Skadet bagasje

Gi oss beskjed umiddelbart dersom du oppdager at bagasjen din har blitt skadet under reisen, slik at vi kan ta oss av det så raskt som mulig. Dette gjør du enkelt ved å ta kontakt med serviceskranken på flyplassen. Du mottar en skriftlig bekreftelse på skaden med et referansenummer (PIR-nummer., f.eks. ARNSK12345).

Hvis du ønsker å fremme et krav eller et søksmål angående skade på innsjekket bagasje, må du varsle oss skriftlig så snart du oppdager skaden, og senest innen syv (7) dager etter mottak av bagasjen.

Meld skadet bagasje

Hvis bagasjen din ble skadet under flygningen, anbefaler vi at du rapporterer det direkte til bagasjetjenesten på flyplassen. Bagasjetjenesten vil undersøke skaden og opprette en skaderapport, kjent som en PIR, som dokumenterer at bagasjen er skadet. Du kan velge å få en kopi av rapporten sendt til deg via e-post eller skrevet ut som en papirkopi. Ta vare på rapporten som bevis på skaden.

Hvis bagasjeskranken er stengt eller uten tilsyn når du ankommer, må du ta bilder av skaden og bagasjelappene, og sørge for at bagasjeskranken er synlig i bakgrunnen på bildet.

SAS er ikke ansvarlig for skader som allerede er oppstått, inkludert mindre rifter, skrap og ødelagte glidelåser som et resultat av overpakking, eller for slitasjeskader på grunn av normal håndtering av bagasjen.

Hvis du oppdager skader på bagasjen din etter at du har forlatt flyplassen, kan du sende inn et krav om skadet bagasje på siden Forsinket eller skadet bagasje.

Erstatning for skadet bagasje

Reparer eller erstatt kofferten

Hvis du er bosatt i Skandinavia og bagasjen din ble skadet under flygningen, kan du få den reparert eller byttet via partneren vår, Bag Support. Du må registrere den skadde bagasjen senest 7 dager etter at du får den fra flyplassen.

Hvis bagasjen din ikke kan repareres eller skiftes ut

Du kan søke om kompensasjon hvis:

  • Bag Support har kommet frem til at bagasjen ikke kan repareres eller skiftes ut

  • Du bor utenfor Skandinavia

For mer informasjon om SAS sitt ansvar i tilfelle skade, les våre regler og vilkår, artikkel 17.2