Hvis flygningen din er / ble kansellert

Hvis din SAS-flygning er kansellert, vil vi gjøre vårt beste for å ta hånd om deg og holde deg informert.

Hvordan vi hjelper deg

Vi vil informere deg så snart som mulig via SMS og/eller e-post basert på kontaktinformasjonen i bestillingen din. Sørg for at kontaktinformasjonen din er oppdatert for alle passasjerer som reiser med deg. Du kan se gjennom kontaktinformasjonen din og reisen under Mine bestillinger.

Dine alternativer

1. Reis med det foreslåtte flyalternativet

  • SAS starter endringsprosessen umiddelbart når en flygning kanselleres. Vi vil gjøre vårt ytterste for å ombooke deg til neste tilgjengelige flygning. Du vil få et varsel når ombookingen er fullført. Du har blitt automatisk ombooket til dette alternativet og du trenger ikke gjøre noe for å godta det. Informer andre som reiser med deg om den endrede flygningen.

    • Hvis vi ikke finner et egnet alternativ for deg i løpet av de neste dagene, kan du søke om refusjon eller kontakte oss for en endring til en fremtidig dato.

2. Endre til en annen dato

  • Kontakt SAS Customer Service hvis du ønsker å endre reisedatoene.

  • Hvis du bestilte reisen gjennom et reisebyrå / et nettbasert reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter dem for å få hjelp.

3. Kanseller og få refusjon

  • Du har rett til full refusjon av din ubrukte billett hvis du bestemmer deg for ikke å reise.

  • Hvis du bestilte reisen gjennom et reisebyrå / et nettbasert reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter dem for å få hjelp.

Logg inn på bestillingen din og be om en refusjon

Dine passasjer-rettigheter

Hvis avgangen din er forsinket med mer enn to timer, vil vi kompensere deg opptil EUR 50 per hele dag og person for mat og drikke (unntatt alkohol) i løpet av ventetiden. Ta vare på originalkvitteringene.

Hvis du trenger overnatting (og du ikke er i stand til rimelig å returnere hjem), vil vi refundere overnatting i mellomklassen på opptil EUR 250 per natt og rom. Vi vil refundere kostnadene for rimelige transportalternativer som er tilgjengelige til og fra flyplassen og overnattingsstedet. Ta vare på originalkvitteringene.

Hvis du blir ombooket til en flygning som har avgang mer enn 24 timer etter den opprinnelige avgangen, men ikke kan reise i henhold til den nye reiseruten, kan du bestille en billett med et annet flyselskap, ta tog, buss eller leie bil. Du må kansellere bestillingen i Mine bestillinger / ditt reisebyrå før du gjør ditt eget reisearrangement. Vi vil kompensere for differansen mellom prisen for din ubrukte flyvning og din nye alternative reisetransport. Den nye billetten eller kostnaden for alternativ transport må være i samme serviceklasse eller samme prisklasse som den opprinnelige flybilletten.

Hvis flygningen din kanselleres av grunner innenfor vår kontroll, kan du ha rett til kompensasjon i tråd med EU-forordning 261 / 2004 – et felles sett med regler for alle europeiske flyselskaper.

Når du ikke har krav på EU-kompensasjon

  • Hvis du ble varslet mer enn 14 dager før din opprinnelige planlagte avreisedato,'vil du ikke ha rett til EU-kompensasjon.

  • EU-kompensasjon vil ikke bli utbetalt hvis SAS kan bevise at ekstraordinære omstendigheter (f.eks. vær) forårsaket kanselleringen.

Du kan lese mer om dine rettigheter i våre vilkår og betingelser under regler og vilkår og EUs passasjerrettigheter.

Merk: Som hovedregel dekker vi ikke følgekostnader, slik som tapt arbeidsfortjeneste, feriedager, forhåndsbetalt hotell, leiebil, konsertbilletter etc.

Krav om erstatning

Bruk skjemaet vårt på nett for å fremsette kravet ditt. Sørg for å legge ved en kopi av originalkvitteringene dine. Tredjeparter tar vanligvis et betydelig gebyr for å hjelpe deg med slike krav, det er derfor mer fordelaktig for deg å sende kravet direkte til SAS.

Fremsettelse av krav