Forsinket bagasje
Hvis du ikke mottar innsjekket bagasje når du ankommer, må du rapportere det så snart som mulig, slik at vi kan hjelpe deg med å finne bagasjen din og få den til deg så raskt som mulig. Du kan rapportere forsinket bagasje på Internett eller på flyplassen.
På flyplassen rapporterer du forsinkelsen ved serviceskranken i bagasjeutleveringsområdet. Hvis skranken ikke er åpen, kan du sende inn en rapport om forsinket bagasje på Internett innen 7 dager etter flyets ankomst. Når du har sendt inn en rapport, kan du spore statusen til bagasjen din.
Spor bagasjen din
Du kan spore statusen til den forsinkede bagasjen din ved hjelp av PIR-nummeret ditt.
Vanlige spørsmål
Har jeg rett til kompensasjon hvis bagasjen min er forsinket?
Hvis bagasjen din blir forsinket i mer enn 24 timer mens du er borte hjemmefra, kan du få refundert rimelige utgifter, for eksempel til toalettsaker eller andre nødvendige ting. Sørg for å beholde kvitteringer for alle kjøp og send inn et krav innen 21 dager etter at du har mottatt bagasjen din. Hvis bagasjen din blir forsinket på hjemreisen, får du ikke refundert utgifter til det aller nødvendigste. I så fall bør du sjekke hva innbo- eller reiseforsikringen din dekker. Hvis bagasjen din ikke blir funnet innen 21 dager, anses den som tapt. I dette tilfellet kan du ha rett til kompensasjon for verdien av din tapte bagasje opptil et maksimalt ansvar (som regulert i Montreal-konvensjonen). SAS følger internasjonale forskrifter og retningslinjer for kompensasjon av tapt bagasje. Se mer informasjon i SAS' sine regler og vilkår
Hvordan søker jeg om kompensasjon?
Den raskeste måten å søke om kompensasjon på, er å registrere et krav på nettet. Husk at du trenger støttedokumenter som kvitteringer for eventuelle kjøp du har gjort på grunn av forsinkelsen, flydetaljer osv.
Hva er et PIR-nummer?
Et PIR-nummer («property irregularity report») er et 10-tegns referansenummer som ARNSK12345. Du 'vil få et PIR-nummer når du rapporterer forsinket bagasje for å spore statusen på bagasjen din. Du trenger også PIR-nummeret ditt for å sende inn et krav om kompensasjon.
Hva om bagasjen min ble forsinket på flygningen til et annet flyselskap?
Hvis bagasjen din ble forsinket eller mistet på en flygning som er betjent av et annet flyselskap, må du kontakte flyselskapet for å få hjelp. Dette gjelder også hvis du skulle reise med en SAS-billett, men ble omdirigert på en flygning med et annet flyselskap.