Hvis flygningen din er kansellert

Hvis flyet ditt er kansellert av SAS, vil vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg, og holde deg informert.

Slik hjelper vi deg

Vi vil informere deg så snart som mulig via SMS og/eller e-post basert på kontaktinformasjonen i bestillingen din. Sørg for at kontaktinformasjonen din er oppdatert for alle passasjerer som reiser med deg. Du kan se gjennom kontaktinformasjonen din og reisen under Mine bestillinger.

Dette er dine alternativer hvis flyet er kansellert

1. Ombooking

SAS starter ombookingsprosessen umiddelbart når en flygning kanselleres. Vi vil gjøre vårt ytterste for å booke deg om til din endelige destinasjon så snart som mulig, under tilsvarende transportbetingelser.

Vi gir deg beskjed umiddelbart når ombookingen er gjennomført. Hvis den nye avgangen passer deg, trenger du ikke gjøre noe mer enn å sørge for at de andre som reiser med deg får informasjonen.

2. Endre til en annen dato

Hvis vårt forslag til ombooking ikke passer deg, kan du booke om avgangen under tilsvarende transportforhold til en dato som du finner passende.

  • Hvis du ikke godtar det foreslåtte ombestillings alternativet eller ønsker å endre reisedatoer, vennligst kontakt SAS kundeservice

Hvis du bestilte reisen gjennom et reisebyrå / et nettbasert reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter dem for å få hjelp

3. Refusjon

Rett til full refusjon innen syv dager.

  • Hvis du bestemmer deg for ikke å reise har du rett til full refusjon av billetten og tilleggstjenester innen 7 dager

  • Dette gjelder også den delen av reisen som ikke blir berørt, for eksempel dersom utreisen blir kansellert men ikke hjemreisen. Du har da rett til full refusjon for returreisen også, forutsatt at begge reisene er inkludert i samme bestilling. Mer informasjon om hvilke regler som gjelder finner du i artikkel 3 EU-passasjerrettigheter

For å be om refusjon, logg inn på Mine bestillinger

Hvis du bestilte reisen gjennom et reisebyrå / et nettbasert reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter dem for å få hjelp eller søke om refusjon på nettet

Dine rettigheter

Hvis avgangen din er forsinket med mer enn to timer, har du rett til måltider og alkoholfri drikke i rimelig forhold til ventetiden. Utgifter til måltider og alkoholfri drikke skal være rimelige. Husk å ta vare på de originale kvitteringene.

Hvis du trenger overnatting (og med rimelighet ikke kan reise hjem), har du rett til hotellrom når overnatting i en eller flere netter blir nødvendig, eller når lengre opphold enn planlagt blir nødvendig. Du har også rett til transport mellom flyplassen og overnattingsstedet. Utgifter til hotellrom og transport skal være rimelige. Du har også rett til to telefonsamtaler eller til å sende to e-poster.

Husk å ta vare på de originale kvitteringene.

Hvis flygningen din kanselleres av grunner innenfor vår kontroll, kan du ha rett til kompensasjon i tråd med EU-forordning 261 / 2004

Be om EU-kompensasjon ved å fylle ut vårt elektroniske skjema

Når har du ikke krav på EU kompensasjon

  • Hvis du ble varslet mer enn 14 dager før din opprinnelige planlagte avreisedato

  • Hvis SAS kan bevise at ekstraordinære omstendigheter (f.eks. vær) forårsaket kanselleringen

Du kan lese mer om dine rettigheter i våre vilkår og betingelser under regler og vilkår og EUs passasjerrettigheter.

Merk: Som hovedregel dekker vi ikke følgekostnader, slik som tapt arbeidsfortjeneste, feriedager, forhåndsbetalt hotell, leiebil, konsertbilletter etc.

Erstatning for utgifter

Hvis du har pådratt deg ekstra utgifter på grunn av et forsinket eller kansellert fly, kan du be om erstatning gjennom vårt nettskjema

Sørg for å legge ved en kopi av originalkvitteringene dine.

Tredjeparter tar vanligvis et betydelig gebyr for å hjelpe deg med slike krav, det er derfor mer fordelaktig for deg å sende kravet direkte til SAS.