Flygningen din er / ble forsinket

Hvis flygningen din er forsinket, vil vi informere deg så snart som mulig på SMS og via appen vår, basert på kontaktinformasjonen i bestillingen din. Hvis flygningen din er betydelig forsinket og du velger å ikke reise, kan du ha rett til kompensasjon.

Sørg for at kontaktinformasjonen din er oppdatert for alle passasjerer som reiser med deg. Du kan se gjennom kontaktinformasjonen din og reisen under Mine bestillinger.

Dine passasjer-rettigheter

Hvis avgangen din er forsinket med mer enn to timer, vil vi kompensere deg opptil EUR 50 per hele dag og person for mat og drikke (unntatt alkohol) i løpet av ventetiden. Ta vare på originalkvitteringene.

Hvis forsinkelsen vil føre til at du mister ditt korresponderende fly, vil vi booke deg til neste tilgjengelige flygning gratis.

Hvis du trenger overnatting (og du ikke er i stand til rimelig å returnere hjem), vil vi refundere overnatting i mellomklassen på opptil EUR 250 per natt og rom. Vi vil refundere kostnadene for rimelige transportalternativer som er tilgjengelige til og fra flyplassen og overnattingsstedet. Ta vare på originalkvitteringene.

Hvis du ønsker å ikke reise på grunn av en forsinkelse på fem timer eller mer ved avgang, har du rett til å få den ubrukte billetten refundert i sin helhet. Hvis du kanseller og får billetten din refundert, har du ikke krav på forpleining som mat, drikke og overnatting.

Hvis flygningen din kanselleres av grunner innenfor vår kontroll, kan du ha rett til kompensasjon i tråd med EU-forordning 261 / 2004 – et felles sett med regler for alle europeiske flyselskaper.

Når du ikke har krav på EU-kompensasjon

  • Hvis du ble varslet mer enn 14 dager før din opprinnelige planlagte avreisedato,'vil du ikke ha rett til EU-kompensasjon.

  • EU-kompensasjon vil ikke bli utbetalt hvis SAS kan bevise at ekstraordinære omstendigheter (f.eks. vær) forårsaket kanselleringen.

Du kan lese mer om dine rettigheter i våre vilkår og betingelser under regler og vilkår og EUs passasjerrettigheter.

Merk: Som hovedregel dekker vi ikke følgekostnader, slik som tapt arbeidsfortjeneste, feriedager, forhåndsbetalt hotell, leiebil, konsertbilletter etc.

Krav om erstatning

Bruk skjemaet vårt på nett for å fremsette kravet ditt. Sørg for å legge ved en kopi av originalkvitteringene dine. Tredjeparter tar vanligvis et betydelig gebyr for å hjelpe deg med slike krav, det er derfor mer fordelaktig for deg å sende kravet direkte til SAS.

Fremsettelse av krav