Velkommen til vårt reiseinfosenter

Her finner du informasjon om reisen din etter emne eller hvor du er på reisen.

Redusert bevegelighet & rullestol

Vi er her for å hjelpe deg. Hvis du reiser med rullestol eller annet mobilitetshjelpemiddel eller trenger hjelp til å forflytte deg, har du rett til gratis assistanse fra innsjekking til ombordstigning på flyet.

Vi anbefaler at du sender en forespørsel om rullestol og annen mobilitetsassistanse minst 48 timer før avgang. Du kan gjøre dette når du bestiller reisen, under Mine reiser, i SAS app eller ved å kontakte SAS kundeservice

Viktig informasjon når du bestiller assistanse

Er du i stand til å gjøre følgende uten hjelp under reisen?

  • Feste og løsne sikkerhetsbeltet.

  • Nå nødutgangen uten assistanse.

  • Hente og ta på deg en redningsvest og oksygenmaske på egen hånd.

  • Følge sikkerhetsbriefingen fra besetningen.

  • Spise måltider, ta medisiner, bruke toalettet og kommunisere uten hjelp.

Hvis du trenger hjelp med noe av det ovennevnte, 'må du legge til en annen reisende som kan fungere som din personlige sikkerhetsassistent eller omsorgsperson.

Assistanse på flyplassen

På reisedagen, beregn ekstra tid for å sikre en smidig reise. Vennligst møt opp på flyplassen minst 2 timer før innenriks- eller europeiske flyvninger, og 3 timer før flyvninger utenfor Europa. Ved ankomst, kontakt vårt personale ved innsjekkingsskranken.

  • Innenriks og flyvninger innen Europa: møt opp minst 2 timer før avgang

  • Flyvninger utenfor Europa: møt opp minst 3 timer før avgang

Reise med rullestol og spedbarn

Vi er opptatt av å gjøre reisen trygg og komfortabel for alle. Hvis du reiser med rullestol og et spedbarn, ber vi deg vennligst ta med en reisefølge. Dette gjør at vi kan gi best mulig støtte for deg og barnet ditt fra ombordstigning til ankomst.

Vi forstår at hver reisendes situasjon er unik. Hvis du trenger assistanse eller har spørsmål, er vi her for å hjelpe – kontakt oss gjerne på SAS kundeservice

Dine rettigheter som reisende

Vi har forpliktet oss til å gjøre flyreiser tilgjengelige for alle. Avhengig av reisemålet ditt er det ulike regler som garanterer rettighetene dine som reisende med en funksjonshemning. Her har du en oversikt:

På alle SAS-flygninger

EU-forordning 1107/2006 beskytter dine rettigheter når du reiser med en funksjonshemming på alle SAS-drevne flygninger i Europa.

Flygninger mellom Skandinavia og USA

Hvis du reiser mellom Skandinavia og USA, eller hvis du har bestilt SAS-flygningen via et amerikansk flyselskap, sikrer US Non-Discrimination Act (14 CFR Part 382) ikke-diskriminering og flyreiser for personer med nedsatte funksjonsevner.

Les mer om rettighetserklæringen for passasjerer med funksjonshemninger

Flygninger mellom Skandinavia og Canada:

SAS følger del 2 av Canadian Accessible Transportation Regulations for å sikre reiser for personer med funksjonshemninger på flygninger til eller fra Canada. Vis mer om tilgjengelighetstjenester på flygninger til og fra Canada

Hvis du har spørsmål om hvordan disse reglene gjelder for reisen din, kan du kontakte SAS kundeservice.

Vanlige spørsmål

Kan jeg ta med egen rullestol, krykker, gåstaver eller mobilitetshjelpemiddel?

Ja, du har mulighet til å ta med 1 rullestol eller mobilitetshjelpemiddel gratis. Du må sjekke den inn, og den vil bli fraktet til flyets lasterom. Hvis utstyret ditt er stort eller tungt, må du gi oss beskjed når du bestiller reisen. Hvis du trenger krykker eller gåstaver for mobilitet, kan du ta med disse om bord så lenge de ikke har pigger. Ellers må gåstaver og stokker sjekkes inn som spesialbagasje.

Kan jeg ta med en elektrisk rullestol på flygningen min?

Ja, du kan ta med en elektrisk rullestol. Du må sjekke den inn og ta med deg avtagbare litium-ion-batterier (maks 300 Wh) i håndbagasjen. Noen elektriske rullestoler er det ikke sikkert at vi kan transportere på grunn av sikkerhetsforskrifter, så husk å oppgi detaljer (størrelse, batteritype, tilkobling, frakobling) når du bestiller.

Hva om jeg reiser med en sammenleggbar manuell rullestol?

Hvis du reiser med en sammenleggbar manuell rullestol og klarer deg selv, trenger du ikke å bestille assistanse, men du må fortsatt kontakte oss for å sikre at det er nok plass til rullestolen om bord. Når du går om bord, 'vil vi oppbevare rullestolen din i kabinen.

Hva er en personlig sikkerhetsassistent?

En personlig sikkerhetsassistent er en person som er minst 16 år gammel (med mindre annet er fastsatt i lokal lovgivning), og som er fysisk og mentalt i stand til å ta ansvar for deg i en nødsituasjon.

Hva er en sikkerhetsassistent?

En sikkerhetsassistent er en person som hjelper deg med personlige behov under flygningen, for eksempel med å spise, gå på toalettet eller ta medisiner.

Kan jeg låne rullestol på flyplassen?

Ja. Hvis du har sjekket inn rullestolen som bagasje, kan du alltid låne en manuell rullestol på flyplassen etter at du har sjekket inn. Det er lurt å komme tidlig for å sikre tilgjengelighet.

Hvem kan be om assistanse?

Alle som har behov for ekstra tilrettelegging, enten det er permanent eller midlertidig, kan be om assistanse. Dette gjelder også hvis du er skadet eller er i ferd med å komme deg etter en skade eller et kirurgisk inngrep.

Hva om jeg har en intellektuell funksjonsnedsettelse?

Hvis du trenger assistanse på grunn av en intellektuell funksjonsnedsettelse, må du fylle ut et skjema for å be om assistanse.

Hvor lang tid i forveien må jeg bestille assistanse?

Du må bestille assistanse minst 48 timer før avgang.

Hva koster det å få assistanse?

Assistanse er gratis på alle SAS-flygninger.

Gi oss tilbakemelding!