Vi bruker cookies for å gjøre din opplevelse av nettstedet så bra som mulig. Ved å bruke dette nettstedet samtykker du i vår bruk av cookies

Assistanse

Spesielle behov

Hos SAS skal alle føle seg velkomne når de reiser med oss. Det er derfor vi gjør alt vi kan for å gjøre reisen din så lett, trygg og komfortabel som mulig, uansett hvilke behov eller funksjonshemninger du måtte ha.

Vi offentliggjør informasjon om tjenestene vi tilbyr våre reisende med spesielle behov og nedsatt mobilitet i samsvar med sikkerhetsforskrifter og EU-forskrift 1107/2006. EU-forskrift 1107/2006

Nedsatt mobilitet

Hvis du har nedsatt mobilitet, kan vi gi deg assistanse før, under og etter reisen.

  • For å sikre best mulig assistanse må du kontakte SAS Sales & Service minst 48 timer før avreise. Hvis du informerer oss senere enn det, kan vi ikke garantere assistanse.

  • Du kan ta med rullestol eller gåstol om bord gratis. Disse må bestilles senest 48 timer før avreise. 
Takk for spørsmålet! Vi skal prøve å svare deg innen 24 timer.
Dessverre ble ikke skjemaet sendt. Vennligst prøv igjen senere.

Hvis ja, skriv inn målene til rullestolen

* Type assistanse:

WCHC (cabin)
Den reisende har nedsatt mobilitet, det kreves en rullestol til/fra flyet og passasjeren må bæres opp/ned trapper og til/fra setet.

WCHR (rampe)
Passasjeren kan gå opp/ned trapper og til/fra sete på egenhånd. Han/hun har behov for rullestol til/fra flyet.

WCHS (trinn)
Hvis den reisende ikke kan gå opp/ned trapper, men kan gå til/fra setet sitt. Han/hun trenger rullestol til/fra flyet og må bæres opp/ned trapper.



 

  • Hvis du har hjelpemidler eller utstyr som krever ekstra plass på grunn av vekt eller størrelse, ber vi deg informere oss på bestillingstidspunktet.

  • Det kan, avhengig av flytypen, være begrensninger på typen utstyr som kan tas med om bord. Av sikkerhetsmessige og andre årsaker, må vi noen ganger bytte fly for en planlagt flygning. Hvis et slikt bytte gjør det vanskelig for deg å reise med et hjelpemiddel eller annet utstyr, vil vi tilby en alternativ flygning.

Hvis du har en avtalt møteplass for spesiell assistanse, må du være der to timer før avgang. Med mindre annet er avtalt skriftlig, må du være ved innsjekkingsdisken minst én time før avreise.

Vi gjør alt vi kan for å gjøre det så komfortabelt som mulig for deg, og vårt kabinpersonale kan hjelpe deg med det meste. Her er hva du kan forvente deg når du reiser med oss:

  •  Kabinpersonalet på våre SAS-flygninger kan ikke hjelpe deg med følgende:
    • løfte eller bære deg
    • hjelpe deg med måltidene dine
    • administrere eller overvåke medisininntak
    • assistanse ved toalettbesøk

  • Utstyr på interkontinentale flygninger (A330/A340-fly):
    • En spesiell rullestol er tilgjengelig for reisende med redusert mobilitet for å bevege seg til/fra toalettet.
    • Det finnes minst ett toalett tilpasset funksjonshemmede om bord som er utstyrt med spesielle håndtak for å gjøre det enklere å bevege seg.  
       
  • Utstyr på innenlandsruter og ruter i Europa:
    • Ingen spesiell rullestol er tilgjengelig
    • Toalettene er i standard størrelse og utstyrt med et spesielt håndtak for å gjøre det enklere å bevege seg.


Helsetilstand

Visse helsetilstander krever forhåndsvarsel og medisinsk godkjenning før reisen. Vi har skrevet alt du trenger å vite her. 

  • Alle passasjerer må oppfylle visse helsekriterier for å fly med oss. Hvis du har generelle spørsmål om våre helsekriterier, kan du kontakte SAS Sales & Service

  • Hvis du har kreft eller er kritisk syk, må legen din fylle ut et MEDIF-skjema (skjema med medisinsk informasjon) og forhåndsgodkjenne reisen. Hvis du trenger hjelp, kan du kontakte SAS Medical Sales

  • Visse helsebehandlinger, helsetilstander, typer kjemoterapier og kirurgiske prosedyrer kan gjøre det farlig for deg å fly. Andre kriterier kan gjelde når du reiser til og fra medisinsk behandling i utlandet. Hvis du trenger mer informasjon, kan du kontakte SAS Medical Sales

  • Hvis du anses som for syk til å fly ved innsjekking eller ved gaten, kan du bli nektet ombordstigning.

 

Syketransport

Hvis du har blitt syk eller skadet og trenger å reise, vil vi gjøre alt vi kan for å garantere deg en trygg og behagelig flygning.

  • Vi kan assistere med følgende:
    • Medisinsk informasjon i bestillingen (MEDIF) og et medisinsk sertifikat for å kunne fly med SAS
    • Legge til rette for ekstra benplass hvis du har en benskade
    • Installere godkjent, batteridrevet medisinsk utstyr om bord ved behov
    • Installere ekstra oksygen til bruk om bord i flyet ved behov

  • For å sikre best mulig assistanse må du kontakte SAS Sales & Service minst 48 timer før avreise.

  • Før du kontakter SAS Medical Sales, må du sjekke at reise- eller helseforsikringen dekker hjemreisen. Hvis den gjør det, må du først kontakte forsikringsselskapet.

  • Hvis du har en helsetilstand, må SAS sine leger alltid godkjenne reisen. Medisinske godkjenninger utstedes på hverdager mellom kl. 09.00 og 12.00.

Oksygen

Hvis du trenger å bruke medisinsk oksygen, kan du ta med dette enten i egne tanker (på visse flygninger) eller la oss ordne det for deg. Alt du må gjøre er å varsle oss i forkant.

Oksygen medbrakt av passasjeren

  • Hvis du trenger oksygen eller annet nødvendig medisinsk utstyr til og fra flygningen eller om bord på flyet, kan du ta med deg dette uten ekstra kostnad.

  • Hvis du medbringer oksygen, må du legge dette til bestillingen senest 48 timer før avreise og varsle SAS Medical Sales om antall tanker du vil ta med deg.

  • Oksygentanker kan ikke veie mer enn 5 kg. Tanker og kontroller må være støtsikre, slik at innholdet ikke plutselig blir frigjort ved et støt.

  • Du kan ikke ta med flytende oksygen om bord i flyet.


Bestilling av oksygen

  • Vi kan levere medisinsk oksygen fra AGA mot et gebyr hvis du bestiller senest 48 timer før avreise. Bare fyll ut et MEDIF-skjema. Hvis du trenger hjelp, kan du kontakte SAS Medical Sales

 

Pris for installasjon av ekstra oksygen

Interkontinentale flygninger DKK 2492 / NOK 3031 / SEK 3300 / EUR 335 / USD 368
Innen Skandinavia/Europa:  DKK 1115 / NOK 1357 / SEK 1480 / EUR 150 / USD 165

Prisene gjelder per strekning og kun på flygninger operert av SAS.


Reise med assistent

Reisen med oss bør være trygg og komfortabel for alle. Dette betyr at du må ha en assistent når du flyr med oss hvis du har visse typer funksjonshemninger.  

  • Du må reise med en assistent hvis du:
    • er blind eller døv
    • har en mental eller fysisk funksjonshemning som krever assistanse
    • trenger medisinsk assistanse om bord
    • ikke er i stand til å forstå og følge sikkerhetsinstruksjoner fra kabinpersonalet
       
  • En assistent eller omsorgsperson er den personen som er ansvarlig for din komfort og velvære ved ombordstigning og avstigning, din generelle sikkerhet under flygningen og nødvendig assistanse ved eventuell evakuering. Omsorgspersonen må være minst 18 år og sitte ved siden av deg.

  • Avhengig av antall kabinpersonale om bord på hver flygning samt antall passasjerer om bord som trenger en assistent, kan en av besetningen fungere som din assistent. Merk at vi i så fall ikke vil være i stand til å hjelpe deg med personlig pleie.
  • Flybesetningen på våre SAS-flygninger vil ikke kunne hjelpe deg med følgende:
    • løfte eller bære deg
    • hjelpe deg med måltidene dine
    • administrere eller overvåke medisininntak
    • assistanse ved toalettbesøk  



 

  • For å være sikker på at du får assistansen du trenger må du varsle SAS Sales & Service om behovene dine når du bestiller billetten.

  • Når du reiser med en assistent, må du bestille et ekstra sete.

Reserver et ekstra sete

Her er det du trenger å vite hvis du reiser med en assistent eller trenger et ekstra sete.
 

Bestilling

  • Hvis du vil reservere et ekstra sete, må du kontakte SAS Sales & Support

  • De fleste midtgangsetene har bevegelige armlener (med unntak av første rad).

  • Av sikkerhetsmessige årsaker kan du ikke bestille et sete ved siden av en nødutgang.
     


Seler om bord

Seler som er godkjent om bord inkluderer:

  • Crelling setebelte for barn
  • Setebelte for barn på fly

Tjenestedyr

Hvis du har et tjenestedyr, kan du alltid ta dyret med deg om bord uten ekstra kostnad.

Erstatning

Hos SAS håndterer vi dine personlige eiendeler med omsorg. Dersom mobilitetsutstyr eller hjelpemidler blir skadet eller går tapt under reisen, vil vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg.

  • Du kan søke om erstatning for skadet eller mistet mobilitetsutstyr.

  • Erstatning for et skadet eller mistet fysisk hjelpemiddel håndteres i henhold til SAS sine transportvilkår. Merk at vi ikke gir erstatning for skjøre eller verdifulle gjenstander.

Please login to use this functionality.


Ris og ros

Fikk du assistansen du trengte, eller er det noe vi kan gjøre bedre? Hvis du har kommentarer eller meninger om reisen, kan du gjerne gi oss tilbakemelding.

Please login to use this functionality.


Hvis du ønsker å levere en klage, må du ta kontakt med vårt team for kundeforhold på contacttoflysas@sasair.com. Mer informasjon om våre klageprosedyrer finner du i skjemaet ovenfor.

Hvis du av en eller annen grunn ikke er fornøyd med det endelige svaret på klagen, kan du rette klagen til en av de godkjente Alternative Dispute Resolution-leverandørene etablert innen EUs medlemsland. En Online Dispute Resolution-plattform har blitt satt sammen av EU-kommisjonen: som gir enkel tilgang til alternative dispute resolution (ADR).

Selv om SAS ikke er del av en ADR-gruppe så holder SAS seg til beslutninger tatt av ADR-grupper godkjent av medlemslandene.