler opplysningene dine

SAS behandler dine personopplysninger for å tilby reisetjenestene du har kjøpt, for å sørge for at bagasjen din kommer frem til destinasjonen din og for å håndtere eventuelle problemer i forbindelse med reisen. Vi bruker også disse opplysningene for å forbedre våre produkter og tjenester. Opplysningene er basert på bestillingsreferansen din og behandles i henhold til IATA-standard PNR (passasjernavnarkiv). Vi sletter passnummeret ditt når du er ferdig med reisen, men vi lagrer bestillingsreferansen for fremtidig referanse.

Opplysninger som behandles av leverandører

SAS samarbeider med en rekke leverandører, inkludert flyplasser, leverandører av bakketjenester, reisebyråer, IT-tjenesteleverandører, myndigheter og andre tjenesteleverandører, som ringesentre, hoteller og transportselskaper. I tillegg kan reisebyråer overalt i verden få informasjon om SAS sine tilgjengelige flygninger og seter via globale distribusjonssystemer, som Amadeus, Abacus og Travelport. Disse systemene er også underlagt personvernforordningen.

Leverandører behandler dine personopplysninger i henhold til en databeskyttelsesavtale (DPA) eller en datautvekslingsavtale (DEA). Opplysningene dine kan kun brukes i forbindelse med tjenestene du har kjøpt.

Hvor SAS lagrer personopplysninger

Personopplysninger relatert til reisende lagres i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Latvia, Polen, India og USA.

Hvorfor SAS behandler opplysningene dine

SAS behandler dine personopplysninger slik at du kan dra nytte av fordeler samt opptjene og bruke EuroBonus-poeng på belønninger. Vi kan også bruke opplysningene dine til å sende deg personlige tilbud og identifisere deg i hele reisekjeden, slik at vi kan tilby deg relevante fordeler og informasjon. Vi har dessuten samarbeid med en rekke partnere som også behandler dine personopplysninger, slik at du kan opptjene og bruke poeng utenom SAS.

Opplysninger som behandles av SAS

  • Informasjon du sender inn når du blir medlem av EuroBonus og/eller oppdaterer din EuroBonus-konto

  • Reisehistorikk

  • Opplysninger som hentes inn av partnere i forbindelse med kjøp, transport til og fra flyplasser, hotellopphold, bilutleie

  • Opplysninger om andre kjøp eller aktiviteter som gir deg rett til å opptjene eller bruke EuroBonus-poeng i en partners fysiske butikk/nettbutikk

  • Demografiske opplysninger som hentes fra partnere

  • Offentlig tilgjengelige opplysninger fra eksterne kilder

  • Data- eller nettadferd (når du godtar våre retningslinjer om informasjonskapsler)

  • Informasjon om kundebehandling og uregelmessigheter i forbindelse med reiser

  • Personopplysninger opprettet av SAS basert på dataanalyse

  • Poengsaldo, antall poeng opptjent årlig, utløpsdatoer, informasjon om merkesamarbeid

Opplysninger som behandles av partnere

Navn, adresse, telefonnummer, e-post, medlemsnivå

Hvor SAS lagrer personopplysninger

Personopplysninger relatert til EuroBonus-medlemmer lagres i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Latvia, Polen, India og USA.

Hvorfor SAS behandler opplysningene dine

SAS behandler personopplysningene dine for å gjøre reisen din enklere, for å levere reisetjenestene du har kjøpt og for å gi deg personlige tilbud. Når du gir dine personopplysninger til SAS, blir det enklere for deg å bruke SAS sine digitale tjenester (via forhåndsutfylte bestillingsdialoger, reisehistorikk, osv.).

Du kan melde deg av eller på mottakerlisten for personlige tilbud når som helst. Hvis du velger å melde deg av, vil personopplysningene dine ikke lenger behandles for personlige tilbud.

Opplysninger som behandles av SAS

  • Navn, e-postadresse

  • Flygningsdetaljer (bestilte og fullførte reiser)

  • Informasjon om kjøpte tilleggstjenester

  • Hvis du velger å få personlige tilbud, behandler SAS også:

  • Data analysert for å bestemme kjøpsvaner og preferanser

  • Data- og scoringmodeller fra tredjeparter (Mosaic, Google Analytics)

  • Personlig markedsføring basert på informasjon du har gitt til SAS

Hvor SAS lagrer personopplysninger

Personopplysninger relatert til SAS-kontoinnehavere lagres i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Latvia, Polen, India og USA.

For bedrifter som er medlem i SAS Bedriftsprogram, behandler SAS personopplysninger som gis av bedriften for å levere reisetjenester. SAS deler også informasjon om reisende i bedriften. Dette inkluderer informasjon om hvem som har reist hvor og når og hvilke tjenester de har kjøpt.

Opplysninger som behandles av SAS

  • Persondetaljer: navn, e-post, telefonnummer

  • Reiseinformasjon: flygningsdetaljer (bestilte og fullførte reiser), kjøpte tilleggstjenester

  • SAS Travel Pass: produktinformasjon, reisehistorikk, betalingsbetaljer

Hvor SAS lagrer personopplysninger

Personopplysninger relatert til bedriftsreiser lagres i Norge, Danmark, Sverige, Latvia, India og USA.

Hvorfor SAS behandler sensitive opplysninger

Sensitive opplysninger er alle opplysninger som er relatert til en persons grunnleggende rettigheter og friheter og som, hvis behandlet, kan begrense denne personens rettigheter og friheter. SAS behandler sensitive opplysninger som gis av reisende slik at de kan gi den samme servicen til alle reisende og levere tjenestene som er kjøpt. Dette betyr at SAS også deler sensitive opplysninger med tredjeparter under reiser. Disse opplysningene kalles for SSR-informasjon («special service request») og følger en IATA-standard som brukes på tvers av flyselskapbransjen.

Sensitive opplysninger behandlet av SAS

  • Behov for rullestol, båre eller seng på flyplassen og/eller inflight

  • Medisinske behov og egnethet for reiser

  • Funksjonshemninger (fysiske/mentale) og behov for assistanse og/eller tjenestedyr

  • Spesielle måltider basert på medisinske behov eller religiøse overbevisninger

  • Passasjerer som reiser inkognito eller i varetekt

  • Reisende som er deportert

Hvorfor SAS bruker informasjonskapsler

En informasjonskapsel er en liten tekstfil som inneholder informasjon som er lagret på datamaskinen eller enheten din. SAS bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din når du bruker nettsiden til SAS.

En type informasjonskapsel lagrer en fil permanent på datamaskinen. Denne informasjonskapselen brukes for å skreddersy nettsiden basert på dine valg og historikk.

En annen vanlig form for informasjonskapsler er øktavhengige informasjonskapsler som sendes mellom datamaskinen din og serveren for å hente informasjon. Øktavhengige informasjonskapsler blir ikke lagret etter at du har lukket nettleseren din. Les mer om hvordan informasjonskapsler fungerer på allaboutcookies.org.

Vi jobber alltid for å forbedre nettsiden vår ved å analysere brukeradferd ved hjelp av verktøy som Google Analytics og Adobe Analytics.

De viktigste informasjonskapslene som SAS bruker

  • Informasjon om markedsvalg (land og språk) for å dirigere deg til det mest nylig besøkte domenet

  • Standardverdier for CEP (behandling av komplekse hendelser; «complex event processing») basert på ditt seneste søk eller valgte marked

  • Innlogget brukers økt-ID for engangsregistrering

  • Bedriftsdata for fortsatt bestillingsflyt og omdirigeringer


Målrettet online-reklame

Målrettet reklame er en måte å vise annonser på nettstedene du besøker, og gjøre dem mer relevante for deg og dine interesser.

Du kan administrere preferansene dine i våre retningslinjer for informasjonskapsler

Informasjon og opplæring

SAS-ansatte har fått informasjon og opplæring i personvernforordningen. SAS-leverandører har også blitt informert om de nye reglene i personvernforordningen.

Samsvar med personvernforordningen

SAS har en utpekt personvernrådgiver og personvernambassadører på tvers av organisasjonen før å sørge for at alle personopplysninger behandles i samsvar med personvernforordningen.

Merknad om mislighold av personopplysninger

SAS vil informere deg og myndighetene hvis dine opplysninger har blitt misligholdt.

Databeskyttelsesavtaler

Alle SAS-«behandlere» som håndterer personopplysninger, skriver under på en databeskyttelsesavtale for å sørge for at de er i samsvar med personvernforordningen.

Datautvekslingsavtaler

Alle SAS-partnere som opptrer som «behandlingsansvarlige», signerer en datautvekslingsavtale for å sørge for at de er i samsvar med personvernforordningen.

Informasjonssikkerhet

SAS jobber kontinuerlig for å forbedre informasjonssikkerheten i henhold til ISO 27001

Be om en kopi av dine personopplysninger

Du har rett til å be om en kopi av personopplysninger som SAS har om deg. Du kan bestille én kopi gratis. Du må betale et administrasjonsgebyr for ytterligere forespørsler. SAS vil gjøre sitt beste for å sende deg en lenke for å laste ned personopplysningene dine senest 30 dager etter at vi mottar forespørselen din.

Hvordan SAS identifiserer deg

SAS lagrer ikke passnummeret eller personnummeret ditt. Hvis du er EuroBonus-medlem, har et SAS Travel Pass eller er en SAS-kontoinnehaver, må du logge deg inn for å be om en kopi av dine personopplysninger. Alle andre reisende identifiseres med navn, e-post og telefonnummer. Merk at vi krever all denne informasjonen for å identifisere deg.

Reisende under 18

SAS behandler ingen opplysninger om reisende under 18 år for noen andre formål enn en spesifikk reise.

Opplysninger du vil motta hvis du kun har reist med SAS

  • Personlige detaljer: navn, e-post, telefonnummer, medlemsnummer (hvis aktuelt)

  • Reiseinformasjon: flygningsdetaljer (bestilte og fullførte reiser), kjøpte tilleggstjenester

  • Kundebehandling: saker som identifiseres med ditt navn, e-postadresse og telefonnummer Opplysninger du vil motta som EuroBonus-medlem, SAS Travel Pass-innehaver eller SAS-kontoinnehaver

  • Personlige detaljer: navn, e-post, telefonnummer, medlemsnummer (hvis aktuelt)

  • Reiseinformasjon: flygningsdetaljer (bestilte og fullførte reiser), kjøpte tilleggstjenester

  • Kampanjedetaljer: leverings- og sporingslogger

  • Kundebehandling: saker som identifiseres av profilen din

  • SAS Travel Pass: produktinformasjon, reisehistorikk, betalingsbetaljer

Bestill en kopi av personopplysninger fra SAS

Hvis du vil finne ut hvilke personopplysninger SAS har hentet inn om deg, kan du logge deg inn og bestille en kopi av dine personopplysninger
Selv om du ikke har en konto hos SAS, kan du fremdeles bestille en kopi av dine personopplysninger

Utøving av din rett til å bli glemt

Du har rett til å be SAS om å slette all informasjon vi har om deg. Merk at SAS kan bruke opptil 30 dager på å slette all informasjonen.

Hvis du utøver din rett til å bli glemt, vil EuroBonus-medlemskapet/SAS-kontoen din bli avsluttet og alle poengene dine vil bli slettet. Du vil heller ikke kunne bruke de samme digitale tjenestene som før. Hvis du har et SAS Travel Pass, kan kun bedriften din utøve din rett til å bli glemt når det gjelder opplysninger knyttet til ditt SAS Travel Pass.

Merk også at SAS ikke kan slette alle personopplysninger. For å beskytte deg mot svindel, vil PNR-opplysninger ikke slettes i henhold til forskrift EC 261/2004 fra Europaparlamentet og Den europeiske unions råd. I tillegg vil enhver aktivitet utført av en reisende som kvalifiseres under ICAO-vedtaket «A33-4 adopsjon av nasjonal lovgivning for visse lovbrudd som finner sted om bord sivile fly (besværlige/forstyrrende passasjerer)», ikke bli slettet.

Hvis du ønsker å utøve din rett til å bli glemt, må du gå gjennom følgende sjekkliste før du legger inn forespørselen.

SAS har utpekt et personvernombud for å hjelpe reisende og sørge for etterlevelse av personvernforordningen.

Hvis du har noen spørsmål eller trenger hjelp, er det bare å kontakte SAS sitt personvernombud på e-postadressen dataprotectionofficer@sas.se