Kanselleringer og refusjoner

Hvis du ikke kan reise og må kansellere reisen din, kan du ha krav på refusjon. Nedenfor finner du informasjon om reglene for billettrefusjon og hvordan du søker om refusjon.

Refusjonsregler

Refusjonsbeløpet er basert på billettreglene. Noen billetter er fullt refunderbare, mens andre ikke kan refunderes eller krever betaling av et servicegebyr for at refusjonen skal behandles. Skatter eller avgifter refunderes alltid hvis du kansellerer en reise, uansett billettype. Alle refusjoner behandles med den opprinnelige betalingsmåten som ble brukt for kjøpet.

Merk:

  • Hvis du kansellerer reisen din, vil ikke servicegebyrer, kanselleringsgebyrer og eventuelle tilleggstjenester (f.eks. forhåndsvalgt sete, måltider, tilgang til lounge) refunderes.

  • Hvis flyvningen din har blitt kansellert av SAS, vil du motta full tilbakebetaling, inkludert servicegebyrer, kanselleringsgebyrer og eventuelle tilleggstjenester.

Fullstendig refunderbare billetter

Du har rett til full refusjon hvis du kansellerer billetten din innenfor våre fleksible 24-timers bestillingsregler eller hvis du har kjøpt én av følgende billetter:

  • SAS Go Pro

  • SAS Plus Pro

  • SAS Business Pro (unntatt til/fra Kina)

  • SAS-bonusbilletter med SAS og Star Alliance hvis du avbestiller senest 24 timer før utreisens avgang

    • gyldige poeng blir refundert, utløpte poeng refunderes ikke

    • når du har startet en bonusreise, vil ingen poeng for hjemreisen din bli refundert

Merk:

Billetter som kan refunderes mot et gebyr

Følgende billettyper kan refunderes mot et gebyr:

  • SAS Go Pro

  • SAS Plus Smart / SAS Plus Pro

  • SAS Business Smart (unntatt fra Canada og USA)

  • SAS Business Pro (unntatt til/fra Kina)

Ikke-refunderbare billetter

Ikke-refunderbare billetter kan ikke returneres for refusjon. Vi vil imidlertid refundere avgifter for følgende billettyper:

Billetter betalt med poeng og kontanter

Hvis du betalte billetten din med EuroBonus-poeng kombinert med en annen betalingsmåte, må du sjekke refusjonsreglene for billetten.

Slik søker du om refusjon

Billetter utstedt av SAS

  • Gå til Mine bestillinger

  • Angi bestillingsreferanse og etternavn, eller logg inn.

  • Åpne bestillingen og klikk på "Kanseller & refusjon».

  • Velg reisende og flyvninger du ønsker refusjon for, og klikk på "Fortsett".

Hvis du av en eller annen grunn ikke kan søke om refusjon på nett, ring SAS Customer Service for hjelp.

Merk:

Hvis flyvningen din har blitt kansellert av SAS, kan du velge å endre til en annen flyvning eller få refusjon; en SAS Travel Voucher eller pengene tilbake. Gå til Mine bestillinger

Om SAS Travel Voucher

Hvis SAS har kansellert en flygning og du ønsker en refusjon for billetten din, har du også muligheten til å velge en 'reiseverdikupong for det refunderbare beløpet.

Verdikupongen kan brukes for reiser til alle SAS-reisemål av deg eller en annen reisende. Verdikupongen er gyldig i 1 år fra utstedelsesdatoen, og eventuelt gjenværende beløp kan refunderes etter 1 år fra utstedelsesdatoen.

Billetter utstedt av et reisebyrå

For å be om refusjon for en flyvning bestilt gjennom et reisebyrå eller et nettbasert reisebyrå, må du fylle ut dette skjemaet.

Kansellering på grunn av visumavslag

Dersom du får visumavslag, kan du kansellere en reise som er bestilt direkte via SAS ved å laste opp en kopi av ditt offisielle visumavslag.

Kansellering på grunn av dødsfall i nær familie

Hvis du skulle oppleve dødsfall i din nærmeste familie, vil vi selvfølgelig hjelpe deg med å kansellere reisen din og refundere billettene dine. Bare fyll ut dette skjemaet.

Refusjonshåndtering

Refusjonsprosessen

  1. Etter at vi har behandlet refusjonsforespørselen din, vil vi sende deg en e-post med et refusjonsvarsel for å informere deg om beløpet som vil refunderes. Det vil ikke bli generert refusjonsvarsel for billetter betalt med poeng og kontanter.

  2. Beløpet refunderes ved bruk av den opprinnelige betalingsmåten som ble brukt for kjøpet. Merk at det kan ta opptil 7 virkedager fra du mottar refusjonsvarselet til refusjonen vises i kontoutskriften din.

Mindre refusjon enn forventet?

Refundering av billetter avhenger av følgende:

  • Hvis du kansellerte bestillingen din før flyvningen din ble kansellert av flyselskapet, er refusjonsbeløpet basert på billettreglene dine.

  • For SAS Go Light- eller en SAS Go Smart-billetter, refunderes kun skatter og avgifter. Billettprisen samt avgifter for innenlands/internasjonale gebyrer/tillegsgebyrer er ikke refunderbare.

  • Hvis du hadde en billett som kan refunderes mot et gebyr, vil hele beløpet minus gebyret refunderes, for eksempel i tilfelle SAS Plus Smart- og SAS Business Smart-billetter.

  • Hvis du har bestilt en tur/retur-reise og bare ønsker å fly én vei, vil refusjonen din avhenge av billettreglene for den ubrukte delen av reisen. I dette tilfellet vil du motta refusjonen etter at du har fullført reisen.

På grunn av den nylige streiken og et stort antall refusjonsforespørsler, ber vi deg om å ha tålmodighet med oss siden behandlingstidene kan være lengre enn vanlig.