Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre nettopplevelsen din som beskrevet i våre retningslinjer for informasjonskapsler.
Vi vil gjerne bruke teknologier, for eksempel informasjonskapsler, for å gjøre opplevelsen med oss så hyggelig som mulig. Vi kan dele informasjon om hvordan du bruker våre nettsteder og applikasjoner med våre pålitelige medier, annonsører og analytikere, slik at vi kan levere relevant og personlig annonsering. Ved å klikke på «Jeg godtar», samtykker du i bruken av slike teknologier.
Bestemmelser om passasjerrettigheter i tilfelle forsinkelser, kansellerte flygninger og/eller nektet ombordstigning.
Hvis flygningen din er blitt kansellert eller vesentlig forsinket eller hvis du er blitt nektet ombordstigning på en flygning som du har en bekreftet reservasjon for, har du krav på de rettighetene som defineres i forordning (EU) nr. 261/2004, som trådte i kraft 17.02.2005. Flyselskapet som drifter flygningen forstyrrelsen inntreffer på, er ansvarlig for å gi deg rettighetene dine.
Besøk eur-lex.europa.eu for mer om EU 261/2004
Denne siden forklarer hvilken hjelp du kan forvente fra oss i tilfelle en lang forsinkelse, en kansellert flygning eller en overbooket flygning.
Ved kansellering, forsinkelser, nedgradering og nektet ombordstigning. Denne meddelelsen er påkrevd etter forordning nr. 261/2004 fra Europaparlamentet og Rådet for Den europeiske union.
Vi forstår at flyforsinkelser og kanselleringer kan være frustrerende og ha en betydelig innvirkning på reiseplanene dine, og vi beklager dette. Noen ganger har vi imidlertid ingen andre valg. I disse utfordrende
situasjonene er det viktig at du vet mer om rettighetene dine og hva SAS gjør, og vi anbefaler at du leser informasjonen nedenfor. Denne siden informerer deg om rettighetene dine under EU-forordning nr. 261/2004 dersom dette skulle skje. Derimot gir den deg ikke noen ytterligere kontraktsmessige rettigheter. Denne forordningen gjelder for alle passasjerer som reiser fra en flyplass i EU og for alle passasjerer som reiser til et EU-land med et EU-flyselskap med mindre du har fått assistanse i landet for avgang.
Det er det driftsansvarlige flyselskapets ansvar å oppfylle disse kravene. Her kan du finne informasjon om hvordan du krever kompensasjon eller refusjon etter nåværende bestemmelser med hensyn til en flygning som drives av SAS – Scandinavian
Flyselskapets system. Vi vil iverksette alle rimelige tiltak for å få deg til destinasjonen din så snart som mulig. Hvis vi har din korrekte kontaktinformasjon, vil du motta en e-post og/eller tekstmelding med den oppdaterte reiseruten.
Den essensielle delen av flypassasjerers rettigheter er regulert av EU-forordning nr. 261/2004, som siden 17. februar 2005 spesifiserer den tjenesten SAS må tilby og beløpet i kompensasjon vi må betale til deg hvis flygningen ikke finner sted som planlagt.
Ved nektet ombordstigning, kansellering eller lange forsinkelser, kan du som kunde ha krav på godtgjørelse i tillegg til assistanse. Rettighetene det refereres til i denne brosjyren, gjelder i følgende
omstendigheter:
Du kan velge mellom:
I tillegg får du følgende uten ekstra kostnad:
Hvis SAS unnlater å gi denne assistansen, kan det være nødvendig at du ordner opp selv og ber om tilbakebetaling. Det er svært viktig at du beholder kvitteringer for utgifter.
Du har rett til kompensasjon fra det flyselskapet som er transportoperatør, med mindre du blir informert om kanselleringen:
Godtgjørelsen kan ikke betales på flyplassen, og derfor må du kontakte SAS Customer Service ved hjelp av vårt nettskjema,
(A) EUR 250 for flygninger på 1500 km eller mindre; eller
(B) EUR 400 for flygninger innen Europa på mer enn 1500 km samt for alle andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km; eller
(C) EUR 600 for flygninger på 3500 km eller mer.
Kompensasjonen kan bli redusert med 50 % dersom ankomsttidspunktet for den alternative flygningen ikke overstiger den planlagte ankomsttiden til den opprinnelige flygningen med to timer (flygninger som kommer inn under A), tre timer (flygninger som kommer inn under B) eller fire timer (flygninger som kommer inn under C).
Flyselskapet som drifter flygningen, er ikke pålagt å betale godtgjørelse hvis kanselleringen er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak for å unngå kanselleringen var blitt iverksatt. Slike ekstraordinære omstendigheter kan oppstå i tilfeller med politisk ustabilitet, værforhold som er uforenlige med driften av den aktuelle flygningen, sikkerhetsrisikoer, uventede problemer med sikkerheten på flygningen, avgjørelser foretatt av flygeledelsen og streiker som påvirker driften til et flyselskap.
Denne bestemmelsen skal gjelde uten skade for passasjerens rett til ytterligere kompensasjon. Den kompensasjon som gis etter denne bestemmelsen vil kunne fratrekkes slik kompensasjon.
Hvis du ikke ønsker å fortsette med dine opprinnelige reiseplaner når det er en forsinkelse på minst fem timer, kan du velge å få refusjon for den delen eller de delene av reisen som ikke er gjennomført og for den delen eller de delene som allerede er gjennomført hvis flygningen ikke lenger har noen hensikt i henhold til din opprinnelige reiseplan. Hvis aktuelt kan du også velge en returreise til reisens utgangspunkt som oppført i billetten.
Den assistanse som beskrives i denne paragrafen gis i tilfelle en flygning blir forsinket ut over sin planlagte avreisetid; (a) i to timer eller mer i tilfelle flygninger på 1500 kilometer eller mindre; eller (b) i tre timer eller mer når det dreier seg om flygninger i EU på mer enn 1500 kilometer og for alle andre flygninger mellom 1500 og 3500 kilometer; eller (c) i fire timer eller mer når det dreier seg om alle flygninger som ikke faller inn under (a) eller (b),
Du har rett til å motta følgende vederlagsfritt:
Hvis SAS unnlater å gi denne assistansen, kan det være nødvendig at du ordner opp selv og ber om tilbakebetaling. Det er svært viktig at du beholder kvitteringer for utgifter.
Hvis du blir forsinket med 3 timer eller mer ved ankomst, kan du ha rett til kompensasjon.
Godtgjørelsen kan ikke betales på flyplassen, og derfor må du kontakte SAS Customer Service ved hjelp av vårt nettskjema,
(A) EUR 250 for flygninger på 1500 km eller mindre; eller
(B) EUR 400 for flygninger innen Europa på mer enn 1500 km samt for alle andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km; eller
(C) EUR 600 for flygninger på 3500 km eller mer.
Godtgjørelsen kan bli redusert med 50 % dersom ankomsttidspunktet for den alternative flygningen ikke overstiger den planlagte ankomsttiden til den opprinnelige flygningen med to timer (flygninger som kommer inn under A), tre timer (flygninger som kommer inn under B) eller fire timer (flygninger som kommer inn under C).
Flyselskapet som drifter flygningen, er ikke pålagt å betale godtgjørelse hvis kanselleringen er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som flyselskapet ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak for å unngå kanselleringen var blitt iverksatt. Slike ekstraordinære omstendigheter kan oppstå i tilfeller med politisk ustabilitet, værforhold som er uforenlige med driften av den aktuelle flygningen, sikkerhetsrisikoer, uventede problemer med sikkerheten på flygningen, avgjørelser foretatt av flygeledelsen og streiker som påvirker driften til et flyselskap.
Denne bestemmelsen skal gjelde uten skade for passasjerens rett til ytterligere kompensasjon. Den kompensasjon som gis etter denne bestemmelsen vil kunne fratrekkes slik kompensasjon.
Dersom en flygning er overbooket, vil SAS prøve å finne frivillige som vil gi fra seg sin bekreftede reservasjon i bytte mot en avtalt kompensasjon. Vi vil også tilby passende assistanse som beskrevet nedenfor. Hvis vi ikke finner nok frivillige og du nektes ombordstigning mot din vilje, har du krav på assistanse for nektet ombordstigning og godtgjørelse såfremt du har oppfylt de nyeste tidskravene for innsjekking.
Du har ikke krav på dette hvis det finnes rimelige grunner for nektet ombordstigning, som helserelaterte årsaker, sikkerhet eller utilstrekkelig reisedokumentasjon.
Du kan velge mellom:
I tillegg får du følgende uten ekstra kostnad:
Hvis SAS unnlater å gi denne assistansen, kan det være nødvendig at du ordner opp selv og ber om tilbakebetaling. Det er svært viktig at du beholder kvitteringer for utgifter.
Hvis du er blitt nektet ombordstigning mot din vilje, vil kompensasjonen tilbys på flyplassen.
(A) EUR 250 for flygninger på 1500 km eller mindre; eller
(B) EUR 400 for flygninger innen Europa på mer enn 1500 km samt for alle andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km; eller
(C) EUR 600 for flygninger på 3500 km eller mer.
Godtgjørelsen kan bli redusert med 50 % dersom ankomsttidspunktet for den alternative flygningen ikke overstiger den planlagte ankomsttiden til den opprinnelige flygningen med to timer (flygninger som kommer inn under A), tre timer (flygninger som kommer inn under B) eller fire timer (flygninger som kommer inn under C).
Denne bestemmelsen skal gjelde uten skade for passasjerens rett til ytterligere kompensasjon. Godtgjørelsen som gis etter denne bestemmelsen, kan trekkes fra slik godtgjørelse. En flygning på 1500 km eller mindre: 250 EUR*
B Flygninger innen EU på mer enn 1500 km og alle andre flygninger mellom 1500 og 3500 km 400 EUR* C Flygninger som ikke faller inn under A eller B 600 EUR*
Hvis du ufrivillig blir plassert i en lavere klasse enn den som er betalt for i billetten, kan du be om refusjon av:
For å registrere din tilbakemelding, klage, anmodning om kompensasjon og/eller refusjon, vennligst benytt vårt tilbakemeldingsskjema.
Alle forespørsler angående refusjon og kompensasjon må adresseres til den fraktføren som faktisk var operatør for flygningen eller var antatt å være operatør av flygningen.
Hvis du har krav på kompensasjon i henhold til reglene, vil vi kompensere deg så snart som mulig. Siden tredjeparter vanligvis tar et betydelig gebyr for å hjelpe deg med slike krav, er det mer fordelaktig for deg å sende inn kravet direkte til SAS. Europakommisjonen anbefaler at passasjerer tar direkte kontakt med flyselskapet og ikke med et kravbyrå.
Nasjonale ansvarlige myndigheter:
Trafikstyrelsen
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
DK-2300 København S
Danmark
Luftfartstilsynet
CAA Norge Postboks 243
NO-8001 Bodø
Norge
Konsumentverket/KO
Box 48
SE-65102 Karlstad
Sverige
Konkurranse- og forbrukermyndigheten
Haapaniemenkatu 4 A, Box 5
FI - 00531 Helsinki
Finland
Tarbijakaitseamet (forbrukerrådet)
Pronksi 12
EE – 10117 Tallinn
Estland
Direction générale de l'aviation civile (DGAC)
Direction du transport aérien
Mission du Droit des passagers
Bureau des passagers aériens
50 rue Henry Farman
FR- 75720 PARIS cedex 15
Frankrike
Commission for Aviation Regulation
3rd Floor
Alexandra House
Earlsfort Terrace
IE – Dublin 2
Irland
L’Ente Nazionale per l’Aviazione Civile
Viale del Castro Pretorio, 118
IT-00185 Roma
Italia
Civil Aviation Administration
Rodūnės kelias 2
LT - 02188 Vilnius
Litauen
Civil Aviation Office
ul. Marcina Flisa 2
PL - 02-247 Warszawa
Polen
Agencia Estatal de Seguridad Aérea
División de Calidad y Protección al Usuario
Avda. General Perón 40, Acceso B, (Recepción planta 1ª)
28020 Madrid
Spania
Civil Aviation Authority
45-59 Kingsway
London
WC2B 6TE
Storbritannia