søk

FORSLAG

  • loader Ikke noe mer innhold å vise

Your reason for traveling is our reason for making traveling more sustainable

Vi står foran store felles utfordringer når det gjelder den globale klima- og miljøpåvirkningen. SAS tar selvfølgelig sin del av ansvaret og arbeider for at vi også i fremtiden skal kunne reise, møtes og oppleve andre kulturer. Hver del av SAS blir preget av arbeidet for et mer bærekraftig reiseliv. Fra jakten på innovative, tekniske løsninger, til de små viktige forbedringene i hverdagen. Vi tar sammen mange skritt i riktig retning. Derfor har vi i SAS startet en rekke ulike prosjekter og initiativer for å gjøre våre reiser mer bærekraftige. Noen av dem kan du lese om på denne siden. Du finner vår fullstendige rapport her; SAS Groups bærekraftrapport 2017–2018 (engelsk).

På vei mot en mer bærekraftig reise

Det er bare ved å sette ambisiøse mål at vi kan oppnå endring. SAS har derfor satt en rekke ambisiøse mål som vi jobber hardt for å oppnå, både på kort og lang sikt.

Vi jobber hardt for å redusere vekten ombord, forbedre og vurdere alle forbruksvarer ombord, men de største investeringene er i nye, moderne og energieffektive fly. I tillegg undertegnet SAS og Airbus en intensjonsavtale i 2019 om forskning i utvikling av fly drevet av elektrisitet. Det er første gang et flyselskap har startet et prosjekt sammen med en flyprodusent for å introdusere elektriske fly til kommersiell bruk i storskala. Samarbeid med for eksempel Preem og Air BP vil bety at det er tilgang til mer biodrivstoff, noe som gir omkring 80 prosent mindre klimapåvirkende karbondioksid enn fossilt brennstoff.

Det langsiktige målet er en klimanøytral flytrafikk. På veien dit, har vi i SAS en rekke milepæler.

For å gi noen eksempler:

  • I 2020 vil utslippene av miljøpåvirkende karbondioksid per passasjer og kilometer bli redusert med 20 prosent sammenlignet med 2010.
  • I 2030 vil de totale klimapåvirkende karbonutslippene ha blitt redusert med 25 prosent sammenlignet med 2005.
  • I 2030 vil andelen drivstoff som tilsvarer vår innenrikstrafikk i Skandinavia (2018: 17 prosent), bli drevet av biodrivstoff.
  • I 2030 vil støyen ha blitt redusert med 50 prosent sammenlignet med 2010.
  • I 2050 vil vi redusere våre klimagåverkende karbonutslipp med mer enn 50 prosent sammenlignet med 2005. Dette er et mål som er mer ambisiøst enn det som er satt av IATA, International Air Transport Association.

Nye, mer effektive fly

SAS foretar store investeringer i nye fly. Det betyr mer behagelige reiser, men først og fremst reduserer det klimapåvirkende utslipp betydelig.

SAS og Airbus utvikler elfly sammen

SAS har i årtier arbeidet for å redusere miljøpåvirkningen når våre reisende flyr med oss. I mai 2019 tok vi et historisk skritt ved å starte et samarbeid med flyprodusenten Airbus med målet å skape forutsetninger for el- og hybridteknikk for kommersielle fly i storskala.

Biodrivstoff, veien til fossilfri reise

Å bruke biodrivstoff i flyene våre, er en effektiv måte å redusere klimagassutslippene man får med eksisterende fly. I SAS bruker vi for tiden 100 tonn biobrensel hvert år. Med tanke på vårt årlige forbruk, er dette et lite volum som vi vil øke betydelig. Det gjør vi blant annet via et samarbeid med våre eksisterende og fremtidige drivstoffleverandører. To eksempler er AirBP og Preem.

Klimakvoter for de utslippene vi ennå ikke kan takle med dagens teknologi

I SAS arbeider vi intenst for å sikre at flytrafikken er opphav til så lite karbonutslipp som mulig. Men vi er ikke fornøyd med bare det. I påvente av å kunne tilby helt karbonnøytrale reiser, kan våre reisende velge å karbokdioksidkompensere reisen sin. Når det gjelder våre EuroBonus-medlemmer og reisende på våre ungdomsbilletter, kompenserer vi karbondioksid for alle disse automatisk.

Tørrvask – en god nyhet for miljøet

Det er viktig at vi holder flyene våre rene, men ikke på bekostning av miljøet. Derfor har vi innført en ny, mer miljømessig bærekraftig måte å vaske flyflåten på. Det betyr at vi nå kan bruke så lite som 60 liter vann til å vaske et helt fly.

Vekt – hver kilo teller

Det er egentlig ganske enkelt. Jo færre kilo vi må transportere, jo mindre drivstoff trenger vi. I SAS jobber vi hver dag for å finne løsninger for å redusere vekten ombord i våre fly.


Bærekraft er en viktig del av SAS

Vi mener at luftfart spiller en viktig rolle i samfunnet ved å knytte sammen ulike samfunn, kulturer og mennesker på en tidseffektiv måte. Derfor må vi gjøre det mer bærekraftig å fly ved å redusere vår innvirkning på klimaet og øke vår innvirkning i samfunnet. I Skandinavia er folk lidenskapelig opptatt av bærekraft, noe som motiverer oss til å overgå klimamålene til IATA på vår bærekraftige ferd. Hver bærekraftige handling teller. Steg for steg.

EuroBonus-medlemmer ligger et bærekraftig steg foran


Våre kunder vet hvor magisk det kan være å reise til nye steder, lære noe nytt og å utforske nye kulturer – samtidig deler de et felles ønske om mer bærekraftige flyreiser.
Som et skritt mot mer ansvarlig reising og som et unikt tilbud til vårt EuroBonus-fellesskap, vil SAS tilby karbonkvoter (CO2-kvoter) for alle EuroBonus-medlemmers reiser på SAS-flygninger fra den 1/2 2019. Hvis du ikke er EuroBonus-medlem allerede, er dette tidspunktet å bli det på.


I SAS har vi vært opptatt av å redusere vår negative innvirkning på miljøet i lang tid, og hver handling på denne reisen teller – både liten og stor. Vi investerer i nye fly som reduserer utslipp, teknologisk innovasjon og smarte løsninger. Vi streber etter å være i teten blant flyselskaper når det gjelder bærekraft, og CO2-kvoter er ett av mange steg på denne reisen. Ungdomsbilletter inkluderer allerede gratis CO2-kvoter, og akkurat som før kan kundene velge å betale for CO2-kvoter.

Mål

«… vi satte et nytt mål om å redusere vårt totale karbonutslipp med 25 % innen 2030 sammenlignet med baseåret 2005 … vi antar at rundt halvparten av disse reduksjonene vil oppnås ved hjelp av fornyelser i flåten og andre forbedringer, og resten ved bruk av biodrivstoff»
 

Måloppfyllelse

  • 13,3 % reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer siden 2010
  • 1,4 % reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer siden FY2017
  • 15–18 % lavere utslipp med det nye A320neo-flyet sammenlignet med flyet det erstatter.
  • 23+ år med bærekraftrapportering
     

SAS Groups bærekraftrapport -2017-2018 (engelsk)

Flåtefornyelse

En stor del av SAS sin strategi er å erstatte eldre fly med nyere fly, som er viktig når man skal redusere utslipp og med tanke på å oppnå våre ambisiøse mål for bærekraft. A320neo-flyet som ble introdusert i 2018 reduserer bensinforbruket og tilhørende utslipp med omtrent 15–18 % sammenlignet med flyet det erstatter.

Airbus 320neo, som skal brukes på korte flygninger, har større motorer og sharklet-vinger og er det mest miljøvennlige alternativet for slike distanser. Neo-flyet er stillere enn noen gang, og kabinene har stemningsbelysning for å gi deg en overlegen opplevelse sammenlignet med klassiske Airbus-fly.

SAS sin strategi er å erstatte eldre fly med nyere fly

Biodrivstoff 

Innen 2030 har vi også som mål å bruke biobasert flydrivstoff som tilsvarer vårt totalforbruk for innenlandsflygninger. For å legge til rette for utviklingen av biodrivstoff i stor skala, skrev vi under på en intensjonsavtale med Preem for å potensielt levere 10–12 % av vårt totale behov innen 2023.

Luftfart utgjør rundt 2 % av verdens totale utslipp av karbondioksid. 

SAS får regelmessige leveringer av biodrivstoff fra AirBP, og flyselskapet har skrevet under på en intensjonsavtale om potensielle biosdrivstoff-leveringer i fremtiden med drivstoffleverandøren Preem.

Bærekraftig flydrivstoff

CO2-kvoter

Karbonkvote-programmet er ett av flere initiativer fra SAS som handler om miljø og bærekraft og som fokuserer på å redusere utslipp.

SAS har CO2-kvoter for alle våre egne forretningsreiser, alle ungdomsbilletter og alle våre EuroBonus-medlemmers reiser på SAS-flygninger, og tilbyr alle andre passasjerer muligheten til å gjøre det samme.

SAS sine karbonkvoter håndteres av selskapets partner, Natural Capital Partners, et selskap som fokuserer på fornybar energi.

SAS har også slått seg sammen med andre organisasjoner, deriblant det svenske slalåmlandslaget, som vil kompensere for karbonforbruket sitt ved å kjøpe biosdrivstoff når de reiser. 

Mer informasjon om hvordan du regner ut utslippene dine