Kansellering og refusjon
Du kan avbestille flygningen din og søke om refusjon under Mine reiser. Og hvis vi må kansellere flygningen din, vil vi veilede deg gjennom alternativene dine. Hvis du kjøpte billetten direkte fra SAS og av en eller annen grunn ikke kan søke om refusjon på nettet, kan du kontakte SAS kundeservice for hjelp. Hvis du kjøpte billetten din hos et reisebyrå, må du kontakte byrået for å avbestille og søke om refusjon.
Retningslinjer for refusjon
Våre retningslinjer for refusjon varierer avhengig av hvem som avbestiller eller kansellerer flyreisen – du eller SAS.
Hvis du avbestiller flygningen din
Refusjonsbeløpet avhenger av billettreglene
Refusjoner utstedes til den opprinnelige betalingsmetoden
De fleste skatter og avgifter er refunderbare
Servicegebyrer, avbestillingsgebyrer og tilleggstjenester refunderes ikke.
Hvis SAS kansellerer flygningen din, kan du
Godta kanselleringen og reise med et ny foreslått flygning
Endre til en annen flygning, helt uten kostnad
Avbestille bestillingen din og få refusjon eller en SAS Travel Voucher
Vis mer om rettighetene dine hvis SAS kansellerer flygningen din
Spørsmål og svar
Hvordan kansellerer jeg en bestilling?
Bare logg inn på Mine reiser, velg Kanseller eller refunder og følg instruksjonene. Hvis du trenger hjelp, tar du kontakt med SAS kundeservice
Kan jeg avbestille bare én billett eller flygning i en bestilling?
Ja. Bare logg inn på Mine reiser, velg Avbestill eller refunder, velg den reisende eller flygningen, og følg instruksjonene.
Hva skjer hvis jeg bare avbestiller en del av reisen?
Hvis du bestiller en refunderbar tur-retur-billett og avbestiller returreisen, vil refusjonsbeløpet avhenge av prisen for en enveisbillet for flygningen du har reist med, og du vil motta refusjonen når du har fullført reisen. Hvis du for eksempel kjøper en refunderbar tur-retur-billett fra København til New York, men søker om refusjon for returreisen til København, vil refusjonen være det beløpet som overstiger prisen for en enveisbillett til New York.
Når vil jeg motta refusjonen min?
Når vi har behandlet refusjonen din, sender vi deg en e-post for å informere deg om hvor mye som vil bli refundert, med mindre du har betalt med poeng og kontanter. Refusjoner utbetales til den opprinnelige betalingsmåten du brukte for å kjøpe billetten, og du vil se refusjonen på kontoen din innen 7 dager.
Kan jeg få refusjon hvis jeg blir syk?
Sjekk reise- eller boligforsikringen din for å se hva som dekkes.
Hva skjer hvis visumet mitt blir avslått eller passet mitt utløper snart og jeg nektes ombordstigning?
Du er ansvarlig for å sikre at du har de reisedokumentene du trenger for å reise, og for å kjenne til reglene for passets gyldighetstid.
Hvis du nektes ombordstigning av disse grunnene, vil en eventuell refusjon avhenge av billettypen din, med unntak av visumavslag for reiser til eller fra Kina. Hvis du nektes ombordstigning på en flyreise til eller fra Kina fordi visumet ditt er avslått, kan du avbestille reisen og be om refusjon ved å laste opp en kopi av det offisielle visumavslaget.
Hva om det er en død i familien min og jeg ikke kan reise?
I tilfelle et nært familiemedlem dør, hjelper vi deg med å avbestille reisen og refundere billetten din
Får jeg tilbake EuroBonus-poengene mine hvis billetten min kan refunderes?
Ja, hvis poengene dine fortsatt er gyldige.
Hva skjer hvis jeg avbestiller reisen min og SAS deretter kansellerer flygningen?
Hvis du avbestilte reisen din før flygningen ble kansellert av SAS, vil refusjonen avhenge av billettreglene
Får jeg refusjon for alle avgiftene som er inkludert i billetten min?
De fleste avgifter refunderes for ikke-refunderbare billetter, med unntak av YQ-, YR-, NV/XS-, US- og ZP-avgifter.