Hvis flygningen din er kansellert
Hvis flygningen din er kansellert
Hvis flygningen kanselleres, varsler vi deg så snart som mulig via kontaktinformasjonen i bestillingen samt i SAS-appen. Hvis du allerede er i luften, tar vi hånd om deg.
Når du har blitt varslet, har du 3 alternativer:
Godta og reis med et nytt foreslått fly – vi gjør vårt beste for å endre flygningen til neste ledige fly under lignende betingelser og tar oss av deg på flyplassen, om nødvendig. Det er bare til å godta den foreslåtte flyreisen og informere eventuelle andre reisende i bestillingen
Endring til en annen flygning uten ekstra kostnader – du kan enkelt endre under Mine reiser. Hvis du reiser med en gruppe, med kjæledyr eller rullestol, eller hvis du reiser som uledsaget mindreårig eller har andre flyselskaper inkludert i reiseplanen din, må du kontakte SAS kundeservice eller reisebyrået for å endre reisen.
Avbestill bestillingen og få refusjon – for å få refusjon må du avbestille flyreisen før den ubrukte flyreisen har avgang.
Når du har valgt et alternativ, avhenger eventuelle ytterligere endringer du gjør for flyreisen av reglene for den opprinnelige billetten.
Dine rettigheter ved kansellering
Hvis du trenger overnatting (og ikke kan returnere hjem på en rimelig måte) på grunn av en kansellert flygning som vi ikke har foreslått en ny flygning for samme dag, har du rett til å overnatte på et hotell til en rimelig pris, samt refusjon for transport mellom flyplassen og overnattingsstedet. Husk å ta vare på alle kvitteringer.
Du har rett til full refusjon for den ubrukte billetten hvis flygningen blir kansellert og du bestemmer deg for ikke å reise. Hvis du velger å kansellere og be om refusjon for flygningen, vil du ikke ha rett til kompensasjon for måltider, drikke eller overnatting.
Hvis du ordner din egen reise på grunn av en kansellering, har du rett til kompensasjon for alternativ transport eller flygning med et annet flyselskap hvis SAS ikke kan tilby deg en flygning samme dag. Husk å ta vare på alle kvitteringene dine.
Vanlige spørsmål
Har jeg rett til kompensasjon for et forsinket eller innstilt fly?
Du kan ha rett til kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004 hvis flygningen er forsinket eller innstilles mindre enn 14 dager før avreise og det ikke tilbys noen passende ombooking. Kompensasjon gis ikke hvis det blir informert om innstillingen eller forsinkelsen mer enn 14 dager i forveien eller hvis rimelige alternativer tilbys. Vis alle EU 261-passasjerrettigheter
Når har jeg ikke rett på EU-kompensasjon for et forsinket eller innstilt fly?
Du har ikke rett til EU-kompensasjon i henhold til forordning 261/2004 hvis:
Du ble informert om forsinkelsen eller innstillingen mer enn 14 dager før den opprinnelige avreisedatoen.
Forsinkelsen eller innstillingen skyldtes ekstraordinære omstendigheter som var utenfor vår kontroll, for eksempel dårlig vær, begrensninger i flytrafikken eller sikkerhetsproblemer.
Vær oppmerksom på at følgekostnader knyttet til en forsinkelse (for eksempel tapt arbeidsinntekt eller forhåndsbetalte arrangementer) vanligvis ikke refunderes.
For full informasjon, kan du se Befordringsvilkår, EU-passasjerrettigheter og Montreal-konvensjonen
Hvordan får jeg refundert utgifter?
Hvis flygningen din er forsinket med mer enn 3 timer ved ankomst, kan du ha rett til kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004 (EU261), avhengig av årsaken til forsinkelsen. Gjør krav på EU-kompensasjon
Kan jeg få full refusjon hvis flygningen min blir innstilt?
Ja, hvis flygningen din blir innstilt og du bestemmer deg for å ikke reise, har du rett til full refusjon for den ubrukte billetten innen 7 dager. Dette gjelder selv om bare en del av reisen er berørt. Hvis for eksempel utreiseflygningen din blir innstilt, men returflygningen ikke påvirkes, kan du likevel be om full refusjon for begge flygningene, så lenge de er en del av samme bestilling. Bare sørg for at du kansellerer flygningen før den første ubrukte flyvningen har avreise under Mine reiser
Hvordan får jeg refusjon hvis jeg kjøpte billetten fra et reisebyrå?
Hvis du har bestilt reisen via et reisebyrå, kan du kontakte dem vedrørende muligheten for refusjon. Hvis dette ikke er mulig, kan du søke om refusjon direkte fra SAS med mindre du har bestilt via et amerikansk reisebyrå. Hvis du bestilte gjennom SAS Holidays, kan du ta kontakt med kundeservicen til SAS Holidays