Velkommen til vårt reiseinfosenter

Her finner du informasjon om reisen din etter emne eller hvor du er på reisen.

Mat & drikke

Mat- og drikkealternativene våre om bord varierer avhengig av reisemålet, lengden på flyreisen og tidspunktet på dagen. På de fleste flygninger kan du kjøpe snacks og drikke fra menyen om bord hvis måltidene ikke er inkludert i billetten. Og kaffe, te og vann er alltid inkludert.

Måltider og snacks om bord

  • Kaffe, te og vann serveres alltid uten ekstra kostnad.

  • I Premium og Business er måltider og snacks inkludert. Måltider er også inkludert på flyvninger utenfor Europa.

  • I Economy kan du forhåndsbestille måltider på flyvninger innen Europa og kjøpe snacks, småretter og drikke fra menyn om bord

  • På flygninger til og fra Asia og Nord-Amerika er måltider alltid inkludert, og du kan velge å oppgradere til et premium treretters måltid fra den eksklusive menyen vår.

  • Hvis du har spesielle kostholdsbehov eller -preferanser, kan du be om et spesialmåltid hvis flygningen inkluderer måltidsservice. 

Meny og priser om bord

Måltider og inflight-utvalg

Tilgjengelig for kjøp på nett for passasjerer med en Economy-billett på flygninger mellom Skandinavia og Europa som er lengre enn 80 minutter.

Forhåndsbestill måltider

  • Frokost: DKK 69 / NOK 89 / SEK 89 / EUR 10

  • Barnemåltid: DKK 70, NOK 90, SEK 90, EUR 9

  • Minipizza og varm toast: DKK 35, NOK 50, SEK 50, EUR 5

  • Vegetarisk måltid med melk og egg, kjøttmåltid, kyllingmåltid, fiske- eller rekemåltid, gluten- og laktosefritt måltid: DKK 99, NOK 135, SEK 135, EUR 14

  • Premium-menyer: DKK 199, NOK 299, SEK 299, EUR 27, USD 29

Inflight-utvalg for kafévarer

  • Drikke: DKK 20–75, NOK 24–105, SEK 24–105, USD 3,50–12

  • Snacks: DKK 20–44, NOK 24–60, SEK 24–60, USD 3–7,50

Velg måltidet ditt før avreise

Når du reiser i Business til og/eller fra Asia eller Nord-Amerika, kan du forhåndsvelge måltidet ditt for å sikre at ønsket hovedrett er tilgjengelig ombord. Forhåndsvalgte måltider tilbys på «beste innsats»-basis.

Velg hovedretten din i Business

Når du reiser i Business til og/eller fra Asia eller Nord-Amerika, kan du forhåndsvelge måltidet ditt for å sikre at ønsket hovedrett er tilgjengelig ombord. Forhåndsvalgte måltider tilbys på «beste innsats»-basis.

Forhåndsvelg måltid frem til 24 timer før avgang

For å legge et måltid til bestillingen eller for mer informasjon om priser og hvilke måltider som er tilgjengelige på flygningen din – gå inn på Mine reiser. Du kan velge mellom ti dager før avgang og 24 timer før avgang. Vær oppmerksom på at du ikke kan endre valget ditt når du først har gjort det.

  • Hvis reservasjonen din endres av en eller annen grunn etter at du har gjort valget ditt, må du velge på nytt, siden ditt tidligere valg ikke overføres til den nye flyvningen. Dette må gjøres ved å kontakte SAS kundeservice.

  • Å bytte sete innen samme kabin på samme fly påvirker ikke ditt forhåndsvalgte måltid. Husk å informere kabinpersonalet hvis du bytter sete, slik at de kan servere riktig måltid.

  • Av operasjonelle grunner kan måltidet noen ganger endres med kort varsel. Vi gjør alltid vårt beste for å servere måltidet du valgte, men hvis det ikke er mulig, vil vi tilby et tilsvarende måltid.

  • Hvis du bestemmer deg for å endre ditt forhåndsvalgte måltid ombord, kan vi ikke garantere at et tilsvarende måltid vil være tilgjengelig. Vi vil likevel gjøre vårt beste for å imøtekomme forespørselen din.

  • Hvis flyet ditt blir forsinket eller endret, kan vi ikke garantere ditt forhåndsvalgte måltid. I slike tilfeller vil vi tilby et alternativt måltid ombord.

  • Hvis du ikke forhåndsvelger måltidet før reisen, kan du fortsatt velge måltid ombord. Merk at måltidene avhenger av tilgjengelighet.

Allergier & intoleranser

SAS serverer ikke peanøtter eller produkter som inneholder peanøtter om bord. Vi kan imidlertid ikke hindre at andre typer nøtter tas med eller serveres. All mat tilberedes i miljøer der allergener er til stede, og krysskontaminering kan ikke utelukkes. Derfor kan maten inneholde spor av allergener, og vi kan ikke garantere en allergenfri flyvning.

  • Hvis du har alvorlige allergier, anbefaler vi at du tar med deg eventuelle nødmedisiner og rådfører deg med legen din før du reiser.

  • Hvis du har peanøttallergi, må du informere kabinpersonalet når du går om bord. Vi vil be andre reisende om ikke å spise peanøtter eller peanøttbaserte produkter under flyreisen, men vi kan ikke garantere at andre reisende følger oppfordringen.

Spesialmåltider

Vi tilbyr en rekke spesialmåltider på SAS-flygninger for reisende med spesifikke kostholdsbehov eller preferanser. Hvis flygningen din inkluderer måltidstjeneste, kan du be om et spesialmåltid i stedet for standardmåltidet.

Typer spesialmåltider

Her er noen av spesialtmåltidene du kan be om:

  • Kostholds-/medisinsk måltid (f.eks. laktosefritt og glutenfritt)

  • Asiatisk måltid (retter fra ulike kjøkken)

  • Vegetarisk måltid (inkludert veganske og lakto-ovo-alternativer)

  • Barnemåltid (på utvalgte flygninger)

Slik bestiller du spesialmåltider

  • Du kan be om et spesialmåltid når du booker, eller op til 24 timer før afgang under Mine rejser eller i SAS-appen.

Fødevarestyrelsen inspection report

Fødevarestyrelsen er Danmarks nasjonale mattilsynsmyndighet og gjennomfører regelmessige inspeksjoner av virksomheter som håndterer mat og drikke. Denne typen kontrollrapport er et dansk myndighetskrav og gjelder kun i Danmark. Du kan se den nyeste rapporten på Fødevarestyrelsens nettsted

Vanlige spørsmål

Tilbyr dere babymat om bord?

Vi tilbyr ikke babymat, men du er velkommen til å ta med så mye babymat (f.eks. morsmelkerstatning, eller glass med babymat) og spesialmat som du trenger til flygningen.

Tilbyr dere barnemåltider om bord?

Barnemåltid kan bestilles i Business på internasjonale flyvninger som varer mer enn 80 minutter, og i alle reiseklasser på flyvninger til og fra Asia og Nord-Amerika.

  • Måltider må bestilles online under Mine reiser eller i SAS-appen senest 24 timer før avreise.

  • De nydelige SAS-frokostene våre er like for både barn og voksne.

  • Barnemåltider er kun tilgjengelige på flygninger med avgang etter kl. 09.01.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg har peanøttallergi?

Hvis du har peanøttallergi, må du informere kabinpersonalet når du går om bord. Vi vil be andre reisende om ikke å spise peanøtter eller peanøttbaserte produkter under flyreisen, men vi kan ikke garantere at andre reisende følger oppfordringen.

Kan jeg bestille et spesialmåltid på alle SAS-flygninger?

Du kan bestille et spesialmåltid i Business på internasjonale flyvninger som varer mer enn 80 minutter, og i alle reiseklasser på flyvninger til Nord-Amerika og Asia.

Hva skjer med spesialmåltidet jeg har bestilt hvis flygningen min endres?

Hvis flygningen din endres, innstilles eller ombookes, eller hvis du endrer navnet på billetten, blir bestillingen av spesialmåltidet automatisk kansellert. For å sikre at måltidet ditt er tilgjengelig, må du sende en ny forespørsel.

Gi oss tilbakemelding!