Flygningen din er forsinket

Hvis flygningen din er forsinket, vil vi informere deg så snart som mulig på SMS og via appen vår, basert på kontaktinformasjonen i bestillingen din. Hvis flygningen din er betydelig forsinket og du velger å ikke reise, kan du ha rett til kompensasjon.

Sørg for at kontaktinformasjonen din er oppdatert for alle passasjerer som reiser med deg. Du kan se gjennom kontaktinformasjonen din og reisen under Mine bestillinger.

Dine rettigheter

Hvis avgangen din er forsinket med mer enn to timer, har du rett til måltider og alkoholfri drikke i rimelig forhold til ventetiden. Utgifter til måltider og alkoholfri drikke skal være rimelige. Husk å ta vare på de originale kvitteringene.

Hvis forsinkelsen vil føre til at du mister ditt korresponderende fly, vil vi booke deg til neste tilgjengelige flygning gratis.

Hvis du trenger overnatting (og med rimelighet ikke kan reise hjem), har du rett til hotellrom når overnatting i en eller flere netter blir nødvendig, eller når lengre opphold enn planlagt blir nødvendig. Du har også rett til transport mellom flyplassen og overnattingsstedet. Utgifter til hotellrom og transport skal være rimelige. Du har også rett til to telefonsamtaler eller til å sende to e-poster.

Husk å ta vare på de originale kvitteringene.

Hvis du ønsker å ikke reise på grunn av en forsinkelse på fem timer eller mer ved avgang, har du rett til å få den ubrukte billetten refundert i sin helhet. Hvis du kanseller og får billetten din refundert, har du ikke krav på forpleining som mat, drikke og overnatting.

For å be om refusjon, logg inn på Mine bestillinger

Hvis flygningen din kanselleres av grunner innenfor vår kontroll, kan du ha rett til kompensasjon i tråd med EU-forordning 261 / 2004

Be om EU-kompensasjon ved å fylle ut vårt elektroniske skjema

Når har du ikke krav på EU kompensasjon

  • Hvis du ble varslet mer enn 14 dager før din opprinnelige planlagte avreisedato

  • Hvis SAS kan bevise at ekstraordinære omstendigheter (f.eks. vær) forårsaket kanselleringen

Du kan lese mer om dine rettigheter i våre vilkår og betingelser under regler og vilkår og EUs passasjerrettigheter.

Merk: Som hovedregel dekker vi ikke følgekostnader, slik som tapt arbeidsfortjeneste, feriedager, forhåndsbetalt hotell, leiebil, konsertbilletter etc.

Erstatning for utgifter

Hvis du har pådratt deg ekstra utgifter på grunn av et forsinket eller kansellert fly, kan du be om erstatning gjennom vårt nettskjema

Sørg for å legge ved en kopi av originalkvitteringene dine.

Tredjeparter tar vanligvis et betydelig gebyr for å hjelpe deg med slike krav, det er derfor mer fordelaktig for deg å sende kravet direkte til SAS.


Kjekt å vite

marketselector-background-aeroplane-large-cropped

Åpent kjøp 24-timer

Bestill nå. Bestem deg senere. Våre fleksible 24-timers bestillingsregler gjør at du kan kansellere flygningen gratis innen 24 timer etter bestilling helt gratis.

self-desk-check-in-family-traveling-arn-sas

Endre billetten din

Her finner du all informasjonen du trenger - uansett om du ønsker å bytte reisedato eller navn på de som skal reise.

service-and-assistance-sas

Kanselleringer og refusjoner

Hvis du ikke kan reise og må kansellere reisen din, kan du ha krav på refusjon. Nedenfor finner du informasjon om reglene for billettrefusjon og hvordan du søker om refusjon.

SAS-Scandinavian Airlines-Departure-Traffic Program

Hvis flygningen din er kansellert

Hvis flyet ditt er kansellert av SAS, vil vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg, og holde deg informert.

bagage-handling-staff-arn-sas-landscape-format

Hittegods

Det er menneskelig å glemme og legge igjen ting. Hvis du har mistet noe på din flygning med SAS, håper vi at du får det tilbake så snart som mulig.