Forsinket eller tapt bagasje

Vi gjør vårt beste for å levere bagasjen din i tide, men noen ganger går ikke ting som planlagt. Uansett hvorfor bagasjen din er forsinket, kan du være trygg på at vi vil gjøre alt vi kan for å finne bagasjen din så snart som mulig.

Meld forsinket bagasje

Rapporter din forsinkede bagasje online for raskest mulig håndtering. Vær oppmerksom på at i enkelte land kan du bli pålagt å signere et tolldeklarasjonsskjema før du forlater flyplassen. Når du har valgt «Rapporter forsinket bagasje» i vår selvbetjeningstjeneste, kan du finne ut hvilke flyplasser det gjelder.

Så snart vi har funnet kofferten din, kontakter vi deg for å avtale et tidspunkt for levering. Hvis du ikke har signert en tolldeklarasjon, må du hente bagasjen på flyplassen.

Hvis du ikke kan rapportere din forsinkede bagasje online, kan du gå til bagasjetjenesten på flyplassen. Bagasjetjenesten vil hjelpe deg med å lage en forsinkelsesrapport, kjent som en PIR, som dokumenterer at bagasjen din er forsinket eller tapt. Rapporten inneholder et referansenummer på 10 tegn / PIR-nummer (5 bokstaver og 5 sifre, f.eks. ARNSK12345). Ved hjelp av dette referansenummeret kan du holde oversikt over statusen til rapporten din og spore bagasjen din online. Du kan velge å få tilsendt en kopi av rapporten på e-post eller skrive ut som papirkopi.

For å gjøre det lettere å identifisere bagasjen din, er det en god idé å ha bagasjekvitteringen for hånden. Hvis du ikke har med deg papirkvitteringen din, finner du den digitalt i SAS Appen under "My trips" eller i e-posten din.

Kompensasjon for forsinket bagasje

Hvis bagasjen din er forsinket med mer enn 24 timer på utreisen, vil vi refundere kostnadene innen rimelighetens grenser hvis du må kjøpe toalettartikler og andre nødvendige gjenstander. Husk at det er din plikt å holde kostnadene nede. Spar på alle kvitteringer for slike ting du ønsker å be om kompensasjon for etterpå.

Hvis bagasjen din er forsinket på hjemreisen, forventer vi at du allerede har de nødvendige tingene du trenger, noe som betyr at kostnaden for disse gjenstandene kanskje ikke dekkes av SAS.

Hvis du ikke har mottatt bagasjen din innen 21 dager, vil den anses som tapt. Du har rett til å motta kompensasjon for verdien av din tapte bagasje opptil SDR/XDR 1288. Gjeldende verdi for 1 SDR (special drawing rights/XDR) er tilgjengelig på sentralbankens nettsted

SAS følger de internasjonale forskriftenes retningslinjer som gjelder kompensasjon for tapt bagasje. For mer informasjon, se våre generelle vilkår for befordring

Søk om kompensasjon

For å motta kompensasjon for utgiftene dine forårsaket av bagasjeforsinkelser, må du søke om kompensasjon på nettsiden vår. Du må sende inn registreringen senest 21 dager etter at du har mottatt bagasjen. Din forsinkelsesrapport (PIR-rapport) og kvitteringer for alle utgifter må inkluderes.

For å be om kompensasjon for tapt bagasje, må du søke om kompensasjon på vår nettside senest 7 dager fra datoen vi anser at bagasjen din er tapt.

Hvis du har hjem eller reiseforsikring, kan du kontakte forsikringsselskapet ditt for å se om du kan motta kompensasjon for bagasjen din gjennom forsikringen.

Hvis bagasjen blir funnet etter 21 dager, vil vi kontakte deg for å avtale levering.

Spor bagasjen din på nettet

Hvis du har rapportert bagasjen din forsinket og mottatt en kopi av forsinkelsesrapporten (PIR-rapport), kan du spore bagasjen din via World Tracer. Du logger inn med referansenummeret ditt (PIR-nummer) og etternavnet ditt.

Merk at PIR-nummeret ikke er det samme som nummeret på bagasjelappen.