søk

FORSLAG

  • loader Ikke noe mer innhold å vise

RETNINGSLINJER FOR PERSONVERN FOR EUROBONUS-MEDLEMMER

 

Les mer om Vilkår og betingelser, EuroBonus-partnere

 

8 mars 2018.

 

Vårt mål og vår visjon for EuroBonus-programmet

 

Som medlem av EuroBonus-programmet, inviterer vi deg til å bli en del av vårt fellesskap og oppleve et stort utvalg av enkle, morsomme og personlig tilpassede tjenester som hjelper til å gjøre livet ditt enklere. Vårt mål er å bli kjent med deg, slik at vi kan gi deg skreddersydde tilbud og tjenester som er virkelig nyttige for deg, og filtrere bort de som bare tar opp plass og tid.

Medlemskap i EuroBonus-programmet krever derfor at vi behandler dine persondata. Disse Retningslinjene for personvern for EuroBonus-medlemmer er en integrert del av EuroBonus-vilkårene.

Skulle du ikke ønske å bli EuroBonus-medlem eller skulle du ønske å avslutte medlemskapet, er du velkommen til å bruke vår SAS-nettside eller mobil-app til å booke flybilletter osv. som en vanlig besøkende eller ved å bruke en profilkonto. Vennligst se våre profilkonto-vilkår og våre Retningslinjer for personvern for profilkontoinnehavere.

 

Full åpenhet

Vi er opptatt av å sikre ditt personvern, og vil bare behandle dine persondata som beskrevet i disse Retningslinjer for personvern for EuroBonus-medlemmer.

Vi vil nedenfor forklare hvordan vi innsamler, bruker, overfører, lagrer eller på andre måter behandler persondata knyttet til deg som medlem av vårt EuroBonus-program. Vårt mål er å være så tydelige, transparente og åpenhjertige som mulig. Men du må ikke nøle med å kontakte oss dersom du fortsatt skulle ha noen spørsmål om hvordan vi behandler dine persondata.

 

Hva er persondata?

Persondata betyr alle opplysninger knyttet til deg som en fysisk person og som kan være grunnlag for å identifisere deg, direkte eller indirekte, så som ditt navn eller foto.

Vi anerkjenner at spesielle kategorier av informasjon, så som data som avslører etnisk opprinnelse, religiøs tro eller helseopplysninger, er særlig sensitive. Vi vil bare innsamle og bruke slike sensitive data når det er strengt nødvendig. For eksempel er det viktig for oss å vite om du er høygravid eller trenger rullestol for å komme inn i flyet.

 

Hva betyr behandling? 

Behandling av persondata betyr alt arbeid eller sett av tiltak som utføres på persondata, enten gjennom automatiske metoder eller ikke. Alle tiltak som utføres på persondata, fra innsamling og lagring til endring, bruk eller offentliggjøring utgjør dermed “behandling”.

 

De rettslige grunnlagene for å behandle medlemsdata


EuroBonus-vilkårene

Grunnlaget for og formålet med EuroBonus-programmet er at du skal opptjene poeng og fordeler på dine aktiviteter hos oss og at vi skal gi deg et spekter av enkle, nyttige og personlig tilpassede tjenester og tilbud. Vi er engasjert i å bli kjent med deg slik at vi kan levere best mulig individualiserte reiser og livsstiltilbud og funksjoner, og for fortsatt å forbedre vårt EuroBonus-program.

For å sette oss i stand til å oppfylle dette løftet, er det nødvendig at vi behandler data som gjelder deg som person. Det rettslige grunnlaget for vår behandling av dine persondata er således de EuroBonus-vilkårene som regulerer forholdet mellom SAS og deg som EuroBonus-medlem. Vi har nedenfor listet opp de ulike typer persondata vi vil eller vil kunne behandle for å oppfylle våre krav etter EuroBonus-vilkårene. Med andre ord, vi vil kun behandle de data som er nødvendig for å oppfylle vår del av EuroBonus-vilkårene.

Du står selvsagt fritt til å avslutte EuroBonus-medlemskapet når som helst. Du kan også begrense behandlingen av dine persondata, eller be oss om å korrigere eller slette visse data. Vi vil begrense behandlingen av dine persondata, oppdatere eller slette persondata i samsvar med dette. Du bør imidlertid merke deg at begrensning av behandling av persondata eller sletting av persondata medfører opphør av EuroBonus-medlemskapet, da vi ikke lenger vil være i stand til å levere deg våre tjenester i EuroBonus-programmet. For mer informasjon, vennligst se dine rettigheter nedenfor.

 

Våre rettslige forpliktelser 

Vi vil behandle dine persondata når vi er underlagt en rettslig forpliktelse til å gjøre det, for eksempel når vi er forpliktet til å levere opplysninger til offentlige myndigheter eller vi er underlagt en rettskjennelse.

 

Legitime interesser

Vi vil behandle persondata på grunnlag av våre legitime interesser for å forebygge, undersøke eller rapportere tilfeller av bedrageri eller sikkerhetsproblemer og for å samarbeide med rettshåndhevende myndigheter.

 

Hvilke persondata vil vi behandle?

For å være i stand til å yte EuroBonus-medlemskapet til deg slik vi har lovet, vil vi samle inn og behandle følgende data om deg. Vi samler bare inn de data vi trenger for å levere på våre løfter i henhold til EuroBonus-medlemskapet.

• De opplysninger du gir når du søker om EuroBonus-medlemskap og/eller oppdaterer din EuroBonus-konto, f.eks. navn, kjønn, fødselsdag, adresse, bostedsland og medlemskapsnivå.

• Detaljer angående dine reiser, f.eks. reisens opprinnelse og destinasjon, fraktfører, billettyper, lounge-besøk, innsjekket bagasje, kjøp av ekstra bagasje, forhåndsbestilte måltider, flyseter eller oppgraderinger, oppholdenes varighet, tidspunkt for kjøp og beløp betalt.

• Detaljer som innsamles av våre forretningspartnere angående dine kjøp, transport til og fra flyplasser, hoteller og/eller kjøp av billeietjenester. For eksempel, destinasjon for turen, oppholdets varighet, navn og beliggenhet for hotellet, romtype, bil som er leid, leietid, tidspunkt for kjøp og beløp betalt.

• Data om andre kjøp eller aktiviteter som gir deg rett til å opptjene eller bruke EuroBonus-poeng i våre forretningspartneres fysiske butikker eller online-butikker, så som gjenstander som er kjøpt, tidspunkt for kjøp og beløp betalt.

• Demografiske data innhentet fra våre forretningspartnere, inkludert data om eierskap til bolig, medlemmer av husstanden og eierskap til kjøretøy.

• Offentlig tilgjengelige data innhentet fra eksterne kilder, så som informasjon i offentlige myndigheters registre, skatteoppgjør, LinkedIn og nyhetsartikler.

• Hvis du godtar våre informasjonskapsler (se våre Retningslinjer for informasjonskapsler), data om din internettatferd slik den registreres av f.eks. informasjonskapsler, Adobe Analytics og Google Analytics på vår nettside eller app, f.eks. om hvilke begreper du søker etter, lengde på besøk, hvilke destinasjoner som er av interesse for deg og hvilke lenker/overskrifter du klikker på. Ved å bruke medlems-ID kan vi spore og henvende oss til medlemmer med forslag og annonser over ulike enheter så som medlemmenes mobil-enheter og datamaskiner. Vi kan også hjelpe deg med å huske ditt siste søk.

• Opplysninger om kundepleie og reiseregelmessigheter så som forsinkede eller kansellerte flygninger, tapt bagasje og klager, refusjoner, og kompensasjon betalt.

• Persondata opprettet av oss som resultat av vår analyse av ovenstående data, så som kundesegmenter, score og profiler etablert for deg med sikte på f.eks. å tilpasse vår kommunikasjon, evaluere dine pris- og produktpreferanser eller forutsi hvilke hjelpetjenester du kan være interessert i.

 

For hvilke formål bruker vi dataene?

Det grunnleggende målet for vårt EuroBonus-program er å bli kjent med våre medlemmer slik at vi kan tilby deg det best mulige utvalget av nyttige og personlige reise- og livsstiltjenester og tilbud. For å levere på dette løftet er det nødvendig at vi behandler persondata om deg slik som beskrevet i avsnittet ovenfor.

Nærmere bestemt vil vi behandle dine persondata for følgende formål.

Din medlemskapskonto, dine bestillinger og reiser:

• Administrere ditt EuroBonus-medlemskap, poeng opptjent og brukt samt oppdatere dine kontaktdetaljer og kansellere EuroBonus-kontoene til avdøde medlemmer.

• Forvalte og gjennomføre dine bestillinger, kjøp, rabatter og flygninger. Hvis du har valgt å motta e-poster fra oss, vil vi også sende deg et sammendrag av relevante reiseopplysninger, f.eks. flygningsplan og bagasje inkludert, før din avreise. Dette sammendraget vil også gi deg relevante tilbud og fordeler relatert til din kommende reise, f.eks. angående lounge-adgang eller bagasje.

Forbedring av våre produkter, tjenester, funksjoner og kommunikasjon

• Bearbeide, på et aggregert nivå, alle reservasjoner og totale salgsinntekter med sikte på å optimalisere for eksempel flygningsnettverket og prisfastsettingen.

• Analysere hvordan du samler opp og bruker dine EuroBonus-poeng, og hvilke produkter og tjenester du bestemmer deg for å kjøpe og hvordan, slik at vi kan skape mer skreddersydde og relevante tilbud for og aktiviteter alene eller sammen med våre forretningspartnere.

• Beregne den årlige inntekten fra hvert EuroBonus-medlem for å belønne lojale kunder. Basert på deres livsstil og preferanser, også organisere og sende ut invitasjoner til eksklusive arrangementer og aktiviteter.

• Strømlinjeforme vår kommunikasjon med deg og minimalisere søppelpost f.eks. ved å registrere om du ikke åpner våre e-poster, analysere hvilke emner som er av interesse og administrere anmodninger om ikke lenger å motta slike e-poster. Vi bruker også dataene til å fjerne unødvendig informasjon, f.eks. tilbud om kjøp av ekstra bagasje hvis du allerede har gjort det.

• Identifisere våre medlemmer i den totale reisekjeden og tilby relevante reisefordeler og informasjonstjenester. Basert på dine opplysninger om flygningsplan vil vi for eksempel kunne gi deg informasjon om lokale togavganger fra destinasjonsflyplassen.

• Undersøke hvilke funksjoner og tjenester i vår app og nettside som er velbrukt og hvilke som ikke er det, og bruke disse data til kontinuerlig å forbedre og tilrettelegge for din bruk av våre plattformer og tjenester. Hvis du f.eks. nesten alltid bruker vår app, vil vi kunne tilby deg å ikke lenger motta e-poster fra oss, men kun app-meldinger.

• Gjøre det mulig for våre flymannskap, bakkeoperasjoner, kundeservice og annet relevant SAS-personell å identifisere ditt medlemskapsnivå for å gi deg tilknyttede fordeler om bord og på bakken. Vi ønsker f.eks. å belønne lojale medlemmer ved å dirigere/automatisere setevalgprosessen mot ditt foretrukne sete.

• Analysere i hvilken utstrekning våre medlemmer på ulike medlemskapsnivåer faktisk gjør bruk av sine tilknyttede fordeler. For eksempel, forstå når og under hvilke omstendigheter vår lounge er av interesse for deg for å optimalisere våre medlemmers lounge-besøk.

 

Bli kjent med deg og personlig tilpasse våre meldinger, service og tilbud:

• Samle opp statistiske data om behov, preferanser, kjøpsatferd og kjøpekraft i kjøp av våre ogvåre forretningspartneres produkter og tjenester, og analysere og anvende disse data for å strømlinjeforme og personlig tilpasse de tilbud og tjenester vi leverer til våre medlemmer på individuelt nivå.

• Skape verdi i EuroBonus-programmet og forstå dine preferanser, behov og (online)-atferd og lage profil på deg som grunnlag for etablering av personlig tilpassede tilbud og tjenester. Ved å bruke forutsigelsesmodeller og score, forsøker vi å forstå hvilke medlemmer som er tilbøyelig til å verdsette hvilke produkter og tjenester og deretter markere relevante produkter og tjenester for disse medlemmene.

• Undersøke og generalisere behov, preferanser, kjøpsatferd og kjøpekraft for å forstå kundenes atferd og segmenter. For eksempel analyserer vi hva andre kunder er tilbøyelig til å kjøpe avhengig av ulike kjennetegn (f.eks. når de bestilte sin tur, når de skal reise, hvor lenge de er borte) og forsøke å forutsi hvilke produkter eller tjenester du kan være interessert i å kjøpe basert på andre kunders atferd. Disse modellene og analysene blir noen ganger utført på våre vegne av tjenesteleverandører som arbeider på kontrakt for oss.

• Forbedre vår evne til å gi bedrer personlig tilpasset service i vår kundepleieavdeling. For eksempel vil data om nylige fly-uregelmessigheter du har opplevd gjør det mulig for oss å forutse hva din telefonoppringning til kundepleie vil kunne dreie seg om og finne en løsning eller tildele en kompensasjon.

• Følge opp betalte mediekampanjer, så som informasjon om inntrykk, klikk og omregningskurser, for å analysere og opprette plattformer for kommunikasjon. Vi overvåker våre kampanjer både på aggregert og individuelt nivå (forutsatt at informasjonskapsler er godtatt) og innhenter persondata fra en rekke kilder, f.eks. Facebook og Google.

 

Informasjonskapsler og internettatferd

Forutsatt at du samtykker i bruken av informasjonskapsler på vår nettside eller app, vil vi også behandle dine persondata med sikte på å:

• Samle inn, lagre og studere internettatferd alene eller slått sammen med andre persondata fra vår kundedatabase, med sikte på å identifisere f.eks. destinasjoner du kan være interessert i. Vi utbygger vår kundedatabase med disse dataene fra f.eks. informasjonskapsler og Google Analytics. Omvendt utbygger vi våre online-data med opplysninger fra vår kundedatabase. Vi bruker disse dataene til f.eks. å gi deg målrettede tilbud angående denne destinasjon ved å plassere bannere og andre annonser på vår egen nettside og app samt på eksterne mediekanaler så som Facebook og Google.

Vennligst les mer om vår bruk av informasjonskapsler i våre Retningslinjer for informasjonskapsler.

 

Hva er utarbeiding av profil?

Profilutarbeiding betyr enhver form for automatisert behandling av persondata med sikte på å evaluere, analysere eller forutsi aspekter vedrørende noens personlige preferanser, interesser, atferd, lokasjon eller bevegelser. Kort fortalt er det den analysen vi utfører på dine persondata for bedre å forstå hvilke typer produkter, tjenester, kommunikasjonskanaler og funksjoner du verdsetter og hvilke ikke. Oppfyllelsen av mange av våre formål ovenfor krever ulike grader av profilutarbeiding, fra det å plassere medlemmer i forskjellige segmenter til det å utarbeide mer dyptgående prognosescore for visse kategorier av atferd og preferanser.

Automatisert beslutningstaking foreligger når resultatene av profilutarbeiding leder til en beslutning basert utelukkende på automatisert bearbeiding som produserer en rettslig virkning for deg eller påvirker deg på lignende måte. For eksempel, vår analyse av medlemmenes ulike medlemskapsnivåer, kjøpekraft og foretrukne reiseklasse vil kunne resultere i at differensierte tilbud, med hensyn til pris og komfortnivå, blir sendt til disse medlemmene angående ikke bare flygningene, men også hotellene eller leiebilene.

Logikken bak slik behandling er således å bruke tilgjengelige teknologier ikke bare for å analysere behov og preferanser, men også for å produsere ulike virkninger basert på disse behovene og preferansene. Når disse virkningene har rettslig tyngde eller ellers er betydningsfulle for deg som medlem, vil behandlingen kunne utgjøre automatisert beslutningstaking og vil bare forekomme under forutsetning av ditt samtykke, med mindre behandlingen er nødvendig for at vi skal utføre EuroBonus-vilkårene.

 

Hvor får vi dine persondata fra?

Persondataene blir innhentet fra mange forskjellige kilder. 

De fleste av de persondata vi har om deg vil stamme fra deg direkte, f.eks. fra din etablering av en EuroBonus-konto eller ditt kjøp av flygninger og aktiviteter gjennom vår app eller nettside. På tilsvarende måte innhenter vi informasjon fra deg når du bestemmer deg for å bruke ditt EuroBonus-kort eller dine poeng, eller når du velger å benytte andre tilbud og tjenester.

I tillegg innhenter vi persondata fra deg fra følgende kilder.

• Våre ulike avdelinger og salgspunkter i flyselskaper, så som informasjon om lounge-besøk og kundepleiekontakter. 

• Våre forretningspartnere, f.eks. data om hotellreservasjoner og leiebilbestillinger fra reisebyråer, og data om kjøp for oppsamling eller bruk av EuroBonus-poeng.

• Informasjonskapsler som du godtar og programmer så som Google Analytics, Google Customer Match, Facebook Custom Audience, Adobe Analytics f.eks. sporer og innhenter data om din internettatferd.

• Vi skaper ‘nye’ persondata basert på de data som innhentes fra de ovennevnte kildene, i form av prognosescore og profiler/segmenter. Disse modellene og analysene blir noen ganger utført på våre vegne av tjenesteleverandører som arbeider på kontrakt for oss. For eksempel bruker vi en kundesegmentering kalt Mosaic.

• Offentlig tilgjengelige data innhentet fra eksterne kilder, så som informasjon i offentlige myndigheters registre, skatteoppgjør, LinkedIn og nyhetsartikler.

 

Hvor lenge vil vi beholde dine persondata? 

Vi beholder bare persondata for så lang tid det er nødvendig for å oppfylle våre forpliktelser etter disse EuroBonus-vilkårene.

Siden reiser og hotellopphold typisk varierer mellom årstidene og ikke er hverdagskjøp for de fleste fritidsreisende, har vi behov for å lagre våre medlemmers persondata for at våre analyser av dine behov og preferanser – og våre beslutninger om tilbud og tjenester – skal være meningsfulle. Persondata angående kjøp av reiser, hotell og billeie og andre kjøp vil derfor bli behandlet for de formål som beskrives i disse Retningslinjer for personvern for EuroBonus-medlemmer i tre år fra den dato de først ble samlet inn eller deretter oppdatert.

Hvis du har godtatt informasjonskapsler, vil persondata som er innhentet gjennom Google Analytics bli lagret i tre år. Persondata innhentet gjennom Adobe Analytics vil bli lagret i to år. Å ha historiske data hjelper oss til bedre å forstå din adferd og interaksjon med oss, og en treårsperiode er nødvendig for å skaffe en god nok database for statistisk analyse. Bruk av data for analytiske prognose- og persontilpasningsformål hjelper oss derfor med å tilpasse våre produkter og tjenester til dine behov.

 

Hvem kan få tilgang til dine persondata?

Persondata blir delt mellom datterselskaper i SAS-konsernet for å styre og drive våre internasjonale flygninger, EuroBonus poengsystem, EuroBonus-kontoer og medlemsinformasjon fra EuroBonus-medlemmer internasjonalt.

Persondata blir også delt med våre forretningspartnere for å koordinere spesielle tilbud og aktiviteter. For eksempel samarbeider og utveksler vi persondata med reisebyråer for å analysere din atferd og preferanser angående, blant annet, hoteller og leiebiler, for være i stand til å gi deg relevante hotell- og leiebiltilbud.

Vi slår også sammen persondata innsamlet av oss med persondata innhentet fra våre forretningspartnere og eksterne kilder.

Persondata som deles i SAS-konsernet eller med våre forretningspartnere vil noen ganger bli overført til land som ikke tilhører (“EU”) eller Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (“EØS”) og som ikke sørger for et adekvat nivå av beskyttelse for persondata. Slike overføringer vil bli utført i overensstemmelse med gjeldende databeskyttelseslover.

Når vi overfører persondata til et land utenfor EU/EØS som ikke har et adekvat nivå av beskyttelse for personlige data, vil vi iverksette passende sikkerhetstiltak, normalt ved å inngå standard kontraktsklausuler som er etablert av Europakommisjonen. Disse standard kontraktsklausuler kan finnes via følgende lenke: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/transfer/index_en.htm

Når det ikke foreligger noen adekvansbeslutning fra Europakommisjonen og det heller ikke er etablert passende sikkerhetstiltak i form av kontraktsklausuler som skissert ovenfor, vil vi overføre dine persondata til datterselskaper i SAS-konsernet og til våre forretningspartnere på det rettslige grunnlaget av EuroBonus-vilkårene, inkludert de nåværende Retningslinjer for personvern for EuroBonus-medlemmer. Nærmere bestemt vil vi overføre dine persondata på grunnlag av at overføringen er nødvendig for at vi skal gjennomføre EuroBonus-vilkårene, eller for å inngå eller gjennomføre en kontrakt som inngås i din interesse mellom oss og en annen forretningspartner.

 

Hvordan avslår jeg å motta direkte markedsføring? 

Ved å melde deg inn i EuroBonus-programmet, samtykker du i å motta direkte markedsføring fra oss. Vi og våre forretningspartnere vil kunne bruke post, fasttelefon eller mobiltelefon, SMS, e-post, sosiale medier og andre digitale kanaler for å kommunisere med deg. Vi vil kunne bruke disse kommunikasjonskanalene for sende reklamemeldinger til deg angående våre respektive produkter og tjenester. Vi vil bare kommunisere med medlemmer under 18 år for å bekrefte de tjenester/tilbud som brukes. Enhver annen direkte kommunikasjon med medlemmer under 18 år vil finne sted utelukkende gjennom post og vil være adressert direkte til den rettslige vergen.

Du vil når som helst kunne avslå å motta markedsføring fra oss og våre forretningspartnere ved å bruke lenkene i den aktuelle digital meldingen eller ved å endre innstillingene i din EuroBonus-konto.

 

Hvem kan jeg snakke med om mine persondata og mine rettigheter?

Scandinavian Airlines System Denmark- Norway- Sweden, et konsortium etablert etter lovene i Danmark, Norge og Sverige, og med sitt hovedkontor i Frösundaviks allé 1, SE-195 87 Stockholm, Sverige, er det kontrolløren som, alene eller sammen med andre, vil bestemme formålene og midlene for behandling av dine persondata.

SAS er den rettslige enheten som er ansvarlig for persondata i samsvar med gjeldende lovgivning om databeskyttelse, inkludert personvernforordningen (EU-forordning nr. 2016/679).

SAS har utnevnt en personvernansvarlig som støtter SAS med sikring av at medlemmenes persondata blir korrekt behandlet. Du vil kunne kontakte den personvernansvarlige med spørsmål eller anmodninger knyttet til behandlingen av dine persondata, på følgende adresse: dataprotectionofficer@sas.se. Hvis du har spørsmål angående EuroBonus-programmet generelt, vennligst kontakt SAS salg og service / EuroBonus på www.sas.no.

 

Hva er mine rettigheter?

Vi ønsker å være så transparente og tydelige som mulig om hvordan vi behandler dine persondata, og har derfor vært særlig nøye med å illustrere dine rettigheter etter disse Retningslinjene for personvern for EuroBonus-medlemmer. På din EuroBonus-konto kan du nå ikke bare se og oppdatere dine kontaktdetaljer og EuroBonus-poeng, men også finne informasjon om dine rettigheter og om vår behandling av persondata lagt ut interaktivt. Ved å navigere og betjene EuroBonus-kontoen, kan du også enkelt håndheve dine rettigheter.

For eksempel har du rett til å få tilgang til de persondata vi behandler om deg. Du kan enkelt innhente et utdrag av persondataene om deg som vi behandler og finne mer informasjon ved å logge deg inn på din EuroBonus-konto.<

På samme måte kan du finne mer informasjon om og håndheve også de følgende rettighetene:

• Korrigere, oppdatere eller slette opplysninger som er feilaktig eller ufullstendig på din EuroBonus-konto.

• Begrense behandlingen av dine personlige data.

• Å bli glemt. Retten til å bli glemt betyr at du vil kunne be om at vi sletter alle de persondata vi har samlet inn om deg. Å håndheve denne retten vil normalt innebære avslutning av ditt medlemskap.

• Motta en kopi av persondataene knyttet til deg og informasjon angående vår behandling av dine persondata i et vanlig brukt dataformat og til å overføre - eller få overført, der det er teknisk mulig - de personlige dataene til en annen kontrollør.

• Be om at persondata ikke blir brukt for direkte markedsføringsformål.

• Innlevere en klage til personvernmyndigheten i din jurisdiksjon, som i Norge er Datatilsynet.

Du kan også finne mer informasjon om alle de forskjellige sikringstiltak og tekniske tiltak vi har iverksatt for å beskytte dine data og din rett til personvern og frihet og til å sørge for at vi fullt ut overholder gjeldende personvernlovgivning.

Hvis du trenger assistanse eller har noen spørsmål angående dine rettigheter, vennligst kontakt vår personvernansvarlige på dataprotectionofficer@sas.se.

Vennligst merk deg at begrensning av behandlingen av dine persondata eller håndheving av din rett til å bli glemt vil bety at vi ikke lenger vil være i stand til å yte deg våre tjenester etter EuroBonus-programmet. Behandlingen av persondata som beskrevet i disse Retningslinjer for personvern for EuroBonus-medlemmer er en del av EuroBonus-vilkårene og er nødvendig for at vi skal gi deg de personlig tilpassede tjenestene som tilbys til EuroBonus-medlemmer.

Skulle du ikke eller ikke lenger ønsker å være del av vårt EuroBonus-system, står du fritt til når som helst å avslutte EuroBonus-programmet, som angitt i paragraf 6.6 i EuroBonus-vilkårene.

 

Når kan SAS spørre meg om samtykke? 

I visse situasjoner vil vi ha behov for ditt samtykke for å behandle dine persondata.

Innsamling, analyse og overføring av persondata som beskrevet nedenfor kan på mange måter ytterligere høyne din medlemsopplevelse av EuroBonus. Vi vil imidlertid bare behandle dine persondata for disse formålene på grunnlag av ditt samtykke.

For eksempel vil vi kunne be om ditt samtykke for å:

• Innhente og bruke dine geolokasjonsdata, slik at vi kan gi deg sanntidstilbud f.eks. på restauranter og butikker som ligger i nærheten av en gate hvor du befinner deg.

• Tillate våre forretningspartnere å bruke de persondata de mottar fra oss for sine egne formål, for å sette dem i stand til å skape målrettet markedsføring via sine egne kanaler.

• Samle sammen rapporter om reisemønstre, forbruk osv. for å selge til tredjeparter.

• Kjøpsdata fra eksterne kilder, så som finanstransaksjoner basert på EU-direktiv nr. 2015/2366 (betalingstjenestedirektivet 2) for f.eks. inntekts- og prissensitivitetsanalyser.

• Forhåndsutfylle bookingskjemaene med dine kontaktdetaljer, medfølgende personer, pass- og betalingsdata osv. for å legge til rette for en raskere og enklere bruk av våre tjenester.

Disse retningslinjene for personvern for EuroBonus-medlemmer ble sist oppdatert den 8 mars 2018.