Retningslinjer for personvern for Eurobonus-medlemmer

I disse retningslinjene for personvern for EuroBonus-medlemmer ("Retningslinjer for personvern"), forklarer vi hvordan vi behandler dine personopplysninger i EuroBonus-programmet. Disse retningslinjene om personvern gjelder for alle personopplysninger vi behandler om deg og for all interaksjon du har med EuroBonus, for eksempel, når du opptjener eller bruker EuroBonus-poeng, bruker medlemskapstjenestene og interaksjoner med våre forretningspartnere.

Retningslinjer for personvern for Eurobonus-medlemmer

Denne informasjonsmeldingen oppsummerer Retningslinjer for personvern for EuroBonus-medlemmer.

SAS EuroBonus AB ("EB") med organisasjonsnummer 559224-9782, og Scandinavian Airlines System Danmark-Norge-Sverige, et konsortium etablert etter lovene i Danmark, Norge og Sverige, med hovedkontor i Frösundaviks allé 1, SE-195 87 Stockholm, Sverige ("SAS"), avgjør i fellesskap formålene og metodene for behandling av personopplysningene dine som såkalte felles behandlingsansvarlige innen betydningen av artikkel 26 personvernforordningen (GDPR) (EU-forordning nr. 2016/679) ("GDPR"). For dette formålet har EB og SAS inngått en avtale om felles behandlingsansvar, og essensen i dette er beskrevet i sammendraget om felles behandlingsansvar.

EB og SAS er felles behandlingsansvarlige (heretter "vi" eller "oss") og er opptatt av å sikre personvernet ditt. Vi vil kun behandle personopplysningene dine som beskrevet i disse retningslinjene for personvern.

Nedenfor vil vi forklare hvordan vi innsamler, bruker, overfører, lagrer eller på andre måter behandler personopplysninger knyttet til deg som medlem av vårt EuroBonus-program. Vårt mål er å være så tydelige, transparente og oppriktige som mulig. Men du må ikke nøle med å kontakte oss dersom du fortsatt skulle ha noen spørsmål om hvordan vi behandler dine personopplysninger.

De fleste av de personopplysninger vi har om deg vil stamme fra deg direkte, f.eks. når du registrerer en EuroBonus-konto eller kjøper flygninger og fra aktiviteter når du bruker SAS-appen eller nettsiden til EB eller SAS. På tilsvarende måte innhenter vi informasjon fra deg når du bruker ditt EuroBonus-kort eller dine poeng, eller når du velger å benytte andre tilbud og tjenester fra oss eller våre forretningspartnere.

I tillegg innhenter vi personopplysninger om deg fra følgende kilder:

  • EBs og SAS’ ulike avdelinger og salgspunkter, som loungebesøk og kundepleiekontakter.

  • EBs forretningspartnere ("Forretningspartnere"), f.eks. hotellreservasjoner, bestillinger av leiebil, kredittkort med felles varemerke og kjøp som bruker eller opptjener EuroBonus-poeng.

  • Våre leverandører opptrer på vegne av EB, f.eks. EuroBonus Shop, kortkoblingstjeneste, tilknyttet netthandel, sikkerhetsselskaper og virksomheter som jobber med å forebygge og bekjempe svindel og cyberundersøkelser, og IT-leverandører og -utviklere som sikrer driften og sikkerheten av våre IT-systemer på vegne av EB.

  • SAS-partnerflyselskap som deltar i EuroBonus-programmet, for eksempel andre selskaper i SkyTeam Alliance.

  • Basert på ditt samtykke vil vi også lage «nye» personopplysninger fra informasjon samlet inn fra datakildene oppgitt over, i form av prediktive segmenteringer. Disse modellene og analysene utføres noen ganger på våre vegne av tjenesteleverandører som vi har inngått avtaler med, for eksempel Customer Insight og tredjeparts dataleverandører.

Vi kan også samle inn personopplysninger om deg fra informasjonskapslene på nettstedet vårt. Du kan lese mer om informasjonskapsler i våre Retningslinjer for informasjonskapsler

Grunnlaget for og formålet med EuroBonus-programmet er at du skal opptjene poeng og fordeler fra dine aktiviteter hos oss og at vi skal gi deg et utvalg av enkle, nyttige og tilpassede tjenester og tilbud. Vi er opptatt av å bli kjent med deg, slik at vi kan tilby deg de beste personaliserte reise- og livsstilstilbudene og -funksjonene, og for å kontinuerlig forbedre EuroBonus-programmet.

I dette avsnittet beskriver vi aktivitetene for hvor vi behandler dine personopplysninger, formålet med behandlingen, hvilke typer personopplysninger vi behandler, det juridiske grunnlaget for behandlingen og lagringsperioden for personopplysningene.

3.1 EuroBonus-medlemskap og -konto

Formål og personopplysninger

For å administrere og behandle ditt EuroBonus-medlemskap og konto, opptjente og brukte EuroBonus-poeng, sende ut EuroBonus-kort samt oppdatere kontaktinformasjon og kansellere EuroBonus-kontoer til avdøde medlemmer, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap: navn, EuroBonus-nummer og medlemskapsnivå.

  • Medlemsopplysninger: Kjønn, fødselsdato og bostedsland.

Til å beregne din årlige inntekt fra EuroBonus-medlemskapet ditt for å vurdere ditt medlemskapsnivå og fordeler, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • EuroBonus-poeng og transaksjoner (inkludert bestillinger, kjøp, reiser, oppgraderinger og bonusreiser).

Til å gi relevant informasjon for Min EuroBonus-profil om medlemskapet og kontoen din, som gjeldende EuroBonus-poeng og transaksjoner (inkludert bestillinger, kjøp, reiser, oppgraderinger og bonusreiser), opptjente og brukte poeng, medlemskapsnivå og utløpsdato for poeng, inkludert detaljer om EuroBonus-poeng og transaksjoner knyttet til forretningspartnere, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • EuroBonus-poeng og transaksjoner (inkludert bestillinger, kjøp, reiser, oppgraderinger og bonusreiser) og utløpsdato for EuroBonus-poeng.

  • Informasjon om forretningspartner: kjøp, flytransfers, hotell og/eller leie av bil. For eksempel, destinasjon for turen, oppholdets varighet, navn og beliggenhet for hotellet, romtype, bil som er leid, leietid, tidspunkt for kjøp og beløp betalt.

  • Informasjon om dine reiser: destinasjoner, flyselskaper, billettyper, loungebesøk, informasjon om bagasje, flyseter og oppgraderinger samt betalingsinformasjon (klokkeslett for kjøp og betalt beløp).

For å gi kontraktsbaserte tilbud, for eksempel tilbud basert på medlemsnivå, EuroBonus-poeng, kampanjer eller medlemshendelser, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • Kontaktinformasjon.

  • EuroBonus-poeng.

For å gi korrekt og lovmessig kommunikasjon basert på bursdag (lovlig alder for markedsføring), behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • Fødselsdato.

  • Bostedsland.

For å gi kontraktsbaserte fordeler som medlemsgaver, familiesammenslåing, vennesamling og medlemsgaver, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • Kjønn, fødselsdato og bostedsland.

  • Kontaktinformasjon.

  • EuroBonus-poeng og fordeler.

  • Kontaktopplysninger og informasjon om medlemskap knyttet til familie og venner.

For å gi deg kundeservice og støtte (for eksempel informasjon om medlemskap vises til kundesenteragenter for gjenkjenning av medlemmer eller brukes til å identifisere ukjente eller uidentifiserte kunder), behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • Kontaktinformasjon.

  • Kundeservice eller støttedetaljer

Personopplysninger som du er kontraktsmessig forpliktet å oppgi er merket som obligatorisk når du registrerer deg som et medlem. Slike personopplysninger er nødvendig for å bli et EuroBonus-medlem.

Juridisk grunnlag

Det juridiske grunnlaget for behandling av dine personopplysninger er å oppfylle våre kontraktsmessige forpliktelser (EuroBonus’ vilkår) til deg som et EuroBonus-medlem, kan du se artikkel 6(1)(b) GDPR.

Lagringstid

Vi behandler personopplysningene dine så lenge du er EuroBonus-medlem. Ved oppsigelse av medlemskapet ditt, vil dine personopplysninger bli slettet innen ett år etter oppsigelsen.

Som oppgitt i avsnitt 3.13 i EuroBonus’ vilkår, har vi rett til å si opp medlemskapet ditt hvis du er inaktiv for mer enn 24 måneder, hvis du ikke har gyldige, brukbare poeng i EuroBonus-kontoen din. Dine personopplysninger slettes da. Personopplysninger knyttet til kjøp, krav, tilbakebetalinger og kompensasjoner kan likevel lagres i en lengre periode hvis dette kreves av loven eller nødvendig for å utøve eller forsvare rettskrav.

3.3 Kommunikasjon og forbedring av medlemstjenester

Formål og personopplysninger

For å analysere og lagre informasjon om hvordan du opptjener og bruker dine EuroBonus-poeng, og hvilke produkter og tjenester du bestemmer deg for å kjøpe og hvordan, for å skape mer skreddersydde og relevante tilbud og aktiviteter for deg alene eller sammen med våre forretningspartnere, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • Din bruk av EuroBonus-poeng, tjenester og produkter fra oss eller våre forretningspartnere.

For å sende e-poster om tjenesten, f.eks. for å informere deg om at EuroBonus-poengene dine holder på å utløpe, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • Kontaktinformasjon.

  • EuroBonus-poeng.

For å kalkulere din årlige inntekt fra EuroBonus-medlemskapet ditt for å belønne våre lojale kunder, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • EuroBonus-poeng og transaksjoner (inkludert bestillinger, kjøp, reiser, oppgraderinger og bonusreiser).

  • Belønninger og fordeler.

For å strømlinjeforme vår kommunikasjon med deg og minimere søppelpost, f.eks. ved å registrere om du ikke åpner våre e-poster og administrere forespørsler om å ikke lenger motta slike e-poster, og for å fjerne unødvendig informasjon, f.eks. tilbud om å kjøpe ekstra bagasje hvis du allerede har gjort så, behandler vi følgende personopplysninger om deg.

For å invitere deg til eksklusive arrangementer og aktiviteter basert på preferanser og nivå, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • Demografisk data.

For å sende ut undersøkelser og samle inn svar om kundeopplevelse, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • E-postadresse.

  • Svar på undersøkelser.

For å lære opp og utvikle våre KI-systemer, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Inndata fra omstendigheter som "din bruk av eksemplifiserte tjenester".

For å identifisere og analysere hvordan du reiser for jobb for å kommunisere med og sende målrettede tilbud og kampanjer til EuroBonus-bedriftsmedlemmer i SAS for Work, hvis du er en ansatt i en bedrift som er et EuroBonus-bedriftsmedlem, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Hyppigheten av forretningsreiser.

  • Bruk av våre tjenester.

  • Arbeidsgiver (dvs. EuroBonus-bedriftsmedlemmet).

Juridisk grunnlag

Det juridiske grunnlaget for behandling av personopplysninger for vår kommunikasjon og forbedring av medlemstjenester er vår legitime interesse i å optimalisere våre tjenester for individuell kommunikasjon og forbedring av medlemstjenester, se artikkel (6)(1)(f) GDPR. Vi har konkludert at behandlingen av dine personopplysninger er nødvendig for å oppnå de relevante formålene. Vi konkluderer også at disse interessene kan overstyre konkurrerende interesser og fundamentale rettigheter og friheter. Du har alltid rett til å protestere mot denne konklusjonen, og kan lese mer om dine rettigheter under.

Lagringstid

Vi vil kontinuerlig behandle personopplysninger om deg mens du er EuroBonus-medlem. Vi utfører regelmessig sletting av personopplysninger som ikke lenger er relevant for formålene i 2-års intervaller.

Ved oppsigelse av medlemskapet ditt, vil dine personopplysninger bli slettet innen ett år etter oppsigelsen.

3.4 Tilpasset kommunikasjon, tjenester og tilbud.

Formål og personopplysninger

For å samle inn og analysere statistiske data om dine behov, preferanser, kjøpemønstre og kjøpekraft basert på dine tidligere kjøp av produkter og tjenester fra oss og våre forretningspartnere, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • EuroBonus-poeng og transaksjoner.

  • Personlige preferanser og behov om EB, SAS og våre forretningspartneres produkter og tjenester.

  • Kjøpemønstre og kjøpekraft.

  • Svar på undersøkelser.

Vi behandler følgende av dine personopplysninger for å gi verdi til EuroBonus-programmet og for å forstå dine preferanser, behov og (nettbaserte) bruk, samt for å lage en personlig profil for deg, som vi bruker til å gi deg personlige tilbud og tjenester. Ved å bruke prediktive modeller og segmentering basert på demografi, kjønn og kjøpemønstre, og utføre analyser basert på kundesegmentering, prøver vi å forstå hvilke produkter og tjenester du verdsetter og fremhever disse produktene og tjenestene for deg. Noen modeller inkluderer bruk av automatiske verktøy og systemer, som KI.

  • Informasjon om medlemskap.

  • Kontaktinformasjon.

  • EuroBonus-poeng og transaksjoner.

  • Personlige preferanser og behov om EB, SAS og våre forretningspartneres produkter og tjenester.

  • Nettatferd, f.eks. hvordan du bruker SAS' applikasjoner og EBs/SAS' nettsider.

  • Svar på undersøkelser.

Vi behandler følgende av dine personopplysninger for å forutsi andre tjenester og tilbud som kan interessere deg basert på medlemsdata. Vi undersøker og generaliserer behov, preferanser, kjøpemønstre og kjøpekraft for å forstå kundenes atferd og segmenter. For eksempel analyserer vi hva andre kunder er tilbøyelig til å kjøpe i henhold til ulike kjennetegn (f.eks. når de bestilte sin tur, når de skal reise, hvor lenge de er borte) og forsøke å forutsi hvilke produkter eller tjenester du kan være interessert i å kjøpe basert på andre kunders atferd.

  • Informasjon om medlemskap.

  • Kontaktinformasjon.

  • EuroBonus-poeng og transaksjoner.

  • Personlige preferanser og behov om EB, SAS og våre forretningspartneres produkter og tjenester.

  • Svar på undersøkelser

  • Nettatferd, f.eks. hvordan du bruker SAS' applikasjoner og EBs/SAS' nettsider.

  • Samlet segmentert informasjon knyttet til ditt medlemskap.

For å gi deg personlige tilbud, anbefalinger, produkter, tjenester, informasjon og reisetips fra oss eller våre forretningspartnere, basert på vår profil om deg og/eller våre forutsigelser om dine interesser og preferanser, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • Kontaktinformasjon.

  • EuroBonus-poeng og transaksjoner.

  • Personlige preferanser og behov om EB, SAS og våre forretningspartneres produkter og tjenester.

  • Nettatferd, f.eks. hvordan du bruker SAS' applikasjoner og EBs/SAS' nettsider.

  • Samlet segmentert informasjon knyttet til ditt medlemskap.

  • Svar på undersøkelser

Vi behandler følgende av dine personopplysninger for å følge opp betalte mediekampanjer, så som informasjon om inntrykk, klikk- og konverteringsrater, for å analysere og opprette plattformer for kommunikasjon. Vi overvåker våre kampanjer både på et aggregert og individuelt nivå (hvor informasjonskapsler er godtatt) og innhenter personopplysninger fra en rekke kilder, inkludert Facebook og Google.

  • Informasjon om medlemskap.

  • Kontaktinformasjon.

  • EuroBonus-poeng og transaksjoner.

  • Informasjon om inntrykk, klikk og omregningskurser.

For å la oss vise reklamer til deg på sosiale medier, som Facebook og Instagram, gjennom kundematch og kundematch-lookalike, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Hashet e-postadresse.

For å dele personopplysninger med våre forretningspartnere for analyse-, markedsførings- og profileringsformål, for eksempel for å levere produkter og tjenester som du bruker innenfor EuroBonus-programmet, følge opp partnerskap, utvikle nye relevante produkter og tjenester og for å tilpasse tilbudene våre mot interessene dine, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • Kontaktinformasjon.

  • EuroBonus-poeng og transaksjoner.

  • Preferanser og behov angående EB, SAS og våre forretningpartneres produkter og tjenester.

Juridisk grunnlag

Det juridiske grunnlaget for behandlingen av dine personopplysninger er ditt samtykke, se artikkel 6(1)(a) GDPR.

Lagringstid

Dine personopplysninger behandles så lenge vi har ditt samtykke. Du kan fritt trekke tilbake samtykket ditt når som helst under innstillingene i EuroBonus-kontoen din.

Vi vil kontinuerlig behandle personopplysninger om deg mens du er EuroBonus-medlem. Vi utfører regelmessig sletting av personopplysninger som ikke lenger er relevant for formålene i 3-års intervaller.

Ved oppsigelse av medlemskapet ditt, vil dine personopplysninger bli slettet innen ett år etter oppsigelsen.

3.5 Informasjonskapsler og internettatferd

Vi behandler personopplysningene dine for følgende formål:

  • Vi behandler personopplysningene dine gjennom informasjonskapsler som er strengt nødvendige for funksjonalitet og opprettholdelse av sikkerhet. Se våre retningslinjer om informasjonskapsler for detaljer om personopplysninger for nødvendige informasjonskapsler.

  • Vi behandler dine personopplysninger for å samle inn, lagre og analysere atferd på nett, alene eller i kombinasjon med andre personopplysninger som vi er behandlingsansvarlig for eller som vi har mottatt fra en tredjepart, og for å gi deg målrettede tilbud på vår virksomhet, våre forretningspartneres og tredjeparts applikasjoner og/eller nettsider. Se våre retningslinjer om informasjonskapsler for detaljer om personopplysninger for nødvendige informasjonskapsler for markedsføring.

  • Vi behandler dine personopplysninger for å identifisere forlatte handlekurver og sender deg påminnelser om å fullføre kjøpet eller bestillingen. Se våre retningslinjer om informasjonskapsler for detaljer om personopplysninger for ytelse og informasjonskapsler for markedsføring.

  • Vi behandler dine personopplysninger for å utføre aggregert analyse av data, alene eller i kombinasjon med andre data som vi er behandlingsansvarlig for eller som vi har mottatt fra en tredjepart, om appatferd som søk, klikk og kjøp. Se våre retningslinjer om informasjonskapsler for detaljer om personopplysninger for statistikk og informasjonskapsler for analyse.

Juridisk grunnlag

Det juridiske grunnlaget for behandling av dine personopplysninger gjennom informasjonskapsler er ditt samtykke, se artikkel 6(1)(a) GDPR, dersom du samtykker til bruk av informasjonskapsler på EBs og SAS’ nettsider eller SAS-applikasjoner.

Det juridiske grunnlaget for å behandle personopplysninger gjennom våre nødvendige informasjonskapsler er vår legitime interesse i å tilby nødvendig funksjonalitet og opprettholde sikkerhet, se artikkel (6)(1)(f) GDPR. Vi har konkludert at behandlingen av dine personopplysninger er nødvendig for å oppnå de relevante formålene. Vi konkluderer også at disse interessene kan overstyre konkurrerende interesser og fundamentale rettigheter og friheter. Du har alltid rett til å protestere mot denne konklusjonen, og kan lese mer om dine rettigheter under.

Lagringstid

Finn detaljerte lagringsperioder i retningslinjene for informasjonskapsler eller til du trekker tilbake ditt samtykke. Du kan fritt trekke tilbake samtykket ditt når som helst via innstillingene for informasjonskapsler.

Les mer om vår bruk av informasjonskapsler i SAS’ retningslinjer for informasjonskapsler.

3.6 Forebygging av svindel og kriminalitet og rettskrav

Formål og personopplysninger

For å forebygge, undersøke eller rapportere tilfeller av bedrageri eller sikkerhetsproblemer og for å samarbeide med rettshåndhevende myndigheter, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Om bonusreiser: Informasjon om medlemskap og kredittkortinformasjon.

  • Kontaktinformasjon.

  • EuroBonus-poeng og transaksjoner (inkludert bestillinger, kjøp, reiser, oppgraderinger og bonusreiser).

For å oppdage uredelig atferd på nettet gjennom f.eks. fingeravtrykk på enhet, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • IP-adresse og enhetsinformasjon.

For å etablere, utøve og forsvare oss mot juridiske krav, der det er aktuelt, behandler vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om medlemskap.

  • Kontaktinformasjon.

  • Korrespondanse, betalingsinformasjon, beskrivelse av hendelsesforløp eller andre relevante omstendigheter eller data.

Juridisk grunnlag

Det juridiske grunnlaget for å behandle personopplysninger er strengt nødvendig for å forhindre, etterforske eller rapportere tilfeller av svindel, samt for å etablere, utøve og forsvare mot rettskrav, se artikkel 6(1)(f) GDPR. Vi har konkludert at behandlingen av dine personopplysninger er nødvendig for å oppnå de relevante formålene. Vi konkluderer også at disse interessene kan overstyre konkurrerende interesser og fundamentale rettigheter og friheter. Du har alltid rett til å protestere mot denne konklusjonen, og kan lese mer om dine rettigheter under.

Lagringstid

Personopplysninger som fanges opp av våre filtre, på grunn av uregelmessige aktiviteter som gir grunn til mistanke om svindel og/eller sikkerhetsbrudd, og som behandles for å etablere, utøve eller forsvare rettskrav, vil bevares inntil saken er stengt og ikke kan påklages. Personopplysninger som ikke oppdages av våre filtre slettes umiddelbart. Kredittkortinformasjon knyttet til et kjøp lagres i syv år i henhold til regnskapslovgivningen.

3.7 Statistikk, analyse og forbedring av våre produkter, tjenester og funksjoner

Vi behandler alle personopplysninger vi har om deg for aggregeringsformål. De aggregerte (samlede) opplysningene brukes til å kompilere statistikk og til å analysere og forbedre våre produkter, tjenester og funksjoner. Når dine personopplysninger er aggregerte, kan du ikke lenger identifiseres, og de anses ikke lenger som personopplysninger.

Som et EuroBonus-medlem kan du logge på som et medlem på SAS-appen, hvor du får tilgang til EuroBonus-kontoen din. Les mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger i SAS-appen.

Personopplysninger blir delt mellom selskapene i SAS-konsernet for å styre og drive våre internasjonale SAS-flygninger, EuroBonus poengsystemet, EuroBonus-kontoer og medlemsinformasjon til EuroBonus-medlemmer internasjonalt.

Personopplysninger blir delt med våre forretningspartnere for å koordinere spesielle tilbud, aktiviteter og analyse. For eksempel jobber vi med og deler personopplysninger med våre partnere for å analysere bruken og preferansene dine, slik at vi kan levere relevante tjenester og tilbud. I noen tilfeller har vi felles behandlingsansvar med våre partnere. Dette betyr at vi og partneren vår har felles behandlingsansvar for dine personopplysninger og fastsetter formålene med behandling. Du informeres om denne typen forhold når du bruker de relevante tjenestene.

Vi deler også personopplysninger i tilfeller hvor:

  • det er avtalt mellom oss og deg (som forretningspartnere)

  • det er nødvendig for å beskytte juridiske interesser

  • det er nødvendig for oss å oppfylle en lovbestemt plikt, overholde en bestemmelse fra en offentlig myndighet eller domstol, eller for å overholde loven

  • vi bruker en tredjeparts tjenesteleverandør eller samarbeidspartner til å utføre tjenester på våre vegne f.eks. for å levere IT- eller systemtjenester, administrative tjenester eller rekrutteringstjenester, eller til å organisere arrangementer

  • du bruker tjenestene til et SAS-partnerflyselskap som er i EuroBonus-programmet, for eksempel andre selskaper i SkyTeam Alliance

  • det er nødvendig for funksjonaliteten til tredjeparts informasjonskapsler brukt på vår nettside

  • vi markedsfører våre aktiviteter på f.eks. nettsiden vår og sosiale medier

  • vi samarbeider med medarrangører om arrangementer der det er behov for tilgang til lister over deltakere eller hvis andre deltakere på arrangementet har tungtveiende grunner til å gis tilgang til lister over deltakere, eller

  • det er på annen måte tillatt eller påkrevd av gjeldende lov

I visse tilfeller vil mottakerne av dine personopplysninger være parter som opptrer som behandlingsansvarlig når det gjelder behandlingen av personopplysninger (f.eks. offentlige myndigheter, regnskapsbyråer osv.), mens de i andre tilfeller vil opptre som databehandlere som behandler personopplysninger i henhold til våre instruksjoner og kan ikke bruke personopplysninger til egne formål, hvor vi i så fall alltid vil inngå en avtale om databehandling.

Det lovmessige grunnlaget for å dele dine personopplysninger er:

  • Vår legitime interesse (artikkel 6(1)(f) GDPR) til å drive virksomheten vår på en effektiv måte, som for eksempel å benytte oss av tjenesteleverandører eller håndtere juridiske krav. I disse tilfellene har vi konkludert med at behandlingen av dine personopplysninger er nødvendig for å oppnå de relevante formålene og at våre interesser overstiger konkurrerende interesser og grunnleggende rettigheter og friheter. Du har alltid rett til å protestere mot denne konklusjonen, og kan lese mer om dine rettigheter under.

  • For å oppfylle våre kontraktsmessige forpliktelser til deg under EuroBonus’ vilkår (artikkel 6(1)(b) GDPR), som for eksempel gjelder for deling av personopplysninger med forretningspartnere og innen SAS Group.

  • For å overholde en juridisk forpliktelse. Dette kan for eksempel være å utlevere personopplysninger til en offentlig myndighet.

  • Ditt samtykke hvis du har godkjent tredjeparts informasjonskapsler i SAS-appen eller på EBs eller SAS’ nettsider.

Hvis du ønsker en full liste over våre deltakere, kan du kontakte oss på den oppgitte kontaktinformasjonen nedenfor.

Personopplysninger som deles innenfor SAS-konsernet eller med våre forretningspartnere kan noen ganger bli overført til land utenfor Den europeiske unionen ("EU") eller Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet ("EØS") som ikke sørger for tilstrekkelig beskyttelsenivå for personopplysninger. Slike overføringer vil bli gjort i henhold til gjeldende databeskyttelseslover.

Når personopplysninger behandles utenfor EU/EØS, er det enten en avgjørelse fra EU-kommisjonen om at det aktuelle landet gir et tilstrekkelig beskyttelsesnivå, inkludert EU-US Data Privacy Framework eller tilstrekkelige vern for å sikre at rettighetene dine er beskyttet, som standard kontraktsbestemmelser.

For å sikre transparens i behandlingen av personopplysninger, har du rett til å be om en kopi av alle standard kontraktsbestemmelser ved å kontakte oss på den oppgitte kontaktinformasjonen nedenfor. Du finner mer informasjon om landene som regnes å ha et tilstrekkelig beskyttelsesnivå på Europakommisjonens nettside, og du kan lese mer om standard kontraktsbestemmelser på nettsiden til den svenske myndigheten for personvern.

Vi har iverksatt omfattende tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte dine data mot tap, misbruk og uautorisert tilgang. Behandling og overføring av data mellom din nettleser og vår server blir grundig beskyttet gjennom kryptering og vi oppdaterer kontinuerlig våre sikkerhetstiltak.

Når du betaler for noen av våre tjenester ved hjelp av et kort, blir alle opplysninger sendt via en sikker forbindelse for å sikre at dine personopplysninger ikke kan leses av tredjeparter. De aktørene vi samarbeider med når det gjelder kortbetalinger er alle sertifiserte i samsvar med den internasjonale sikkerhetsstandarden PCI-DSS, som innebærer et svært høyt nivå av sikkerhet for behandlingen av dine kortdetaljer.

Du har flere rettigheter knyttet til dine personopplysninger. Du kan utøve dine rettigheter ved å logge på EuroBonus-kontoen din og klikke på "Behandle personopplysninger" på SAS-nettsiden.

Rett til å trekke tilbake samtykke

Hvis vi behandler opplysninger om deg basert på ditt samtykke, har du rett til når som helst å trekke tilbake samtykket. Vi vil deretter avslutte behandlingen av de personopplysningene som er basert på ditt samtykke. Du kan trekke tilbake ditt samtykke for direkte markedsføring og profilering under innstillinger i EuroBonus-kontoen din, eller ved å klikke på koblingen for å si opp abonnementet i relevant kommunikasjon. For å trekke tilbake ditt samtykke for informasjonskapsler, gå til "Behandle personopplysninger" på SAS-nettsiden.

Rett til korrigering

Hvis du mener at dine personopplysninger er feil eller ufullstendige, kan du be om å få dem rettet eller fullført ved å ringe vår kundeservice, som vil hjelpe deg med å korrigere eller fullføre opplysningene dine. Besøk "Behandle personopplysninger" på SAS-nettsiden for mer informasjon.

Rett til begrensning

I noen tilfeller har du rett til å be om begrensning av behandlingen av dine personopplysninger, noe som betyr at opplysningene er merket slik at de i fremtiden bare kan behandles til visse begrensede formål. Dette er mulig hvis du har for eksempel protestert mot behandlingen, har bestridt nøyaktigheten av dine personopplysninger, eller hvis behandlingen er ulovlig. Ved å be om en begrensning av vår behandling, har du rett til å stoppe oss fra å behandle personopplysningene dine i en viss periode til andre formål enn for eksempel å forsvare rettskrav.

Rett til informasjon og tilgang

Du kan be om informasjon om hvorvidt vi behandler dine personopplysninger og be om å få en kopi av dine personopplysninger (kjent som en DSAR-forespørsel – datasubjekttilgang) sammen med visse tilleggsopplysninger om hvordan vi behandler dine personopplysninger. Besøk "Behandle personopplysninger" på SAS-nettsiden for mer informasjon.

Rett til å legge inn en klage

Det er viktig for oss at du føler deg trygg på at EB behandler personopplysningene dine med respekt. Hvis du har spørsmål eller tilbakemeldinger om hvordan EB behandler dine personopplysninger, kan du gjerne kontakte vårt personvernombud. Du har også muligheten til å sende inn en klage til den svenske personvernmyndigheten eller personvernmyndighetene i landet ditt, som Datatilsynet i Norge.

Rett til innsigelse

Du har rett til når som helst å fremme en innsigelse mot behandlingen av dine personopplysninger når behandlingen er basert på våre legitime interesser. Hvis vi ikke kan påvise overbevisende legitime grunner for behandlingen av dine data som oppveier dine interesser, rettigheter og friheter eller at behandlingen er utført for å etablere, utøve eller forsvare rettslige krav, vil vi ikke lenger behandle dine personopplysninger.

Rett til å overføre personopplysningene dine (dataportabilitet)

Hvis vi behandler personopplysningene dine for å oppfylle en kontrakt eller på grunnlag av ditt samtykke, kan du i visse tilfeller kunne innhente personopplysningene for bruk andre steder, f.eks. ved å skaffe en kopi av dem i et maskinlesbart format og overføre dem til en annen behandlingsansvarlig.

Rett til sletting

I noen tilfeller kan du be om at dine personopplysninger slettes. Retten til sletting gjelder for eksempel personopplysninger som ikke lenger er nødvendig for det formål som de ble samlet inn for, eller for personopplysninger som behandles på grunnlag av ditt samtykke hvis du velger å trekke tilbake samtykket. I visse omstendigheter kan det hende at vi ikke kan slette dine personopplysninger, for eksempel hvis personopplysningene dine er nødvendige for å overholde en juridisk forpliktelse, hvis de fortsatt er nødvendige for formålet de ble samlet inn for, eller hvis vår interesse i å fortsette å behandle opplysningene er større enn din interesse i å få dem slettet. Gå til "Behandle personopplysninger" på SAS-nettsiden for mer informasjon eller for å utøve din rettighet.

Vi sjekker disse retningslinjene for personvern regelmessig og vil oppdatere dem som nødvendig. Hvor det er betydelige endringer i disse retningslinjene for personvern, vil vi informere deg (for eksempel på nettsiden vår eller i SAS-appen). Den nyeste versjonen er alltid tilgjengelig på SAS' nettsider.

SAS har utnevnt en personvernansvarlig for å hjelpe SAS og EB å sikre at personopplysningene dine behandles på korrekt måte. Du kan kontakte vårt personvernombud med spørsmål eller forespørsler om vår behandling av personopplysningene dine ved å sende en e-post til dataprotectionofficer@sas.se.

Hvis du har spørsmål om EuroBonus-programmet generelt, kan du kontakte EuroBonus-kundeservice på www.flysas.com.

Behandling av personopplysninger i Kina

Dette avsnittet gjelder for kunder i Folkerepublikken Kina (heretter Kina) og beskriver hvordan vi samler inn, bruker, lagrer, deler og offentliggjør dine personopplysninger i Kina og supplerer andre generelt gjeldende deler av denne personvernerklæringen. Hvis det oppstår uoverensstemmelser eller avvik, har bestemmelsene i dette Kina-avsnittet forrang over bestemmelser som er fastsatt i andre generelt gjeldende avsnitt i denne personvernerklæringen.

Det gjelder for personopplysninger vi samler inn fra eller om deg når du bruker SAS sine tjenester, besøker SAS sine nettsteder, SAS WeChat offisiell konto eller bruker andre nettsteder som drives av SAS som kan være knyttet til denne personvernerklæringen, eller kontakter vårt kundeserviceteam via telefoner, e-post osv. Ved å fortsette å bruke våre tjenester, godtar du innsamling og bruk av dine personopplysninger i samsvar med bestemmelsene i denne personvernerklæring.

Oppdateringer

SAS forbeholder seg retten til å endre Kina-avsnittet av denne personvernerklæringen og vil legge ut en oppdatert versjon av denne personvernerklæringen i samsvar med lover og forskrifter om databeskyttelse i Kina. I den grad SAS vesentlig endrer Kina-avsnittet av denne personvernerklæringen, vil SAS informere deg om slike endringer, og i den grad dette påvirker formålene og behandlingen vi har innhentet ditt samtykke for, vil vi søke ditt samtykke på nytt.

For utøvelse av personvernrettigheter og/eller hvis du har spørsmål eller kommentarer angående dette Kina-avsnittet av personvernerklæringen, er du velkommen til å kontakte vårt personvernombud på dataprotectionofficer@sas.se.

Hvordan innhenter og mottar SAS opplysningene dine?

Denne delen supplerer «Når og hvordan behandler vi dine personopplysninger» i denne personvernerklæringen og avsnitt 3 i dette Kina-avsnittet. SAS vil kunne samle inn og motta personopplysninger fra appens brukere i Kina gjennom Software Development Tools (SDK-er) distribuert i SAS App. Avhengig av SDK, kan typen personopplysninger som samles inn og mottas via SDK-ene inkludere, uten begrensning, appbrukerens navn, e-postadresse, telefonnummer, postadresse, EuroBonus-nummer, kredittkortinformasjon (i den grad en kredittkorttransaksjon foretas gjennom appen), passasjerflyinformasjon, appbruksmetrikk og enhetsinformasjon som IP-adresse. SAS kan bruke slik informasjon til å verifisere og autorisere kredittkorttransaksjoner, til å motta tilbakemeldinger om appen og tjenestene og til å spore og analysere bruken av appen.

Nedenfor finner du en liste over SDK-er som for tiden er distribuert i SAS App og som opererer i Kina. SAS kan oppdatere denne listen over SDK-er fra tid til annen hvis det skjer endringer.

Liste over SDK-er distribuert i SAS App som opererer i Kina per 1. november 2021:

SDK-er (PDF, 101KB)

Hvordan SAS bruker opplysningene dine

Denne delen beskriver hvilke personopplysninger vi samler inn om eller fra deg, formålene vi bruker dem til, og hvorfor vi bruker dem til våre grunnleggende og utvidede forretningsfunksjoner. Dine personopplysninger vil bli samlet inn og behandlet i samsvar med personvernlovgivningen («PIPL») som trådte i kraft fra og med 1. november 2021, og alle andre lover og forskrifter i Kina som styrer dette området. All behandling av personopplysninger vi utfører er i samsvar med bestemmelsene i personvernlovgivningen i Kina, og disse dataene kan kun brukes til de begrensede formålene som er diskutert i denne delen.

Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger via SAS sine nettsider og i forbindelse med bruken av SAS sine tjenester.

For å kunne tilby deg billetttjenester og andre SAS-tjenester og -produkter, må vi samle inn og bruke visse personopplysninger. Nedenfor listes opp personopplysningene vi kan be deg om å gi oss, eller som vi kan samle inn og bruke om deg. Vær klar over at enkelte tjenestefunksjoner krever noen personopplysninger før de kan leveres. Etter at du har utøvd din rett til å protestere, vil vi ikke lenger kunne fortsette å levere tjenesten som samsvarer med personopplysningene involvert i innvendingen, og vi vil ikke lenger behandle dine tilsvarende personopplysninger.

Vi kan be deg om å gi oss følgende personopplysninger:

Identifikasjons- og kontaktinformasjon

Kjønn, fødselsdato, ID-nr., passnr., statsborgerskap, navn, adresse, telefonnr., e-postadresse og personopplysninger om andre personer du reiser med (inkludert deres kontaktinformasjon). Slik informasjon vil brukes til å sende deg eller din kontaktperson meldinger på flygninger og bestillinger (inkludert flyavgang, sikkerhetskontroll, ombordstigning, refusjon, flyforsinkelse, forsikringstjenester og melding om ulykke), organisere reiseruten din, sende reiserute eller andre produkter til deg via e-post, bekrefte identiteten din, motta dine kommentarer om servicekvalitet, motta dine klager og forslag, tilby deg SAS-tjenester og -produkter, og sende reklame- og markedsføringsmeldinger til deg med ditt samtykke. Vær oppmerksom på at når du bestiller de relevante tjenestene for andre, må du oppgi disse passasjerenes personopplysninger, og før du gir oss deres informasjon, må du sørge for at passasjerene forstår og samtykker i denne personvernerklæringen.

Informasjon om EuroBonus-medlemmer

Ditt Eurobonus-nummer, flyinformasjon, informasjon om mottaker av poenginnløsning og informasjon om det mindreårige medlemmets verge. Slik informasjon vil brukes til å opprettholde deg som vårt EuroBonus-medlem, verifisere medlemsidentitet og behandle din akkumulering, belønning og innløsning av poeng og andre tjenester.

Profilkontoeierinformasjon

Ditt profilkontonummer, navn, alder, adresse og kontaktinformasjon. Slik informasjon vil brukes til å opprettholde deg som vår profilkontoinnehaver og administrere din konto og reiser.

Data og bilder av identitetsdokumenter som kreves i forretningsbehandling

ID-kort, pass, visumside, papirer som myndighetene krever for å ta en flyvning, gyldighetsperiode, utstedelsesmyndigheter, alder eller fødselsdato, kjønn og tilhørende bilder. Slik informasjon og bilder vil brukes, i samsvar med lover og forskrifter, til å bekrefte identiteten din når du bestiller en billett, sjekker inn, tar en flyvning, behandler formaliteter ved innreise/utreise, kjøper luftforsikring, benytter deg av SAS-tjenester og andre tjenester.

Betalingsinformasjon

Ditt kredittkortnummer, faktureringsadresse, kredittkortgyldighet, ordre- og driftsposter, logg og informasjon om risikokontroll. Slik informasjon vil brukes når du kjøper en billett, for å opprettholde betalingsinformasjonen din, bekrefte identiteten din og gi deg SAS-tjenester.

Informasjon for å forbedre reise og andre tjenester

Kontaktperson i nødssituasjoner, spesielle servicekrav og hva personen liker og misliker (måltider om bord, plassering av seter i kabinen, tjenester om bord). Slik informasjon vil brukes til å forbedre og promotere tjenesten vår slik at vi kan tilby tjenester som bedre dekker dine behov, og kan sende deg kampanje- og markedsføringsmeldinger med ditt samtykke.

Informasjon som kreves av offentlige helsemyndigheter eller andre offentlige etater eller som er innhentet for å demonstrere din egnethet til å fly.

Kontaktinformasjon, informasjon om tilstedeværelse eller fravær av mulige COVID-19- eller andre globale pandemisymptomer; informasjon om potensiell eksponering for COVID-19 eller annen global pandemi; informasjon innhentet av vårt bakke- eller reservasjonspersonell i henhold til direktiver fra offentlige helseorganisasjoner eller andre offentlige organer. Slik informasjon vil brukes til å overholde juridiske og regulatoriske krav, fastslå din egnethet til å reise i samsvar med gjeldende offentlige forskrifter og retningslinjer.

Alle andre personopplysninger

vi innhenter for å: gjøre og drive forbindelser mellom flere flyvninger og fremskynde bagasjeklarering over internasjonale grenser; overholdelse av visse regulatoriske krav angående nødssituasjoner og ellers i forbindelse med passasjerflygninger; å overholde visse regulatoriske krav for å verifisere og autentisere identiteten din og ha en legitim forretningsinteresse i å overholde gjeldende juridiske og regulatoriske krav; bruke denne informasjonen til å utføre vår kontrakt med deg; å overholde visse krav i allmennhetens interesse, for eksempel å beskytte mot risiko for passasjerer og offentlig helse, og passasjer- og flysikkerhet.

Vær oppmerksom på at vi vil innhente, lagre, bruke og overføre dine sensitive personopplysninger for de formålene de ble gitt for og ellers i samsvar med vilkårene i denne personvernerklæringen hvis du gir ditt uttrykkelige samtykke på tidspunktet for innsamlingen.

På hvilket juridisk grunnlag behandler SAS dine personopplysninger?

Vårt juridiske grunnlag for behandling av personopplysningene dine som beskrives ovenfor, vil avhenge av personopplysningene og de spesifikke omstendighetene der vi behandler dem. Og vi vil i alminnelighet kun innhente personopplysninger fra deg når:

  • vi har innhentet ditt samtykke til å gjøre det;

  • slike opplysninger er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre en kontrakt med deg;

  • behandlingen er i vår rettslige interesse og ikke overstyres av dine rettigheter;

  • vi har juridiske forpliktelser til å behandle dine personopplysninger fra deg eller på annen måte trenger personopplysningene for å beskytte dine eller andre personers vitale interesser;

  • det er nødvendig for å reagere på en offentlig helsekrise eller for å beskytte liv, helse og eiendomssikkerhet til en fysisk person;

  • handlinger, så som nyhetsrapportering og tilsyn av offentlige meninger, utføres for allmennhetens interesse, og behandlingen av personopplysninger er innenfor et rimelig omfang;

  • det er nødvendig å behandle personopplysningene som oppgis av personen det gjelder, eller andre personopplysninger som er blitt lovlig offentliggjort i et rimelig omfang i samsvar med bestemmelsene i PIPL og tilknyttede lover og forskrifter; og

  • andre forhold som fastsettes av lover og administrative forskrifter.


Hvem deler SAS informasjonen din med?

Vi kan dele dine personopplysninger som vi samler inn eller mottar med:

  • Andre flyselskap og andre selskaper som er involvert i levering av den tjenesten du vil gjøre bruk av;

  • Selskaper som er del av bestillingen og gjennomføringen av flyvningen din, f.eks. reisebyråer, fraktspeditører og agenter;

  • IT-leverandører og utviklere som sørger for driften og sikkerheten til våre IT-systemer på vegne av SAS;

  • Kredittkortselskaper som SAS samarbeider med for å tilby ulike betalingsløsninger, så som MasterCard;

  • Sikkerhetsfirmaer og virksomheter som arbeider med å forebygge og bekjempe bedrageri; og

  • Selskaper i SAS Group, inkludert men ikke begrenset til SAS EuroBonus AB, SAS Link AB, Scandinavian Airlines Ireland Ltd, SAS Ground Handling A/S, SAS Ground Handling AS, SAS Ground Handling AB, SAS Cargo Group A/S, SAS Cargo Norway AS og SAS Cargo Sweden AB.

  • offentlige etater og myndigheter, politimyndigheter, domstoler; eller

  • Tredjeparter: (a) hvis vi mener at offentliggjøring kreves av gjeldende lov, forskrift eller juridisk prosess (slik som i henhold til rettslig ordre); eller (b) for å beskytte og forsvare våre rettigheter, eller rettighetene eller sikkerheten til tredjeparter, inkludert å etablere, foreta eller forsvare mot juridiske krav.

Utøvelse av dine rettigheter

SAS respekterer din rett til å vite, få innsyn i, korrigere, begrense behandlingen av, slette dine personopplysninger osv.

Rett til innsyn

Du har rett til å få bekreftelse fra oss om hvorvidt personopplysninger om deg blir behandlet, og der det er tilfelle, å be om innsyn i personopplysningene. Tilgangsinformasjonen inkluderer formålene med behandlingen, hvilke kategorier av personopplysninger det gjelder, og mottakere eller kategorier av mottakere som personopplysningene har blitt eller vil bli avslørt til.

Du har rett til å få en kopi av personopplysningene som behandles. Hvis du ber om flere kopier, kan vi kreve et rimelig gebyr basert på våre kostnader.

Rett til å korrigere

Du har rett til å få unøyaktige personopplysninger om deg korrigert av oss. Avhengig av formålene med behandlingen, har du rett til å få ufullstendige personopplysninger fullført, herunder ved å gi en supplerende erklæring.

Rett til å slette

Du har rett til å be oss slette dine personopplysninger.

Rett til innsigelse

Du har rett til når som helst å protestere mot vår behandling av dine personopplysninger for visse formål. Hvis du utøver denne retten til å protestere, vil vi ikke lenger behandle personopplysningene dine for slike formål. Det påløper ingen kostnader for å utøve denne retten.

En slik rett til å protestere eksisterer imidlertid ikke under visse omstendigheter, f.eks. hvis behandlingen av dine personopplysninger er nødvendig for å ta skritt før inngåelse av en kontrakt eller for å gjennomføre en kontrakt som allerede er inngått.

Rett til å kansellere konto

Du har rett til når som helst å kansellere en tidligere registrert konto. Når kontoen din er slettet eller anonymisert, vil vi ikke lenger innhente, bruke eller gi tredjeparter personopplysninger knyttet til kontoen. Likevel må informasjonen du oppgir eller som genereres under bruken av tjenestene våre beholdes av oss i den aktuelle perioden når lover og forskrifter krever det, og myndighetene vil ha rett til å få tilgang til slik informasjon i henhold til loven i løpet av den juridiske oppbevaringsperioden.

For å utøve disse rettighetene, kan du sende en e-post til securedata@sas.se med forespørsler. For at vi skal kunne verifisere identiteten din, bør din skriftlige forespørsel inkludere navnet ditt og adressen din og annen slik informasjon som vil hjelpe oss med å identifisere deg, så som:

  • En e-postadresse du har brukt i kommunikasjon med SAS

  • EuroBonus-nummer eller TravelPass-nummer

  • Et telefonnummer du har brukt i kommunikasjon med SAS (for eksempel kundeservice-saker)

  • Bestillingsnummer og/eller flynummer og dato.

SAS må alltid sørge for at det er den rette personen som mottar opplysningene om hvordan personopplysningene behandles. SAS vil kun offentliggjøre personopplysninger hvis vi kan verifisere din identitet i samsvar med det ovennevnte. Etter at vi har mottatt en forespørsel om å utøve en av disse rettighetene, vil vi gi informasjon om vår reaksjon på anmodningen uten unødig forsinkelse og i alle tilfeller innen 30 dager etter mottak av forespørselen. Denne tiden kan under visse omstendigheter forlenges med ytterligere 30 dager, for eksempel når forespørsler er komplekse eller tallrike.

Sikkerhetskontroll

Informasjonssikkerhet er viktig for SAS. Vi har innført hensiktsmessige tiltak som separat lagring, kryptering, tilgangskontroll, avidentifisering osv. i samsvar med kravene til dataklassifisering og -kategorisering, for å beskytte din informasjonssikkerhet mot uautorisert tilgang, avsløring, tap, misbruk, endring og urettmessig bruk av din informasjon og unngå negativ innvirkning på dine personlige rettigheter og interesser.

Mindreårige

SAS legger stor vekt på beskyttelse av mindreåriges personopplysninger. Hvis du er mindreårig under 14 år, bør du innhente skriftlig samtykke fra dine foreldre eller verger før du bruker våre produkter og/eller tjenester. For innsamling av personopplysninger for mindreårige med samtykke fra deres foreldre eller juridiske verger, vil vi kun bruke eller offentliggjøre denne informasjonen når loven tillater det, når det er gitt uttrykkelig samtykke fra deres foreldre eller verger eller når det er nødvendig for å beskytte de mindreårige. Hvis en mindreårig har gitt oss personopplysninger uten samtykke fra foreldre eller foresatte, kan forelderen eller vergen kontakte oss ved å sende en e-post til securedata@sas.se. Vi vil fjerne informasjonen og avslutte abonnementet på barnet fra alle våre elektroniske markedsføringslister.