Vi blir Europas mest punktlige flyselskap

Selvfølgelig er vi kanskje litt partiske. Men det faktum at vi klarer å sende et metallrør fylt med mennesker og eiendelene deres over hav, fjell og gjennom skyer, er ganske imponerende i seg selv. Å gjøre det hundrevis av ganger hver dag, året rundt, er enda mer imponerende. Og enda kulere er det at de fleste fly lander akkurat når de skal. Hos SAS er vi derimot perfeksjonister. Og det der “de fleste” er like irriterende for oss som det er for deg når du er på feil side av det. Derfor jobber vi hardt for å endre “de fleste” til “alle”. Slik gjør vi det:

Vitenskapen bak boarding

Kanskje du har stått i kø ved gaten og tenkt: “Det må da finnes en mer effektiv måte å gjøre dette på.” Og det gjør det. Faktisk finnes det en optimal metode, utviklet av astrofysikeren Jason Steffen i 2005. Denne silkemyke, nesten drømmelignende dansen, der passasjerer går om bord akkurat i riktig øyeblikk og i riktig rekkefølge, sparer mye tid og bry for alle involverte. I teorien. Men i den virkelige verden, der folk oppfører seg som folk og ikke som tall i en simulering, må vi nøye oss med det nest beste. Nemlig boardinggrupper og, i det siste, ekstra tidlige “Gå til gate”-varsler.

Kampen mot frosten

En ting er å fly i solskinn i midten av juli, der den eneste isen du finner er i terninger til cocktailen din om bord. Å gjøre seg klar til avgang midt i en snøstorm i Skandinavia er en helt annen sak. Avisning er ikke noe nytt, men de siste vintrene har vi utviklet metoder som lar oss avise flyene våre raskere og mer effektivt enn før, noe som sparer verdifulle minutter i kalde forhold.

De-iceman cometh. Nothing quite like an ethylene glycol shower to freshen up for flying. Photo: Juris Homickis / SAS

Av-isningsmannen kommer. Det er ingenting som en etylenglykol-dusj for å friske opp før flyturen. Foto: Juris Homickis / SAS

En flygende start

Du vet de dagene som starter med at du forsov deg, sølte kaffe på skjorten og så bare blir verre helt til du legger deg igjen for å prøve på nytt neste dag? Vel, vi har også slike dager. På en måte. Vårt arbeid er ekstremt følsomt for dominoeffekter, noe som betyr at forsinkelser tidlig på dagen ofte påvirker fly resten av dagen. For å bekjempe dette har vi innført en ekstra grundig morgenrutine for alle avganger før kl. 9. Og det virker – når morgenflyene våre er i rute, er 90 % av de påfølgende flyvningene gjennom dagen også i rute.

Dette er bare noen av måtene vi jobber på for å nå vårt mål om å bli Europas mest punktlige flyselskap. Og det ser ut til å fungere. Avgangs- og ankomsttidene våre forbedrer seg stadig, og sommeren 2024 sikret vi en topp tre-plassering i Europas punktlighetstabeller. Det vil alltid være uforutsette hendelser som vulkanutbrudd eller trafikkproblemer som hindrer oss i å nå 100 %, men vi tror at disse tiltakene vil ta oss svært nær.

Vi sees om bord – i tide!