Skadet bagasje

Hvis du oppdager at din innsjekkede bagasje har blitt skadet under flygningen, må du rapportere den umiddelbart på flyplassen og sende inn en rapport om skadet bagasje.

Meld skadet bagasje

Hvis bagasjen din ble skadet under flygningen, må du rapportere den direkte til bagasjetjenesten på flyplassen. Bagasjetjenesten vil undersøke skaden og opprette en skaderapport, kjent som en PIR, som dokumenterer at bagasjen er skadet. Du kan velge å få en kopi av rapporten sendt til deg via e-post eller skrevet ut som en papirkopi. Behold denne kopien slik at du i ettertid kan kreve kompensasjon fra oss.

Hvis bagasjeserviceskranken er stengt eller uten tilsyn når du ankommer, ta bilder på stedet av skaden og bagasjelappene for kravet ditt. Merk at du du muligens må returnere til flyplassen for å sende inn en skademelding innen 7 dager etter ankomst.

SAS er ikke ansvarlig for skader som allerede er oppstått, inkludert mindre rifter, skrap og ødelagte glidelåser som et resultat av overpakking, eller for slitasjeskader på grunn av normal håndtering av bagasjen.

Hvis du først oppdager at bagasjen din har blitt skadet når du har forlatt flyplassen og ankommet din endelige reisemål, må du kanskje returnere til flyplassen innen sju dager for å sende inn en rapport om skadet bagasje (PIR). I noen spesielle tilfeller kan du sende inn en rapport om skadet bagasje uten å dra til flyplassen (klikk på travel.flysas.com/travel/bags og velg «Rapporter skadet bagasje» og deretter «Finn flyplass» for å ringe flyplassen for hjelp).

Erstatning for skadet bagasje

Reparer eller erstatt kofferten

Hvis du er bosatt i Skandinavia og bagasjen din ble skadet under flygningen, kan du få den reparert eller byttet via Samsonite Bag Support. Du må registrere den skadede bagasjen din senest 7 dager etter at du mottar posen. Vær oppmerksom på at du først må ha sendt inn en rapport om skadet bagasje (PIR) på flyplassen.

Hvis bagasjen din ikke kan repareres eller skiftes ut

Du kan søke om kompensasjon hvis:

  • Samsonite Bag Support har vurdert at bagasjen ikke kan repareres eller skiftes ut

  • Du bor utenfor Skandinavia

For mer informasjon om SAS sitt ansvar i tilfelle skade, les våre regler og vilkår, artikkel 17.2