Assistanse

Vi gjør alt vi kan for å gjøre reisen så enkel, trygg og komfortabel som mulig, uansett hva du har av behov eller evner og vi forstår om du trenger litt ekstra støtte eller assistanse under reisen.

Godt å vite

  • Assistanse avhenger av tilgjengelighet.

  • Du må be om assistanse minst 48 timer før avreise.

  • Forespørselen din må godkjennes før avreise for å garantere assistanse.

  • Planlegg ekstra tid for innsjekking og sikkerhetskontroll . Vi anbefaler at du ankommer innsjekkingsskranken minst to timer før avgang for flygninger til Europa, og minst tre timer før avgang for flygninger til Asia og Nord-Amerika.

Slik ber du om assistanse

For SAS-flygninger kan du be om assistanse under Mine bestillinger når du har bestilt flygningen.

  • Velg hvilken type assistanse du trenger (rullestol, visuell eller hørsel).

  • For rullestolservice velger du type service, f.eks. rampe (WCHR), trinn (WCHS) eller bærestol (WCHC), og angir også om du reiser med ditt eget bevegelseshjelpemiddel.

  • Be om syns- og hørselsassistanse hvis du har en hørsels-, syns-, kognitiv- eller utviklingshemming.

  • Velg om du reiser med et tjenestedyr.

Vennligst fyll ut følgende skjemaer for flygninger som betjenes av andre flyselskaper:

Rullestol-assistanse

Hvis du reiser med din egen rullestol, eller hvis du trenger ekstra hjelp til å komme deg fra innsjekkingen til gaten, kan du be om rullestol-assistanse under Mine bestillinger eller ved å ringe SAS Customer Service. Husk å be om assistanse og/eller legge til rullestolen din i bestillingen i god tid før reisen.

Vi kan tilby følgende assistanse:

WCHR (rampe) – den reisende kan gå opp/ned trapper og til/fra setet på egen hånd. Vedkommende har behov for rullestol til/fra flyet.

WCHS (trapper) – den reisende kan ikke gå opp/ned trapper, men kan gå til/fra setet sitt uten hjelp. Vedkommende trenger rullestol til/fra flyet og må bæres opp/ned trapper.

WCHC (bære) – den reisende har sterkt nedsatt mobilitet og trenger en rullestol til/fra flyet, og passasjeren må bæres opp/ned trapper og til/fra setet.

  • Du kan ta med rullestol eller gåstol om bord gratis.

  • Hvis ditt fysiske hjelpemiddel eller utstyr krever ekstra plass på grunn av vekt eller størrelse, må du gi oss beskjed om dette når du bestiller reisen.

  • Det kan, avhengig av flyet, være begrensninger på typen utstyr du kan ta med om bord.

  • Noen ganger må vi bytte fly. Hvis et slikt bytte gjør det vanskelig for deg å reise med hjelpemidler eller utstyr, vil vi tilby en alternativ flygning.

  • Av sikkerhetsgrunner kan reisende med nedsatt bevegelsesevne ikke sitte på en seterad ved nødutgang, ettersom du må være i stand til å hjelpe kabinpersonalet i en nødsituasjon, for eksempel med å åpne flydøren hvis det er nødvendig.

Om bord i flygningen din

Vi gjør alt vi kan for å gjøre det så komfortabelt som mulig for deg, og vårt kabinpersonale kan hjelpe deg med det meste. Her er hva du kan forvente deg når du reiser med oss:

Tilgang om bord

På A330 Enhanced/A350-fly:

  • En spesiell rullestol for å komme til/fra toalettet.

  • Minst ett tilgjengelig toalett med ekstra plass og spesielle håndtak for bedre støtte.

  • Prioritert stuing for én rullestol for voksne i skap om bord.

På A330-fly:

  • En spesiell rullestol for å komme til/fra toalettet.

  • Toalettene i SAS Business er større og har bredere dører.

  • Prioritert stuing for én rullestol for voksne i skap om bord.

På A321NX/32Q-fly:

  • En spesiell rullestol for å komme til/fra toalettet.

  • Minst ett toalett er utstyrt med et spesielt håndtak for bedre støtte.

  • Ingen prioritert stuing for rullestolbrukere.

På innenlandsruter og ruter i Europa:

  • Ingen spesiell rullestol er tilgjengelig.

  • Toaletter i standardstørrelse utstyrt med spesialhåndtak for bedre støtte.

SAS' kabinpersonale kan ikke hjelpe deg med å løfte eller bære deg, hjelpe deg med å spise måltider, administrere eller overvåke medisiner eller hjelpe deg med toalettbesøk. Du kan lese mer under Skjulte funksjonshemninger

Bevegelige armlener

A350–900
  • Rad 1, 3, 5, 7 og 9; A/D/H og rad 2, 4, 6, 8 og 10: F

  • Rad 20 til 23; B/C/F/G

  • Rad 31 til 39; A/B/C/D/E/F/G/H/J og rad 41 til 56; A/B/C/D/E/F/G/H/J

A330-300
  • Rad 1, 3, 5 og 7; A/D/H og rad 2, 4, 6 og 8; F

  • Rad 20 til 27; B/C/F/G

  • Rad 31 til 37; A/B/C/D/E/F/G/H, rad 41; A/B/G/H, rad 42 til 51; A/B/C/D/E/F/G/H, rad 52; A/B/G/H, rad 53 til 55; A/B/D/E/F/G/H og
    rad 56: G/H

A330-300 E (forbedret)
  • Rad 1, 3, 5 og 7; A/D/H og rad 2, 4, 6 og 8; F

  • Rad 20 til 27; B/D/F/G

  • Rad 31 til 36; A/B/C/D/E/F/G/H

A350-900
  • Rad 1, 3, 5, 7 og 9; A/D/H og rad 2, 4, 6, 8 og 10; F

  • Rad 20 til 23; B/C/F/G

  • Rad 31 til 39; A/B/C/D/E/F/G/H/J og rad 41 til 56; A/B/C/D/E/F/G/H/J

A330-300
  • Rad 1, 3, 5 og 7; A/D/H og rad 2, 4, 6 og 8; F

  • Rad 20 til 27; B/D/F/G

  • Rad 31 til 37; A/B/C/D/E/F/G/H, rad 41; A/B/G/H; rad 42 til 51; A/B/C/D/E/F/G/H, rad 52; A/B/G/H, rad 53 til 55; A/B/D/E/F/G/H og rad 56; G/H

A330–300 E (forbedret)
  • Rad 1, 3, 5 og 7; A/D/H og rad 2, 4, 6 og 8; F

  • Rad 20 til 27; B/D/F/G

  • Rad 31 til 36; A/B/C/D/E/F/G/H, rad 42 til 52; A/B/C/D/E/F/G/H, rad 53; A/B, rad 54 til 56; A/B/D/E/F og rad 57; A/B

A321NX
  • Rad 1, 3, 5 og 7; C/D

  • Rad 20 til og med 22; C/D

  • Rad 32 til 49; A/B/C/D/E/F, rad 50; D/E/F, rad 42 til 52; A/B/C/D/E/F/G/H, rad 53; A/B, rad 54 til 56; A/B/D/E/F og rad 57; A/B

A321NX
  • Rad 1, 3, 5 og 7; C/D

  • Rad 20 til 22; C/D

  • Rad 32 til 49; A/B/C/D/E/F og rad 50; D/E/F

Vekt- og størrelsesbegrensninger for mobilitetshjelpemidler

Det er noen begrensninger med hensyn til størrelse og vekt på mobilitetshjelpemiddelet ditt på forskjellige flytyper.

Airbus 321NX (til/fra Canada og USA)

  • Maksimal størrelse (cm): 150 x 60 x 114 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 79 kg

319, 320, 32A, 32N, 320L

  • Maksimal størrelse (cm): 164 x 140 x 114 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 149 kg

333 / 343 / 359

  • Maksimal størrelse (cm): 153 x 115 x 163 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 149 kg

321

  • Maksimal størrelse (cm): 153 x 156 x 114 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 149 kg

736, 73G, 73H, 73W, 738

  • Maksimal størrelse (cm): 127 x 114 x 86 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 149 kg

AT7

  • Maksimal størrelse (cm): 95 x 70 x 140 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 200 kg

CR9, AR8, DH4, 223

  • Maksimal størrelse (cm): 180 x 85 x 65 cm

  • Maksimal vekt (kg) per kolli: 80 kg

De fleste reisende kan fly på egen hånd med oss, men i noen tilfeller kan det være behov for en ledsager som kan hjelpe til med personlige behov under flygningen eller i en nødsituasjon for å overholde sikkerhetsbestemmelsene. Ledsagerne kan være en personlig sikkerhetsassistent og må legges til når du bestiller.

Vi tilbyr følgende syns- og hørselsassistanse:

  • Reise med assistent / ledsager

  • Reise med førerhund

Husk å be om assistanse og legge til en førerhund i bestillingen din i god tid før du skal reise.

Hvis du reiser alene, må du kunne:

  • Feste og åpne setebeltet.

  • Reise deg fra setet og komme deg til en nødutgang uten hjelp.

  • Hente og ta på deg en redningsvest og en oksygenmaske uten assistanse.

  • Forstå sikkerhetsinstrukser og instruksjoner gitt av kabinpersonalet i et nødstilfelle.

  • Spise, ta medisiner og gå på toalettet på egen hånd.

  • Orientere deg selv og kommunisere selvstendig.

Hvis du trenger hjelp med noe av det ovennevnte, må du ledsages av en personlig sikkerhetsassistent eller en personlig omsorgsperson.

Personlig sikkerhetsassistent

En person som er minst 16 år gammel (med mindre lokal lovgivning fastsetter noe annet), som er fysisk og mentalt i stand til og villig til å ta ansvar for en reisende med funksjonsnedsettelse i en nødssituasjon.

Sikkerhetsassistent

En person som hjelper en reisende med funksjonsnedsettelse med deres personlige behov under flygningen (f.eks. spise, gå på toalettet, ta medisiner) og gir assistanse som kabinpersonalet ikke kan gi. Du må reise med en personlig sikkerhetsassistent hvis:

  • du reiser i en båre eller i en inkubator.

  • du ikke er i stand til å forstå eller svare på sikkerhetsinstruksjoner fra kabinpersonell (inkludert sikkerhetsgjennomgangen).

  • du ikke er i stand til å etablere noen form for kommunikasjon med eller respons til kabinpersonale, eller

  • du ikke er i stand til å evakuere fysisk fra flyet i tilfelle en nødsituasjon (inkludert feste og løsne setebelter).

Hvis du trenger assistanse

For å sikre best mulig assistanse må du kontakte SAS Customer Service minst 48 timer før avgang.

Vi tar gjerne imot fullt trente førerhunder som er individuelt opplært til å utføre oppgaver for eller assistere en person med nedsatt funksjonsevne i kabinen hvis de oppfyller kravene.

Slik ber du om en førerhund

  • Send en forespørsel om å reservere plass til hunden din under Mine bestillinger .

  • Muligheten til å bestille et tjenestedyr vises ikke under Mine bestillinger hvis vi 'ikke kan ta imot førerhunden din på denne flygningen.

Når førerhunden din er bekreftet', må du gi oss mer detaljert informasjon om helsen, opplæringen og atferden til førerhunden ved å fylle ut skjemaene nedenfor, avhengig av hvor du reiser.

Godt å vite

  • Førerhunder kan reise gratis i kabinen på alle flyvgingene våre.
    avhenger av tilgjengelighet..

  • Vi anbefaler at du sender en forespørsel minst 48 timer før avreise, slik at vi kan gjøre de nødvendige forberedelsene for å skape en smidig reise.

  • Det er tillatt med én førerhund per person, bortsett fra ved reiser til USA, der kvalifiserte reisende med funksjonsnedsettelser kan reise med maksimalt to førerhunder.

  • Førerhunder må være i tjeneste og lett identifiserbare (f.eks. iført vest).

Førerhunder kan ikke:

  • Sitte i en seterad ved nødutgang eller blokkere midtgangene.

  • Oppta et sete eller spise fra brettbord.

Størrelse på førerhunder

Førerhunden din må ligge eller sitte på gulvplassen foran deg uten å stikke ut i midtgangen. Hvis førerhunden din ikke får plass innenfor det tillatte området, kan det hende du må:

  • Endre til en flygning med flere ledige seter.

  • Kjøpe et ekstra sete for mer plass og komfort. Vær oppmerksom på at hunden din fortsatt må sitte på gulvet.

Førerhundens atferd

Hunden din må være opplært til å adlyde dine kommandoer og oppføre seg ordentlig i det offentlige rom (f.eks. ikke bjeffe, knurre eller hoppe på mennesker eller andre dyr).

  • Førerhunder må alltid være under din kontroll og i bånd og/eller seletøy.

  • Du er ansvarlig for eventuelle skader/ekstra kostnader som oppstår i forbindelse med transport av førerhunden din.

  • Hvis hunden din ikke oppfører seg på en passende måte, vil hunden bli betraktet som et kjæledyr, og alle krav og tilhørende avgifter vil gjelde.

Alle flygninger unntatt til USA

Vilkårene og reglene for transport er forskjellige i hvert land. Sørg for at førerhunden din har all nødvendig dokumentasjon som kreves for å reise.

Når forespørselen din er bekreftet, må du fylle ut to eksemplarer av sertifikatet for dyretransport (DOC, 113KB) og vise det frem ved innsjekkingsskranken, unntatt når du reiser innenlands i Danmark, Norge eller Sverige.

Du må også være forberedt på å vise følgende dokumentasjon under reisen:

  • Medisinsk/psykisk helseattest fra autorisert helsepersonell som bekrefter behovet for førerhund.

  • Helseerklæring fra veterinær, inkludert påkrevd vaksinasjonsjournal.

  • Et identifikasjonskort eller annet dokument utstedt av en organisasjon eller person som er spesialisert på førerhundopplæring, som identifiserer personen med funksjonsnedsettelse og bekrefter at førerhunden har blitt individuelt opplært av organisasjonen eller personen til å utføre en oppgave for å hjelpe personen med funksjonsnedsettelse med et behov relatert til deres funksjonsnedsettelse.

Flygninger til/fra USA

I henhold til bestemmelsene til det amerikanske transportdepartementet (DOT) for direkteflyvninger til/fra USA kan reisende reise med to førerhunder uten kostnad. Les mer om å reise med servicehunder på DOTs nettsted.

Du må fylle ut to eksemplarer av hvert av følgende skjemaer før avreise og vise dem frem når du sjekker inn på flyplassen:

Du må også vise frem alle relevante dokumenter når du ankommer reisemålet.

Videreforbindelser

Hvis du har en videreforbindelse utenfor USA, må du også fylle ut 2 eksemplarer av
Sertifikat for transport av dyr (DOC, 113KB), unntatt når du reiser innenlands i Danmark, Norge og Sverige.

Nektelse av transport

SAS kan nekte å transportere en førerhund i samsvar med det amerikanske transportdepartementets forskrifter under følgende omstendigheter:

  • Førerhunden utgjør en direkte fare for en annen persons helse eller sikkerhet.

  • Førerhunden forstyrrer kabinen eller gateområdet på flyplassen i betydelig grad, eller hundens oppførsel i flyet eller i gateområdet på flyplassen tyder på at den ikke er tilstrekkelig opplært til å oppføre seg på en passende måte i offentlige områder.

  • Transporten av assistansehunden bryter med gjeldende sikkerhets- eller helsekrav fra en føderal myndighet i USA, et amerikansk territorium eller en utenlandsk myndighet.

  • De utfylte relevante skjemaene som kreves av DOT, er ikke levert.

Søk om erstatning

Du kan søke om erstatning for skadet eller mistet mobilitetsutstyr. Kompensasjon fastsettes basert på SAS'' regler og vilkår og Montreal-konvensjonen . Merk at vi ikke gir erstatning for skjøre eller verdifulle gjenstander.

Søk om erstatning

<p></p><p></p>

På alle SAS-drevne flygninger

SAS-drevne flygninger er alltid underlagt EU-forskrift 1107/2006 og gjeldende sikkerhetsforskrifter.

Flygninger mellom Skandinavia og USA

Loven om ikke-diskriminering på grunnlag av funksjonshemming i forbindelse med flyreiser, 14 CFR Part 382, gjelder for reisende med funksjonshemming som reiser på en flygning mellom Skandinavia og USA, eller som har kjøpt en billett til en SAS-drevet flyvning via et USA-basert flyselskap som inkluderer prefikset til et amerikansk flyselskap.

Mer om rettighetserklæringen for passasjerer med funksjonshemninger som reiser til eller fra USA,

Flygninger mellom Skandinavia og Canada

Som en stor utenlandsk transportør er SAS underlagt Del 2 av den kanadiske forskriften for tilgjengelig transport for personer med funksjonshemninger når SAS drifter en flygning til eller fra Canada. Mer om dine rettigheter som reisende i Canada og om tilgang.

Hvis du ikke er fornøyd med tjenestene våre, kan du gi oss beskjed ved å bruke tilbakemeldingsskjemaet vårt, så skal vi hjelpe deg. Hvis bekymringen din er relatert til en reise til eller fra USA, må du også gjerne kontakte SAS’ klageløsningsrepresentant.

Vi vil gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg, men hvis du fortsatt er misfornøyd med hvordan vi har håndtert klagen din, kan du henvende deg til de ansvarlige håndhevingsorganene nedenfor: