søk

FORSLAG

  • loader Ikke noe mer innhold å vise


Bærekraft er en viktig del av SAS

Vi mener at luftfart spiller en viktig rolle i samfunnet ved å knytte sammen ulike samfunn, kulturer og mennesker på en tidseffektiv måte. Derfor må vi gjøre det mer bærekraftig å fly ved å redusere vår innvirkning på klimaet og øke vår innvirkning i samfunnet. I Skandinavia er folk lidenskapelig opptatt av bærekraft, noe som motiverer oss til å overgå klimamålene til IATA på vår bærekraftige ferd. Hver bærekraftige handling teller. Steg for steg.

EuroBonus-medlemmer ligger et bærekraftig steg foran


Våre kunder vet hvor magisk det kan være å reise til nye steder, lære noe nytt og å utforske nye kulturer – samtidig deler de et felles ønske om mer bærekraftige flyreiser.
Som et skritt mot mer ansvarlig reising og som et unikt tilbud til vårt EuroBonus-fellesskap, vil SAS tilby karbonkvoter (CO2-kvoter) for alle EuroBonus-medlemmers reiser på SAS-flygninger fra den 1. februar. Hvis du ikke er EuroBonus-medlem allerede, er dette tidspunktet å bli det på.
I SAS har vi vært opptatt av å redusere vår negative innvirkning på miljøet i lang tid, og hver handling på denne reisen teller – både liten og stor. Vi investerer i nye fly som reduserer utslipp, teknologisk innovasjon og smarte løsninger. Vi streber etter å være i teten blant flyselskaper når det gjelder bærekraft, og CO2-kvoter er ett av mange steg på denne reisen. Ungdomsbilletter inkluderer allerede gratis CO2-kvoter, og akkurat som før kan kundene velge å betale for CO2-kvoter.

Mål

«… vi satte et nytt mål om å redusere vårt totale karbonutslipp med 25 % innen 2030 sammenlignet med baseåret 2005 … vi antar at rundt halvparten av disse reduksjonene vil oppnås ved hjelp av fornyelser i flåten og andre forbedringer, og resten ved bruk av biodrivstoff»
 

Måloppfyllelse

  • 13,3 % reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer siden 2010
  • 1,4 % reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer siden FY2017
  • 15–18 % lavere utslipp med det nye A320neo-flyet sammenlignet med flyet det erstatter.
  • 23+ år med bærekraftrapportering
     

SAS Groups bærekraftrapport -2017-2018 (engelsk)

Flåtefornyelse

En stor del av SAS sin strategi er å erstatte eldre fly med nyere fly, som er viktig når man skal redusere utslipp og med tanke på å oppnå våre ambisiøse mål for bærekraft. A320neo-flyet som ble introdusert i 2018 reduserer bensinforbruket og tilhørende utslipp med omtrent 15–18 % sammenlignet med flyet det erstatter.

Airbus 320neo, som skal brukes på korte flygninger, har større motorer og sharklet-vinger og er det mest miljøvennlige alternativet for slike distanser. Neo-flyet er stillere enn noen gang, og kabinene har stemningsbelysning for å gi deg en overlegen opplevelse sammenlignet med klassiske Airbus-fly.

SAS sin strategi er å erstatte eldre fly med nyere fly

Biodrivstoff 

Innen 2030 har vi også som mål å bruke biobasert flydrivstoff som tilsvarer vårt totalforbruk for innenlandsflygninger. For å legge til rette for utviklingen av biodrivstoff i stor skala, skrev vi under på en intensjonsavtale med Preem for å potensielt levere 10–12 % av vårt totale behov innen 2023.

Luftfart utgjør rundt 2 % av verdens totale utslipp av karbondioksid. 

SAS får regelmessige leveringer av biodrivstoff fra AirBP, og flyselskapet har skrevet under på en intensjonsavtale om potensielle biosdrivstoff-leveringer i fremtiden med drivstoffleverandøren Preem.

Bærekraftig flydrivstoff

CO2-kvoter

Karbonkvote-programmet er ett av flere initiativer fra SAS som handler om miljø og bærekraft og som fokuserer på å redusere utslipp.

SAS har CO2-kvoter for alle våre egne forretningsreiser, alle ungdomsbilletter og alle våre EuroBonus-medlemmers reiser på SAS-flygninger, og tilbyr alle andre passasjerer muligheten til å gjøre det samme.

SAS sine karbonkvoter håndteres av selskapets partner, Natural Capital Partners, et selskap som fokuserer på fornybar energi.

SAS har også slått seg sammen med andre organisasjoner, deriblant det svenske slalåmlandslaget, som vil kompensere for karbonforbruket sitt ved å kjøpe biosdrivstoff når de reiser. 

Mer informasjon om hvordan du regner ut utslippene dine