Forsinket eller tapt bagasje

Vi gjør vårt beste for å levere bagasjen din i tide, men noen ganger går ikke ting som planlagt. Uansett hvorfor bagasjen din er forsinket, kan du være trygg på at vi vil gjøre alt vi kan for å finne bagasjen din så snart som mulig.

Rapporter forsinket bagasje

Når du oppdager at bagasjen din er forsinket, bør du rapportere den umiddelbart ved å opprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Merk at enkelte land* kan kreve at du fyller ut et tolldeklarasjonsskjema. Hvis du ikke gjør det, må du kanskje hente bagasjen din på flyplassen så snart den er funnet.

*Storbritannia, Frankrike, Italia, Nederland, Danmark, Irland, Sveits, Island, Kypros, Malta, Libanon, Russland, Tyrkia, Kina, Hongkong, Japan

Du kan opprette en PIR-rapport på én av to måter:

Bagasjetjenestene på flyplassen vil hjelpe deg med å opprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report) for å dokumentere at bagasjen din er forsinket eller tapt. Rapporten inneholder et referansenummer/PIR-nummer på ti tegn (fem bokstaver og fem sifre, f.eks. ARNSK12345). Dette referansenummeret lar deg holde oversikt over statusen for rapporten og spore bagasjen din på nett. Du kan velge å få en kopi av rapporten sendt til deg via e-post eller skrevet ut som en papirkopi.

Ha bagasjekvitteringen tilgjengelig for å hjelpe deg med å identifisere bagasjen. Hvis du ikke har papirkvitteringen med deg, finner du den digitalt i SAS App under "Mine reiser" eller i e-posten din.

Så snart vi har funnet bagasjen din, vil vi kontakte deg for å avtale et tidspunkt for levering.

Hvis du ikke kan opprette en rapport på flyplassen eller returnere til flyplassen innen sju dager for å opprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report), kan du også rapportere forsinket bagasje på nettet

Så snart vi har funnet bagasjen din, vil vi kontakte deg for å avtale et tidspunkt for levering.

Erstatning for forsinket bagasje

Hvis bagasjen din er forsinket med mer enn 24 timer på utreisen, vil vi refundere kostnadene innen rimelighetens grenser hvis du må kjøpe toalettartikler og andre nødvendige gjenstander. Husk at det er din plikt å holde kostnadene nede. Spar på alle kvitteringer for slike ting du ønsker å be om kompensasjon for etterpå.

Hvis bagasjen din er forsinket på hjemreisen, forventer vi at du allerede har de nødvendige tingene du trenger, noe som betyr at kostnaden for disse gjenstandene kanskje ikke dekkes av SAS.

Hvis du ikke har mottatt bagasjen din innen 21 dager, vil den anses som tapt. Du har rett til å motta kompensasjon for verdien av din tapte bagasje opptil SDR/XDR 1288. Gjeldende verdi for 1 SDR (special drawing rights/XDR) er tilgjengelig på sentralbankens nettsted

SAS følger de internasjonale forskriftenes retningslinjer som gjelder kompensasjon for tapt bagasje. For mer informasjon, se våre generelle vilkår for befordring

Søk om kompensasjon

For å motta kompensasjon for utgiftene dine forårsaket av bagasjeforsinkelser, må du søke om kompensasjon på nettsiden vår. Du må sende inn registreringen senest 21 dager etter at du har mottatt bagasjen. Din forsinkelsesrapport (PIR-rapport) og kvitteringer for alle utgifter må inkluderes.

For å be om kompensasjon for tapt bagasje, må du søke om kompensasjon på vår nettside.

Hvis du har hjem eller reiseforsikring, kan du kontakte forsikringsselskapet ditt for å se om du kan motta kompensasjon for bagasjen din gjennom forsikringen.

Hvis bagasjen blir funnet etter 21 dager, vil vi kontakte deg for å avtale levering.

Spor bagasjen din på nettet

Hvis du har rapportert bagasjen din forsinket og mottatt en kopi av forsinkelsesrapporten (PIR-rapport), kan du spore bagasjen din via World Tracer. Du logger inn med referansenummeret ditt (PIR-nummer) og etternavnet ditt.

Merk at PIR-nummeret ikke er det samme som nummeret på bagasjelappen.