Kanselleringer og refusjoner

Hvis du ikke kan reise og må kansellere reisen din, kan du ha krav på refusjon. Nedenfor finner du informasjon om reglene for billettrefusjon og hvordan du søker om refusjon.

Regler for refusjon

Refusjonsreglene varierer, avhengig av om du eller SAS avbestiller reisen. For reiser som du avbestiller uten at SAS tidligere har kansellert flyet, gjelder følgende.

Generelt

Refusjonsbeløpet er basert på billettreglene. Noen billetter kan refunderes i sin helhet, mens andre er ikke-refunderbare eller krever at du betaler et servicegebyr for at refusjonen skal behandles. Skatter refunderes alltid dersom du avbestiller en reise, uavhengig av billettype. Alle refusjoner gjøres til den opprinnelige betalingsmetoden som ble brukt for kjøpet.

Merk: Hvis du kansellerer reisen din, vil ikke servicegebyrer, kanselleringsgebyrer og eventuelle tilleggstjenester (f.eks. forhåndsvalgt sete, måltider, tilgang til lounge) refunderes.

Fullstendig refunderbare billetter

Du har rett til full refusjon hvis du kansellerer billetten din i henhold til SAS 24-timers bestillingsregler eller hvis du har kjøpt en av følgende billetter:

  • SAS Go Pro (unntatt til/fra Kina)

  • SAS Plus Pro (unntatt til/fra Kina)

  • SAS Business Pro (unntatt til/fra Kina)

  • Star Alliance-bonusbilletter hvis du avbestiller senest 24 timer før utreisens avgang

    • gyldige poeng blir refundert, utløpte poeng refunderes ikke

    • når du har startet en bonusreise, vil ingen poeng for hjemreisen din bli refundert

Merk: Gebyrer for tilleggstjenester kan ikke refunderes med mindre du kansellerer billetten din innen våre 24-timers bestillingsregler

Billetter som kan refunderes mot et gebyr

Følgende billettyper kan refunderes mot et gebyr:

  • SAS Go Pro (kun til/fra Kina)

  • SAS Plus Smart

  • SAS Plus Pro (kun til/fra Kina)

  • SAS Business Smart (unntatt fra Canada og USA)

  • SAS Business Pro (kun til/fra Kina)

  • SAS Bonus

    • gyldige poeng blir refundert, utløpte poeng refunderes ikke

Ikke-refunderbare billetter

Vi refunderer bare skatter og avgifter for følgende billetttyper:

Billetter betalt med poeng og kontanter

Hvis du betalte billetten din med EuroBonus-poeng kombinert med en annen betalingsmåte, må du sjekke refusjonsreglene for billetten.

Slik søker du om refusjon

Billetter utstedt av SAS

  • Gå til Mine bestillinger

  • Angi bestillingsreferanse og etternavn, eller logg inn.

  • Åpne bestillingen og klikk på "Kanseller & refusjon».

  • Velg reisende og flyvninger du ønsker refusjon for, og klikk på "Fortsett".

Hvis du av en eller annen grunn ikke kan søke om refusjon på nett, ring SAS Customer Service for hjelp.

Merk: Hvis flyvningen din har blitt kansellert av SAS, kan du velge å endre til en annen flyvning eller be om refusjon, enten i form av en SAS Travel Voucher eller få pengene tilbake. Gå til Mine bestillinger

Om SAS Travel Voucher

Hvis SAS har kansellert en flygning og du ønsker en refusjon for billetten din, har du også muligheten til å velge en 'reiseverdikupong for det refunderbare beløpet.

Verdikupongen kan brukes for reiser til alle SAS-reisemål av deg eller en annen reisende. Verdikupongen er gyldig i 1 år fra utstedelsesdatoen, og eventuelt gjenværende beløp kan refunderes etter 1 år fra utstedelsesdatoen.

Billetter utstedt av et reisebyrå

For å be om refusjon for en flyvning bestilt gjennom et reisebyrå eller et nettbasert reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter reisebyrået direkte eller du kan søke om refusjon direkte fra SAS ved å fylle ut dette skjemaet.

Kansellering på grunn av visumavslag

Du er ansvarlig for alle dokumenter knyttet til utreise, innreise, helse og andre dokumenter som kreves av lov, forskrifter, vedtak, krav eller andre forhold i de aktuelle landene.

Med unntak av reiser til og fra Folkerepublikken Kina, refunderes kun betalt billett i henhold til billettregelen ved avslag på visum. Hvis et visum blir nektet til eller fra Folkerepublikken Kina, kan du kansellere en reise bestilt direkte gjennom SAS ved å laste opp en kopi av det offisielle visumavslaget

Kansellering på grunn av dødsfall i nær familie

Hvis du skulle oppleve dødsfall i din nærmeste familie, vil vi selvfølgelig hjelpe deg med å kansellere reisen din og refundere billettene dine. Bare fyll ut dette skjemaet.

Håndtering av refusjoner

Refusjonsprosessen

  1. Etter at vi har behandlet refusjonsforespørselen din, vil vi sende deg en e-post med din kvittering, for å informere deg om beløpet som vil refunderes. Det vil ikke bli generert kvittering for billetter betalt med poeng og kontanter.

  2. Beløpet refunderes til den opprinnelige betalingsmåten som ble brukt for kjøpet. Merk at det kan ta opptil 7 virkedager fra du mottar kvitteringen, til refusjonen vises på kontoutskriften din.

Mindre refusjon enn forventet?

Refundering av billetter avhenger av følgende:

  • Hvis du kansellerte bestillingen din før flyvningen din ble kansellert av flyselskapet, er refusjonsbeløpet basert på billettreglene dine.

  • For SAS Go Light- eller en SAS Go Smart-billetter, refunderes kun skatter og avgifter. Billettprisen samt avgifter for innenlands/internasjonale gebyrer/tillegsgebyrer er ikke refunderbare.

  • Hvis du hadde en billett som kan refunderes mot et gebyr, vil hele beløpet minus gebyret refunderes, for eksempel i tilfelle SAS Plus Smart- og SAS Business Smart-billetter.

  • Hvis du har bestilt en tur/retur-reise og bare ønsker å fly én vei, vil refusjonen din avhenge av billettreglene for den ubrukte delen av reisen. I dette tilfellet vil du motta refusjonen etter at du har fullført reisen.