Assistanse

Vi gjør alt vi kan for å gjøre reisen så enkel, trygg og komfortabel som mulig, uansett hva du har av behov eller evner og vi forstår om du trenger litt ekstra støtte eller assistanse under reisen.

Hvis du ønsker andre typer assistanse når du reiser til og fra USA, anbefaler vi at du gir oss et varsel 48 timer i forveien.

Godt å vite

  • Assistanse avhenger av tilgjengelighet.

  • Du må be om assistanse minst 48 timer før din planlagte avgangstid.

  • Tjenesten må være godkjent før avgang, ellers kan vi ikke garantere assistanse.

  • Husk å beregne ekstra tid til innsjekking og sikkerhetskontroll, vi anbefaler at du er ved innsjekkingsskranken minst 2 timer før avgang for europeiske flyvninger og minst 3 timer før avgang for flyvninger til Asia og Nord-Amerika.

Slik kan du legge til / bestille assistanse

For SAS-flygninger kan du be om assistanse under Mine bestillinger når du har bestilt flygningen.

  • Bestill flybillettene dine.

  • Velg typen assistanse du trenger, rullestolassistanse eller visuell og hørselsassistanse.

  • Hvis du trenger rullestolassistanse, velg typen service, WCHR (rampe), WCHS (trapper), WCHC (bæring).

  • Oppgi om du reiser med egen rullestol eller annet hjelpemiddel.

  • Be om visuell og hørselsassistanse hvis du har en hørsels-, syns-, kognitiv eller utviklingshemning.

  • Oppgi om du reiser med en servicehund.

For flygninger som drives av andre flyselskaper, bruk skjemaene nedenfor:

Rullestoltjenester

Hvis du reiser med din egen rullestol, eller trenger litt ekstra hjelp med å komme deg fra innsjekking til gaten for ombordstigning, kan du be om rullestolassistanse via Mine bestillinger eller gjennom SAS Customer Service. Sørg for at du ber om assistanse eller legger rullestolen din inn i bestillingen i god tid før reisen.

Vi tilbyr følgende assistanse:

WCHR (rampe) - den reisende kan gå opp/ned trapper og til/fra setet på egen hånd. Vedkommende har behov for rullestol til/fra flyet.

WCHS (trapper) - den reisende kan ikke gå opp/ned trapper, men kan gå til/fra setet sitt uten hjelp. Han/hun trenger rullestol til/fra flyet og må bæres opp/ned trapper.

WCHC (bæring) - den reisende har sterkt nedsatt mobilitet og trenger en rullestol til/fra flyet, og passasjeren må bæres opp/ned trapper og til/fra setet.

  • Du kan ta med rullestol eller gåstol om bord gratis.

  • Hvis du har hjelpemidler eller utstyr som krever ekstra plass på grunn av vekt eller størrelse, ber vi deg informere oss på bestillingstidspunktet.

  • Det kan, avhengig av flyet, være begrensninger på typen utstyr som kan tas med om bord.

  • Av sikkerhetsmessige og andre årsaker må vi noen ganger bytte fly. Hvis dette gjør det vanskelig for deg å reise med hjelpemidler eller utstyr, vil vi tilby en alternativ flygning.

  • Av sikkerhetsmessige årsaker kan ikke reisende med redusert mobilitet sitte ved en seterad ved nødutgang, da det å sitte der krever at du kan hjelpe kabinpersonalet, og for eksempel åpne flydøren om nødvendig.

Om bord i din flygning

Vi gjør alt vi kan for å gjøre det så komfortabelt som mulig for deg, og kabinpersonalet vårt kan hjelpe deg med det meste. Her er hva du kan forvente deg når du reiser med oss:

Tilgjengelighetstilpasninger om bord

På langdistanseflygninger med forbedret A330-/A350-fly:

  • En spesiell rullestol er tilgjengelig for reisende med redusert mobilitet for å bevege seg til/fra toalettet.

  • Minst ett toalett for funksjonshemmede er installert om bord med mer plass og spesielle håndtak for forbedret støtte.

  • Prioritert stuing for én rullestol for voksne i skap om bord.

På langdistanseflygninger med A330-fly:

  • En spesiell rullestol er tilgjengelig for reisende med redusert mobilitet for å bevege seg til/fra toalettet.

  • Toaletter på Business Class har mer plass, rekkverk og bredere dør.

  • Prioritert stuing for én rullestol for voksne i skap om bord.

På langdistanseflygninger med A321NX-/32Q-fly:

  • En spesiell rullestol er tilgjengelig for reisende med redusert mobilitet for å bevege seg til/fra toalettet.

  • Minst ett toalett er utstyrt med et spesielt håndtak for forbedret støtte

  • Ingen prioritert stuing for én rullestol for voksne i skap om bord.

På innenlandsruter og ruter i Europa:

  • Ingen spesiell rullestol er tilgjengelig.

  • Toalettene er i vanlig størrelse og utstyrt med et spesielt håndtak for bedre støtte.

Kabinpersonalet i SAS' kan ikke hjelpe deg med ting som: å løfte eller bære deg, hjelpe deg med måltider, administrere eller overvåke medisininntaket ditt eller hjelpe med toalettbesøk. Se mer informasjon i avsnittet «Skjulte funksjonshemninger»

Bevegelige armlener

A350–900
  • Rad 1, 3, 5, 7 og 9: A/D/H og rad 2, 4, 6, 8 og 10: F (SAS Business)

  • Rad 20 til og med 23: B/C/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 til og med 39: A/B/C/D/E/F/G/H/J og rad 41 til og med 56: A/B/C/D/E/F/G/H/J (SAS Go)

A330–300
  • Rad 1, 3, 5 og 7: A/D/H og rad 2, 4, 6 og 8: F (SAS Business)

  • Rad 20 til og med 27: B/D/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 til og med 37: A/B/C/D/E/F/G/H, rad 41: A/B/G/H, rad 42 til og med 51: A/B/C/D/E/F/G/H, rad 52: A/B/G/H, rad 53 til og med 55: A/B/D/E/F/G/H og
    rad 56: G/H (SAS Go)

A330–300 E (forbedret)
  • Rad 1, 3, 5 og 7: A/D/H og rad 2, 4, 6 og 8: F (SAS Business)

  • Rad 20 til og med 27: B/D/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 til og med 36: A/B/C/D/E/F/G/H (SAS Go)

A350–900
  • Rad 1, 3, 5, 7 og 9: A/D/H og rad 2, 4, 6, 8 og 10: F (SAS Business)

  • Rad 20 til og med 23: B/C/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 til og med 39: A/B/C/D/E/F/G/H/J og rad 41 til og med 56: A/B/C/D/E/F/G/H/J (SAS Go)

A330–300
  • Rad 1, 3, 5 og 7: A/D/H og rad 2, 4, 6 og 8: F(SAS Business)

  • Rad 20 til og med 27: B/D/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 til og med 37: A/B/C/D/E/F/G/H, rad 41: A/B/G/H, rad 42 til og med 51: A/B/C/D/E/F/G/H, rad 52: A/B/G/H, rad 53 til og med 55: A/B/D/E/F/G/H og rad 56: G/H (SAS Go)

A330–300 E (forbedret)
  • Rad 1, 3, 5 og 7: A/D/H og rad 2, 4, 6 og 8: F (SAS Business)

  • Rad 20 til og med 27: B/D/F/G (SAS Plus)

  • Rad 31 til og med 36: A/B/C/D/E/F/G/H, rad 42 til og med 52: A/B/C/D/E/F/G/H, rad 53: A/B, rad 54 til og med 56: A/B/D/E/F og rad 57: A/B (SAS Go)

A321NX
  • Rad 1, 3, 5 og 7: C/D (SAS Business)

  • Rad 20 til og med 22: C/D (SAS Plus)

  • Rad 32 til og med 49: A/B/C/D/E/F, rad 50: D/E/F, rad 42 til og med 52: A/B/C/D/E/F/F/H, rad 53: A/B, rad 54 til og med 56: A/B/D/E/F og rad 57: A/B (SAS Go)

A321NX
  • Rad 1, 3, 5 og 7: C/D (SAS Business)

  • Rad 20 til og med 22: C/D (SAS Plus)

  • Rad 32 til og med 49: A/B/C/D/E/F og rad 50: D/E/F (SAS Go)

Vekt- og størrelsesbegrensninger for mobilitetshjelpemidler

Det er noen begrensninger med hensyn til størrelse og vekt på mobilitetshjelpemiddelet ditt på forskjellige flytyper.

Airbus 321NX (til/fra Canada og USA)

  • Maksimal størrelse (cm): 150 x 60 x 114 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 79 kg

319, 320, 32A, 32N, 320L

  • Maksimal størrelse (cm): 164 x 140 x 114 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 149 kg

333 / 343 / 359

  • Maksimal størrelse (cm): 153 x 115 x 163 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 149 kg

321

  • Maksimal størrelse (cm): 153 x 156 x 114 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 149 kg

736, 73G, 73H, 73W, 738

  • Maksimal størrelse (cm): 127 x 114 x 86 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 149 kg

AT7

  • Maksimal størrelse (cm): 95 x 70 x 140 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 200 kg

CR9, AR8, DH4, 223

  • Maksimal størrelse (cm): 180 x 85 x 65 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 80 kg

De fleste reisende kan fly selvstendig med oss, men i noen tilfeller kan det være behov for en reiseledsager som kan hjelpe til med personlige behov under flyturen eller i en nødsituasjon for å overholde sikkerhetsbestemmelsene. Ledsageren kan være en personlig sikkerhetsassistent eller en personlig omsorgsperson og må legges til på bestillingstidspunktet.

Vi tilbyr følgende syns- og hørselsassistanse:

  • Reise med en assistent / pleier

  • Reise med servicehund

Sørg for at du ber om assistanse eller legger til servicehunden din i bestillingen din i god tid før reisen.

Hvis du reiser alene, må du kunne:

  • Fest og åpne setebeltet,

  • reis deg fra setet og kom deg til en nødutgang uten hjelp,

  • hent og ta på deg en redningsvest og en oksygenmaske uten hjelp,

  • følg sikkerhetsinstruksene og instruksjoner gitt av kabinpersonalet i et nødstilfelle.

  • spise måltider, ta medisiner, bruke toalettet på egen hånd og

  • orientere eller kommunisere selvstendig.

Hvis du trenger hjelp med noe av det ovennevnte, må du ledsages av en personlig sikkerhetsassistent eller en personlig omsorgsperson.

Personlig sikkerhetsassistent

En person som er minst 16 år gammel (med mindre lokal lovgivning sier noe annet) som er fysisk og mentalt i stand til og villig til å påta seg ansvaret for en passasjer med en funksjonshemming i en nødsituasjon.

Personlig omsorgsperson

En person som hjelper en passasjer med en funksjonshemming med sine personlige behov under flygningen (f.eks. spise, bruke toalettfasiliteter, ta medisiner osv.). Personlig omsorgsperson gir assistanse som kabinbesetningen ikke kan tilby.

Du er pålagt å reise med en personlig sikkerhetsassistent hvis:

  • du reiser i en båre eller inkubator

  • du ikke er i stand til å forstå eller svare på sikkerhetsinstruksjoner fra kabinpersonell (inkludert sikkerhetsgjennomgangen)

  • du ikke er i stand til å etablere noen form for kommunikasjon med eller respons på kabinpersonale; eller

  • du ikke er i stand til å evakuere fysisk fra flyet i tilfelle en nødsituasjon (inkludert feste og løsne setebelter).

Hvis du trenger assistanse

For å sikre best mulig assistanse må du kontakte SAS kundeservice minst 48 timer før avgang.

Fullt opplærteførerhunderkan være med i kabinen gratis hvis de oppfyller kravene nedenfor.

Godt å vite

  • Én førerhund per person, unntatt når du reiser til USA. I så fall kan kvalifiserte personer med funksjonshemninger reise med maksimalt to førerhunder.

  • Kun hunder godtas som opplærte servicedyr.

  • Hunden din må være på vakt og lett kunne identifiseres som en førerhund (f.eks. bruk av vest).

  • Hunden din må ligge eller sitte på gulvet foran deg uten å stikke ut i midtgangen.

  • Husk å ha ekstra tid til innsjekking og sikkerhetskontroller når du reiser med dyr. Vi anbefaler at du er på flyplassen minst 2 timer før avreise.

Hvis førerhunden din ikke får plass i de tillatte områdene, er det mulig at du må:

  • Endre til en flygning med flere ledige seter.

  • Kjøp et ekstra sete for mer plass og komfort. Din førerhund må fortsatt sitte på gulvet.

Hvordan legge til / bestille en førerhund

Du kan ha med deg en førerhund om bord gratis. Husk at det kreves forhåndsvarsel, så vennligst send en forespørsel så snart som mulig etter bestilling og ikke senere enn 48 timer før avgang.

  • Legg til en forespørsel via Mine reiser etter at du har fullført bestillingen.

  • Hvis forespørselen din er bekreftet, må du fylle ut skjema "sertifikatet for transport av dyr (DOC, 113KB)"og ta det med til innsjekkingsskranken på flyplassen, unntatt når du reiser innenlands i Danmark, Norge og Sverige.

Dokumentasjon og skjemaer som kreves for reising

Du må kunne vise følgende dokumentasjon under hele reisen:

  • Sertifikat på medisinsk/mental helse fra en lisensiert fagperson innen mental helse som bekrefter avhengigheten.

  • Erklæring på dyrets helse, inkludert nødvendige vaksinasjonskort.

  • Et identitetskort eller annet dokument som utstedes av en organisasjon eller person som spesialiserer seg på opplæring av førerhunder som identifiserer personen med en funksjonshemming og attesterer at førerhunden har blitt individuelt opplært av organisasjonen eller personen til å utføre en oppgave for å bistå personen med en funksjonshemming med et behov knyttet til funksjonshemmingen.

Atferd til førerhund

Hunden din må være opplært til å lyde kommandoene dine og må oppføre seg riktig på et offentlig sted (med andre ord, ingen bjeffing, knurring eller hoppe opp på mennesker eller andre dyr).

  • Førerhund må alltid være under din kontroll og i bånd og/eller seletøy.

  • Hvis hunden din ikke oppfører seg på en hensiktsmessig måte, vil hunden bli ansett som et kjæledyr, og alle krav og gjeldende gebyrer vil gjelde.

Førerhunder kan ikke:

  • Sitte i en seterad ved nøutgang eller blokkere midtgangene.

  • Oppta et sete. Hvis et sete har blitt reservert for hunden din på forhånd, er hunden din velkommen til å sitte på gulvet under setet.

  • Spise fra brettbord.

Søk om erstatning

Du kan søke om erstatning for skadet eller mistet mobilitetsutstyr. Erstatning for et skadet eller mistet fysisk hjelpemiddel håndteres i henhold til SAS sine' regler og vilkår samt Montreal-konvensjonen. Merk at vi ikke gir erstatning for skjøre eller verdifulle gjenstander.

Søk om erstatning

På alle SAS-drevne flygninger

SAS-drevne flygninger er alltid underlagt EU-forskrift 1107/2006 og gjeldende sikkerhetsforskrifter.

Flygninger mellom Skandinavia og USA

14 CFR del 382 – Ikke-diskriminering på grunnlag av funksjonshemninger på flyreiser gjelder for passasjerer med funksjonshemninger som reiser på en flygning mellom Skandinavia og USA, eller som har kjøpt en billett for en SAS-drevet flygning gjennom et USA-basert flyselskap, med prefikset til et amerikansk flyselskap. Mer om rettighetserklæringen for passasjerer med funksjonshemninger ved reiser til eller fra USA.

Flygninger mellom Skandinavia og Canada

Som en stor utenlandsk transportør er SAS underlagt Del 2 av den kanadiske forskriften for tilgjengelig transport for personer med funksjonshemninger når SAS drifter en flygning til eller fra Canada. Mer om kanadiske rettigheter for passasjerer og tilgjengelighet.

Hvis du ikke er fornøyd med tjenestene våre, kan du sende oss tilbakemeldinger via tilbakemeldingsskjemaet vårt, så hjelper vi deg gjerne. Hvis bekymringen din er relatert til en reise til eller fra USA, er du også velkommen til å kontakte SAS’ klageløsningsrepresentant.

Vi vil gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg på best mulig måte, men hvis du er misfornøyd med håndteringen av klagen din, kan du søke regress hos det ansvarlige håndhevingsorganet:

Spesielle regler gjelder når du reiser til eller fra USA, der du alltid må gi oss et 48-timers forhåndsvarsel hvis du ber om et av følgende:

  • tilpasninger når du har alvorlige grader av både syns- og hørselshemninger

  • innkvartering for en gruppe på ti eller flere personer med en funksjonshemning

  • å ta med ditt eget medisinske utstyr om bord

  • å ta med en førerhund om bord, eller

  • å bestille oksygen eller annet medisinsk utstyr om bord.