Mat og drikke

Snacks og drikke er tilgjengelig for kjøp om bord på de fleste flygninger, og du finner menyen i setelommen om bord. Kaffe og te er alltid gratis.

Snacks og drikke inkludert

Våre måltider og snacks er alltid gratis for reisende i SAS Plus og SAS Business.

Generell informasjon

  • Alternativene dine for mat og drikke avhenger av destinasjon, flyvningstid og tidspunkt.

  • Av driftsmessige årsaker er ikke mat- og drikketilbudet om bord tilgjengelig på de korteste flygningene våre.

  • På flygninger til/fra Asia, Canada og USA er måltidene gratis for alle reisende.

  • Du kan forhåndsbestille barnemåltider på flygninger som varer lenger enn 80 minutter i Europa når du flyr i SAS Plus og i alle reiseklasser til resten av verden.

  • Frokost er det samme for barn og voksne.

  • Barnemåltider er kun tilgjengelige på flygninger med avgang etter kl. 09.01.

  • Måltider må bestilles 24 timer før avgang ved å kontakte SAS Customer Service når du reiser i SAS Business eller SAS Plus.

  • Når du reiser i SAS Go til/fra Asia og USA, må du be om et spesialmåltid på nett.

På noen flygninger kan du velge et måltid fra en rekke spesielle diettalternativer. Spesialmåltider må bestilles 24 timer før avgang ved å kontakte SAS Customer Service.

De som reiser i SAS Business og SAS Plus, må kontakte SAS Customer Service for å bestille et spesialmåltid.

Spesialmåltider er tilgjengelige på flygninger:

  • Til/fra USA og Asia

  • For reisende i SAS Plus på flygninger på 80 minutter eller mer i Europa eller til Beirut.

Spesialmåltidet blir kansellert automatisk hvis en flygning byttes, kanselleres eller endres eller hvis et navnebytte har blitt utført. Det er viktig at du legger inn en ny bestilling for spesialmåltidet.

Regler for nøtter/matallergi

Peanøtter, eller produkter som inneholder peanøtter, serveres ikke som snacks eller som ingrediens i måltider om bordpå SAS-flygninger. Alle andre typer nøtter/allergener, eller produkter som inneholder nøtter, serveres. Det er ikke mulig å begrense serveringen.

Andre allergener, f. eks. trenøtter, egg, soya og melkeprotein, forekommer i SAS-menyene og kan ikke reduseres 100 %. Dette er fordi SAS-måltider tilberedes på cateringkjøkken som også håndterer andre allergener.

Informer kabinpersonalet

Reisende med peanøttallergi kan kontakte kabinpersonalet ved ombordstigning i flyet for å gjøre det enklere om bord. Mannskapet kan da gjøre en relevant annonsering i samarbeid med den reisende. Kunngjøring er kun mulig for peanøttallergi, ikke ved andre typer nøtteallergier.

SAS kan ikke begrense eller fjerne servering av andre allergener enn peanøtter.