Nedsatt syn eller hørsel
I de fleste tilfeller kan du reise på egen hånd med oss. I noen situasjoner kan det imidlertid være nødvendig å reise med en ledsager som kan hjelpe deg i nødstilfeller. Ledsageren din kan enten være en personlig sikkerhetsassistent eller en personlig pleier.
Hvis du trenger assistanse, anbefaler vi at du sender en forespørsel minst 48 timer før avreise. Du kan gjøre dette når du bestiller reisen din, under Mine reiser eller ved å kontakte SAS kundeservice.
Viktig informasjon når du bestiller assistanse
Er du i stand til å gjøre følgende uten hjelp under reisen?
Feste og løsne sikkerhetsbeltet.
Nå nødutgangen uten assistanse.
Hente og ta på deg en redningsvest og oksygenmaske på egen hånd.
Følge sikkerhetsbriefingen fra besetningen.
Spise måltider, ta medisiner, bruke toalettet og kommunisere uten hjelp.
Hvis du trenger hjelp med noe av det ovennevnte, 'må du legge til en annen reisende som kan fungere som din personlige sikkerhetsassistent eller omsorgsperson.
Dine rettigheter som reisende
Vi har forpliktet oss til å gjøre flyreiser tilgjengelige for alle. Avhengig av reisemålet ditt er det ulike regler som garanterer rettighetene dine som reisende med en funksjonshemning. Her har du en oversikt:
På alle SAS-flygninger
EU-forordning 1107/2006 beskytter dine rettigheter når du reiser med en funksjonshemming på alle SAS-drevne flygninger i Europa.
Flygninger mellom Skandinavia og USA
Hvis du reiser mellom Skandinavia og USA, eller hvis du har bestilt SAS-flygningen via et amerikansk flyselskap, sikrer US Non-Discrimination Act (14 CFR Part 382) ikke-diskriminering og flyreiser for personer med nedsatte funksjonsevner.
Les mer om rettighetserklæringen for passasjerer med funksjonshemninger
Flygninger mellom Skandinavia og Canada:
SAS følger del 2 av Canadian Accessible Transportation Regulations for å sikre reiser for personer med funksjonshemninger på flygninger til eller fra Canada. Vis mer om tilgjengelighetstjenester på flygninger til og fra Canada
Hvis du har spørsmål om hvordan disse reglene gjelder for reisen din, kan du kontakte SAS kundeservice.
Vanlige spørsmål
Hva er en personlig sikkerhetsassistent?
En personlig sikkerhetsassistent er en person som er minst 16 år gammel (med mindre annet er fastsatt i lokal lovgivning), og som er fysisk og mentalt i stand til å ta ansvar for deg i en nødsituasjon.
Hva er en sikkerhetsassistent?
En sikkerhetsassistent er en person som hjelper deg med personlige behov under flygningen, for eksempel med å spise, gå på toalettet eller ta medisiner.
Kan jeg bestille assistanse for bare én del av reisen min?
Ja, du kan velge i bestillingsflyten eller når du legger til assistanse, om du vil ha hjelp til bare utreisen, hjemreisen eller begge deler.
Hvordan fungerer assistanse med en videreforbindelse?
For en videreforbindelse med SAS må assistanse bestilles på forhånd. Personalet vil møte deg ved ankomst og følge deg til neste gate, inkludert hjelp med terminaltransport eller trapper. Sørg for at du har minst 45 minutter mellom flygningene for å motta assistanse.