SAS bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din og for å gjøre ditt besøk på nettstedet vårt så hyggelig som mulig. Noen informasjonskapsler er teknisk nødvendige for at nettstedet skal fungere, og er derfor alltid aktivert. Vi bruker også informasjonskapsler for å analysere interessen din basert på søk og annen atferd under ditt besøk på nettstedet.
Ved å klikke på "Jeg godtar" samtykker du til alle informasjonskapsler. Vær oppmerksom på at opplevelsen din kan bli påvirket hvis du velger å ikke godta alle informasjonskapsler, i tillegg til at noen områder eller funksjoner på nettstedet kanskje ikke fungerer som forutsatt.
I innstillinger for informasjonskapsler kan du gi et kontrollert samtykke. Les mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler og hvordan du endrer innstillingene i retningslinjene våre for informasjonskapsler.
Vi er forsiktige når vi transporterer bagasjen din. Men noen ganger går ikke ting som planlagt. Hvis bagasjen din er forsinket, tapt eller skadet, kan du lese teksten nedenfor for detaljert informasjon om hvordan du skal gå fram.
95 % av all forsinket bagasje kommer til rette innen 24 timer.
Hvis bagasjen din ble skadet under en flygning, skal du ta den med til SAS Baggage Service umiddelbart etter ankomst. Alle skader må gjennomgås og evalueres av bagasjepersonalet.
Når du har rapportert at bagasjen din er skadet, vil representanten på flyplassen gi deg en Property Irregularity Report (PIR). Dette er en unik filreferanse som er knyttet til bagasjen din, og du må sørge for at du mottar en kopi av Property Irregularity Report.
Hvis du oppdager en skade hjemme, må du dra tilbake til flyplassen. Du må rapportere skaden innen sju dager. Merk at du kan få bevisproblemer hvis du rapporterer skaden etter at du har forlatt flyplassen. SAS gir ikke dekning for bagasje som ikke har blitt rapportert til SAS bagasjeservice på flyplassen og hvor et krav ikke har blitt sendt til SAS Customer Service innen sju dager etter ankomst.
En Property Irregularity Report (PIR) anses ikke som et skriftlig krav. Et skriftlig krav må sendes separat til SAS kundeservice innen sju dager etter ankomst, og kravet må inkludere Property Irregularity Report-nummeret (PIR-nummeret) ditt. Gjør dette via vårt skjema for tilbakemeldinger.
Avhengig av skadene på bagen vil den bli reparert eller byttet i en lignende bag.I Skandinavia samarbeider SAS med Samsonite. Samsonite vil hjelpe deg med å reparere eller erstatte den skadede bagen. Denne registreringen for SAS Samsonite Baggage Support anses som et skriftlig krav og må registreres senest sju dager etter ankomst. Send inn et krav til SAS Samsonite Baggage Support
Hvis Samsonite ikke er i stand til å reparere eller bytte din skadede bagasje, må du sende inn et krav via SAS’ tilbakemeldingsskjema.
SAS er ikke ansvarlig for skader som allerede er oppstått, inkludert mindre kutt, skraper og ødelagte glidelåser som et resultat av overpakking, eller for slitasjeskader på grunn av vanlig håndtering av bagasjen.
SAS sitt ansvar, i likhet med andre flyselskaper, er begrenset i henhold til Montreal Convention. SAS sitt ansvar er begrenset til 1131 SDR (Special Drawing Rights = en valutavekslingskurs som kan variere) per kunde for innsjekket og ikke innsjekket bagasje, og dette er grunnen til at det kan være en fordel å kontakte forsikringsselskapet ditt for kompensasjon.
SAS er ikke ansvarlig for skader som oppstår på grunn av:
Hvis bagasjen din er forsinket når du reiser med SAS, må du rapportere den manglende bagasjen umiddelbart på flyplassen eller via SAS Self Service-bagasjeverktøyet. Du må også sende et krav innen 21 dager etter at bagasjen er gjort tilgjengelig for deg.
Når du har rapportert at bagasjen din mangler, vil du få en Property Irregularity Report (PIR) (f.eks. ARNSK12345). Dette er en unik filreferanse som er knyttet til din tapte bagasje, og det er viktig at du tar vare på denne helt til du mottar bagasjen din.
Når din forsinkede bagasje har blitt rapportert, vil SAS starte et umiddelbart søk etter bagasjen din. Vi holder deg oppdatert via tekstmelding og e-post mens vi leter. Selv om du ikke får noen oppdateringer, leter SAS fremdeles etter bagasjen din.
Når vi finner bagasjen din, vil du bli kontaktet angående levering.
Dersom bagasjen er forsinket med mer enn 24 timer og du er nødt til å kjøpe toalettartikler eller andre nødvendige varer, eller hvis du må leie utstyr fordi ditt eget er forsinket, gir vi deg kompensasjon for disse utgiftene innen rimelighetens grenser.
Den eksakte definisjonen av hva som er rimelig avhenger av hver enkelt situasjon samt reisens formål og lengde. SAS anser 75 EUR per person per dag til å være et rimelig beløp ved forsinket bagasje. Du må begrense utgiftene dine til ting du trenger. Merk at dette er ditt eget ansvar. Kompensasjon for ekstra utgifter er alltid basert på akseptabel dokumentasjon, så husk å ta vare på alle kvitteringer. Du må kunne bevise omfanget av tapet ditt.
For å få kompensasjon for eventuelle utlegg som har oppstått på grunn av den forsinkede bagasjen, må du sende et skriftlig krav til SAS kundepleie så snart som mulig og senest 21 dager etter at den er levert til deg. Du må legge ved en Property Irregularity Report (PIR-rapport) og kvitteringer for alle utlegg. For at vi skal kunne gi kompensasjon, må du ha lidd et faktisk og beviselig økonomisk tap. For å registrere et krav med SAS kundeservice, kan du bruke vårt nettskjema for tilbakemeldinger.
Hvis bagasjen er forsinket på hjemreisen, stoler vi på at du har tilgang til tingene du trenger. I slike tilfeller vil utgifter for nødvendige gjenstander ikke dekkes av SAS.
Dersom bagasjen din forblir tapt, vil enhver kompensasjon vi allerede har betalt bli trukket fra det endelige oppgjøret.
Skulle det beklagelige skje at bagasjen din ikke har kommet til rette innen 21 dager, kan du sende inn et krav for tapt bagasje. Hvis du har reiseforsikring, er det lurt å sjekke hva du har krav på der først. Vårt ansvar for tapt bagasje er begrenset i henhold til internasjonale regler og retningslinjer, som for alle andre internasjonale flyselskaper. Dette finner du i våre generelle regler og vilkår.
Du kan spore bagasjen din og oppdatere leveringsinformasjonen via nettsiden til World Tracer, et globalt sporings- og matchingsystem for bagasje. Du trenger Property Irregularity Report-nummeret (PIR-nummeret) du mottar når du rapporterer bagasjen som har gått tapt. (Merk at Property Irregularity Report-nummeret (PIR-nummeret) ikke er det samme som bagasjelappnummeret).