Hvis flygningen din er forsinket
Hvis flygningen din er forsinket, varsler vi deg så snart som mulig basert på kontaktinformasjonen i bestillingen din samt i SAS-appen. Hvis du allerede er i luften, tar vi hånd om deg.
Dine rettigheter ved forsinkelser
Hvis flygningen din er forsinket med mer enn 2 timer, har du rett til måltider og alkoholfrie drikkevarer som er rimelige basert på ventetiden. Bare husk å ta vare på alle kvitteringene dine.
Hvis du ikke kan returnere hjem på en rimelig måte og trenger overnatting på grunn av en forsinkelse, har du rett til å overnatte på et hotell til en rimelig pris, og du har også rett til refusjon for transport mellom flyplassen og overnattingsstedet. Vi dekker også kostnadene for 2 telefonsamtaler. Husk å ta vare på alle kvitteringer.
Hvis du ikke rekker en videreforbindelse på grunn av en forsinkelse, vil SAS endre deg til neste tilgjengelige flygning uten ekstra kostnad.
Du har rett til full refusjon for den ubrukte billetten hvis flygningen din er forsinket med mer enn 5 timer og du bestemmer deg for å ikke reise. Hvis du velger å kansellere og be om refusjon for flygningen, vil du ikke være berettiget til kompensasjon i forbindelse med forsinkelsen, for eksempel måltider, drikke eller overnatting.
Vanlige spørsmål
Har jeg rett til kompensasjon for et forsinket eller innstilt fly?
Du kan ha rett til kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004 hvis flygningen er forsinket eller innstilles mindre enn 14 dager før avreise og det ikke tilbys noen passende ombooking. Kompensasjon gis ikke hvis det blir informert om innstillingen eller forsinkelsen mer enn 14 dager i forveien eller hvis rimelige alternativer tilbys. Vis alle EU 261-passasjerrettigheter
Når har jeg ikke rett på EU-kompensasjon for et forsinket eller innstilt fly?
Du har ikke rett til EU-kompensasjon i henhold til forordning 261/2004 hvis:
Du ble informert om forsinkelsen eller innstillingen mer enn 14 dager før den opprinnelige avreisedatoen.
Forsinkelsen eller innstillingen skyldtes ekstraordinære omstendigheter som var utenfor vår kontroll, for eksempel dårlig vær, begrensninger i flytrafikken eller sikkerhetsproblemer.
Vær oppmerksom på at følgekostnader knyttet til en forsinkelse (for eksempel tapt arbeidsinntekt eller forhåndsbetalte arrangementer) vanligvis ikke refunderes.
For full informasjon, kan du se Befordringsvilkår, EU-passasjerrettigheter og Montreal-konvensjonen
Hvordan får jeg refundert utgifter?
Hvis flygningen din er forsinket med mer enn 3 timer ved ankomst, kan du ha rett til kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004 (EU261), avhengig av årsaken til forsinkelsen. Gjør krav på EU-kompensasjon
Hva tilbyr SAS hvis flygningen min er forsinket og jeg må overnatte?
Hvis flyet ditt er forsinket eller innstilt og du må overnatte, vil bakkemannskapet på flyplassen gjøre sitt beste for å hjelpe deg. Hvis de ikke kan finne overnatting til deg, kan du selv ordne med et rimelig hotell. Bare husk å ta vare på kvitteringene dine. Vi refunderer også transport med flytog, buss eller lokal kollektivtransport eller taxi mellom hotellet og flyplassen hvis flygningen er forsinket til neste dag.