Bagasje

bagasje

Hvis du reiser i SAS Go, SAS Plus eller SAS Business, kan du sjekke inn én eller flere kolli bagasje gratis. Antall kolli og vektbegrensninger på innsjekket bagasje avhenger av billettypen du reiser på, og ditt EuroBonus-nivå.

Hvor mange kolli bagasje kan jeg ta med?

  SAS Go Light SAS Go SAS Plus SAS Business
Håndbagasje 1 x 8 kg 1 x 8 kg 1 x 8 kg 2 x 8 kg
Innsjekket bagasje   1 x 23 kg 2 x 23 kg 2 x 32 kg
  • Hvis du er EuroBonus Sølv- eller Star Alliance Gull-medlem, kan du sjekke inn én ekstra bagasje (vekt basert på reiseklasse). *
  • Hvis du er EuroBonus Gull- eller Diamant-medlem, kan du sjekke inn to ekstra bagasjer (vekt basert på reiseklasse). *

    Merk at vi fra 7. mai 2018 ikke lenger vil tilby fordelene med gratis bagasje på reiser med SAS Go Light til EuroBonus Sølv-, Gull- og Diamant-medlemmer.

Har du allerede en reservasjon kan du sjekke her, hvor mye håndbagasje og innsjekket bagasje du kan ha med

Please login to use this functionality.

 

Innsjekket bagasje

  • Hvis du må sjekke inn ekstra bagasje eller overvekt, kan du kjøpe ekstra bagasje på forhånd.

  • Maksimal vekt per kolli innsjekket bagasje er 32 kg. Kun spesielle typer bagasje kan overskride denne grensen.

  • Du kan sjekke inn maksimalt 9 kolli. Hvis du trenger flere kolli, må du sende dem som flyfrakt

  • Så lenge du holder deg innenfor grensene for vekt og størrelse, kan du sjekke inn en vanlig koffert eller en annen type bag, som golfbag eller skipose. Du finner mer informasjon under Spesialbagasje.

  • Hvis du fortsetter reisen med et annet flyselskap, kan andre regler gjelde. Mer informasjon om bagasje du kan ta med finner du på flyselskapets nettsider.

  • Spedbarn/barn under to år kan ha med én barnevogn og én bagasje på opptil 23 kg (unntatt i SAS Go Light). Håndbagasje er ikke inkludert for spedbarn.

  • Husk å merke bagasjen med navn og adresse. Du får bagasjelapper ved SAS Self Service-automatene eller ved innsjekkingsskrankene i avgangshallen.

  • Sørg for å pakke bagasjen din sikkert for å unngå skade på skjøre eller verdifulle gjenstander. Se veiledningen nedenfor.

 



Ekstra bagasje

Hvis du må sjekke inn ekstra bagasje eller overvekt, kan du kjøpe ekstra bagasje på forhånd.

  • Du kan spare opptil 40 % ved å kjøpe ekstra bagasje når du bestiller på flysas.com, via reisebyrå, eller når du sjekker inn på nett. Du kan også kjøpe ekstra bagasje på flyplassen til en høyere pris.  

  • Hvis bagasjen din er tyngre enn tillatt bagasjevekt, kan du kjøpe ekstra bagasje på flyplassen.

 

Les mer



Håndbagasje

Bagasjeveiledning
Bagasjeplassering
  • Du kan ta med én håndbagasje om bord (maks 8 kg, 55 x 40 x 23 cm) når du reiser i SAS Go Light, SAS Go og SAS Plus på innenlandsruter og ruter i Europa.

  • På flygninger til og fra USA eller Asia kan du ha med deg én håndbagasje om bord (maks 8 kg, 55 x 40 x 23 cm) når du reiser i SAS Go Light eller SAS Go. Når du reiser i SAS Business eller SAS Plus, kan du ta med to stk. håndbagasje om bord (maks 8 kg, 55 x 40 x 23 cm hver). Dette gjelder også ved videreforbindelser.

  • I tillegg til håndbagasje, kan du ta med én ekstra liten ting om bord, som en liten veske eller laptopbag (maks 40 x 30 x 15 cm) i alle reiseklasser.

  • Væske (flytende, aerosol/spray, gel og kremer) må være pakket i beholdere på maksimalt 100 ml. Beholderne med væske må legges i en forseglbar, gjennomsiktig 1-liters plastpose.

  • Av hensyn til sikkerheten og komforten til alle våre reisende, kan ikke håndbagasjen din overskride disse målene. Derfor kan det hende vi måler håndbagasjen din på flyplassen. Dersom den overskrider disse grensene, må du betale for å sjekke den inn. 

  • På noen fullbookede flygninger, eller på mindre fly, kan du måtte sjekke inn håndbagasjen selv om den er innenfor grensene for vekt og størrelse for håndbagasje. I slike tilfeller betaler du ikke noe ekstra.

  • Hvis du reiser til USA, kan du bli spurt om å vise at mobilenhetene dine (mobiltelefon, nettbrett, datamaskin og annet elektronisk utstyr) fungerer som de skal, så sørg for at slike enheter er oppladet.

  • På SAS charterreiser kan andre bagasjeregler gjelde.



Spesialbagasje

Takk for forespørselen! Målet vårt er å bekrefte innen 24 timer. Husk å pakke bagasjen slik at den tåler håndtering. For eksempel må musikkinstrumenter pakkes i harde beholdere.
Dessverre ble ikke skjemaet sendt. Vennligst prøv igjen senere.
  • Bagasje som er tung eller stor (for eksempel sportsutstyr) eller som krever spesiell håndtering (for eksempel våpen), anses som spesialbagasje, og visse kategorier innen dette må bes om på forhånd for å sikre frakten.

  • Transport av ski- og snowboardutstyr, sykler og golfutstyr må bes om og godkjennes på forhånd for alle avganger fra og med 1. mai 2018.

  • Siden vår bagasjekapasitet er begrenset, vil frakt av spesialbagasje alltid avhenge av tilgjengelighet. Av denne grunn anbefaler vi at du ber om frakt av spesialbagasje så snart som mulig etter at du bestiller.  

  • For forespørsler om spesialbagasje som er sendt inn innen 24 timer etter bestilling, vil ethvert gebyr for ombooking eller avbestilling frafalles dersom vi ikke kan imøtekomme forespørselen din.

  • Du kan ha med deg de fleste typer spesialbagasje (som ski, golfbager og sykler) gratis som en del av bagasjen inkludert i billetten, såfremt gjenstanden er innenfor grensen for bagasjen inkludert i billetten. Dersom den ikke er det, må du kjøpe ekstra bagasje.

  • Du kan be om de fleste vanlige typer spesialbagasje ved hjelp av skjemaet under inntil 24 timer før avreise. Hvis din type spesialbagasje ikke står på listen, eller dersom du har en flyvning innen 24 timer, må du kontakte SAS Sales & Service

  • Hvis du har bestilt reisen via et reisebyrå, må du kontakte byrået for å få hjelp.

VELG type spesialbagasje

Når du har bedt om frakt av spesialbagasje, får du svar fra SAS innen 24 timer. Merk at din spesialbagasje kun er registrert og godkjent etter du har mottatt bekreftelse fra SAS. Siden vår bagasjekapasitet varierer med flytype, tilbys frakt av spesialbagasje alltid med forbehold om tilgjengelighet.

loader


Typer spesialbagasje

  • Du kan sjekke inn en barnevogn som vanlig bagasje.

  • Hvis du reiser med spedbarn (under to år), kan du ta med en barnevogn i tillegg til bagasjen som er inkludert i barnets billett, uten ekstra kostnad.

  • Hvis du reiser med et barn på over to år, anses barnevogn som én innsjekket bagasje og som en del av bagasjen inkludert i billetten din. 

  • Så lenge barnevognen er innenfor tillatt bagasje inkludert i billetten, trenger du ikke å betale noe ekstra. Dersom det ikke er det, må du kjøpe ekstra bagasje.
     
  • Barnevogner av todelt modell må pakkes i to deler.

  • Når du transporterer barnevogner som innsjekket bagasje, anbefaler vi at du bruker en egnet, beskyttende beholder for å unngå potensielle skader. Se under for mer informasjon om hvordan du kan beskytte bagasjen din.

  • Du kan få gratis plastposer som beskytter barnevognen fra støv og skitt på flyplassen hvis du reiser i SAS Plus eller SAS Business, eller hvis du er EuroBonus Gull- eller Diamant-medlem. Ellers kan plastposene kjøpes for DKK 40/NOK 50/SEK 50/EUR 10/GBP 5/USD 10 per stykk. Merk at denne posen ikke er ment for å beskytte barnevognen mot fysisk skade.

 

  • Transport av sykler må bes om og godkjennes på forhånd for alle avganger fra og med 1. mai 2018.

  • Du kan be om transport av sykkel inntil 24 timer før avgang ved hjelp av skjemaet over. Hvis avgangen er om mindre enn 24 timer, ring SAS Sales & Service. Hvis du har bestilt reisen via et reisebyrå, kan du kontakte byrået for å få hjelp.

  • Sykler kan kun transporteres hvis de pakkes i en egnet sykkelpose, sykkeleske eller en lignende beholder. Se under for mer informasjon om hvordan du kan beskytte bagasjen din.

  • En sykkel teller som én innsjekket bagasje i bagasjen inkludert i billetten din.

  • Så lenge den er innenfor tillatt bagasje inkludert i billetten, trenger du ikke å betale noe ekstra. Dersom den ikke er det, må du kjøpe ekstra bagasje.

  • Elsykler anses å være farlig gods, og kan ikke fraktes på SAS-flygninger.
  • Transport av golfutstyr må bes om og godkjennes på forhånd for alle avganger fra og med 1. mai 2018.

  • Du kan be om transport av golfutstyr inntil 24 timer før avreise ved hjelp av skjemaet over. Hvis avgangen er om mindre enn 24 timer, ring SAS Sales & Service. Hvis du har bestilt reisen via et reisebyrå, kan du kontakte byrået for å få hjelp.

  • Golfutstyr defineres som én golfbag. Denne kan inneholde ett sett golfkøller, golfballer, tees og ett par golfsko.

  • Så lenge den er innenfor tillatt bagasje inkludert i billetten, trenger du ikke å betale noe ekstra. Dersom den ikke er det, må du kjøpe ekstra bagasje.
  • Transport av ski- og snowboardutstyr må bes om og godkjennes på forhånd for alle avganger fra og med 1. mai 2018.

  • Du kan be om transport av ski- eller snowboardutstyr inntil 24 timer før avreise ved hjelp av skjemaet over. Hvis avgangen er om mindre enn 24 timer, ring SAS Sales & Service. Hvis du har bestilt reisen via et reisebyrå, kan du kontakte byrået for å få hjelp.

  • I tillegg til ski- eller snowboard-bagen, kan du ta med deg én separat, mindre bag for et par ski- eller snowboardstøvler. Sammen anses disse som én innsjekket bagasje inkludert i billetten din. Den sammenlagte vekten teller mot bagasjen som er inkludert i billetten din.

  • Så lenge ski- eller snowboardutstyret er innenfor tillatt bagasje inkludert i billetten, trenger du ikke å betale noe ekstra. Dersom den ikke er det, må du kjøpe ekstra bagasje.

I tillegg til de andre typene spesialbagasje som står under, kan du alltid ha med deg bagasje – så lenge den ikke overstiger grensene for størrelse og vekt for innsjekket bagasje. Alt du har med deg av bagasje vil telle som bagasje inkludert i billetten. Så lenge det er innenfor din tillatte mengde innsjekket bagasje, trenger du ikke å betale noe ekstra. Dersom det ikke er det, må du kjøpe ekstra bagasje.


Forbudte gjenstander  

  • Av sikkerhetsmessige årsaker forbyr EU-kommisjonen at visse gjenstander tas med på flyet. Les mer på nettsidene til EU-kommisjonen
     
  • Visse gjenstander, som for eksempel brennbare, etsende, radioaktive eller oksiderende gjenstander, anses å være farlig gods og kan ikke tas med på flyet. SAS følger IATAs retningslinjer for farlig gods, i tillegg til FAAs retningslinjer.

  • Personalet på flyplassen har rett til å beslaglegge gjenstander som de mener kan utgjøre en sikkerhetsmessig risiko på flygningen. Derfor vil håndbagasjen din gjennomgås grundig på flyplassen.

  • Det er visse restriksjoner for å ta med litiumbatterier. SAS følger IATAs retningslinjer for transport av litiumbatterier.

  • Hoverboards og solowheels som kjører på litiumbatterier, må sendes som flyfrakt og kan ikke være i innsjekket bagasje eller håndbagasje. 

  • Elektroniske sigaretter, piper eller sigarer skal ikke brukes om bord på SAS. Disse skal ligge nedpakket i håndbagasjen din under hele reisen.

  • Blekkpatroner til en printer som veier mer enn 500 gram kan ikke tas med på reiser til/fra/via USA. Dette gjelder både innsjekket bagasje og håndbagasje. Les mer på Federal Aviation Administrations nettsider
     
  • Spesielle regler gjelder for innførsel og utførsel av dyreprodukter i EU.

  • Gjenstander som representerer en skaderisiko for deg, en annen passasjer eller SAS-ansatte, som for eksempel skarpe eller spisse gjenstander, er ikke tillatt om bord på SAS-flygninger.

Elektronisk utstyr

US Department of Homeland Security iverksetter forbedrede sikkerhetstiltak, både synlige og usynlige, på alle flyplasser med direkteavganger til USA i 105 land verden rundt. De forbedrede sikkerhetstiltakene er både synlige og usynlige; dog kan reisende som flyr til USA oppleve ytterligere kontroller av både seg selv og eiendelene sine. Det er ingen endringer for gjenstandene som er tillatt i håndbagasje og innsjekket bagasje. De forbedrede sikkerhetstiltakene inkluderer, men er ikke begrenset til:

  • Forbedring av den generelle sikkerhetskontrollen av reisende

  • Bruk av utvidede sikkerhetskontroller av personlig elektronisk utstyr

  • Flere sikkerhetsprotokoller rundt selve flyet og i passasjerområdene

  • Bruk av avansert teknologi, utvidelse av kontroller med hund og etablering av ytterligere forhåndsklarerte steder


Du finner mer informasjon i: Faktahefte – Forbedrede tiltak for luftfartssikkerhet på alle kommersielle flygninger til USA


Flyfrakt

Vi gjør alltid vårt beste for å hjelpe deg med å transportere det du måtte trenge på reisen. I visse situasjoner er flyfrakt den beste løsningen, som:

  • Hvis du reiser med farlig gods.

  • Hvis du reiser med ekstra stor bagasje eller skjøre eller verdifulle gjenstander.

  • Hvis du reiser til/fra Storbritannia og Irland med bagasje som veier mer enn 32 kg.



Forsinket bagasje

Hvis bagasjen blir forsinket, vil vi gjøre vårt beste for at du skal få den så raskt som mulig. 95 % av all forsinket bagasje kommer vanligvis til rette innen 24 timer.

  • Hvis bagasjen din er forsinket, må du rapportere det til en av våre representanter, eller bruke selvbetjeningen ved SAS ankomst service på flyplassen.

  • Du vil få et referansenummer (f.eks. ARNSK12345) som du kan bruke til å se statusen på bagasjen på nett.

  • Vi holder deg oppdatert om statusen på bagasjen, og kontakter deg så snart vi har funnet den for å avtale levering.

  • Du kan også rapportere det opptil syv dager etter ankomst ved å kontakte SAS ankomst service.



Tapt bagasje

95 % av all forsinket bagasje kommer vanligvis til rette innen 24 timer. Skulle det beklagelige skje at bagasjen din ikke har kommet til rette innen 21 dager, kan du sende inn et krav for tapt bagasje.

  • Hvis du har reiseforsikring, er det lurt å sjekke hva du har krav på der først. Vårt ansvar for tapt bagasje, som for alle andre internasjonale flyselskaper, er begrenset i henhold til internasjonale regler og retningslinjer, og kan leses i våre generelle regler og vilkår

Skadet bagasje

Vi gjør alltid vårt beste for å ta godt vare på eiendelene dine. Dersom det skulle vise seg at bagasjen er blitt skadet under håndtering, kan du rapportere dette og søke om kompensasjon øyeblikkelig etter at skaden er oppdaget.

  • Du må rapportere dette ved SAS ankomst service øyeblikkelig etter at du mottar bagasjen og vise skaden.

  • Hvis skaden oppdages etter at du har dratt fra flyplassen, kan du rapportere det og sende inn et krav ved å kontakte SAS ankomst service via telefon senest syv dager etter ankomst.

  • Hvis du har reiseforsikring, er det lurt å sjekke hva du har krav på der først. Vårt ansvar for skadet bagasje, som for alle andre internasjonale flyselskaper, er begrenset i henhold til internasjonale regler og retningslinjer, og kan leses i våre generelle regler og vilkår.