SAS bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din og for å gjøre ditt besøk på nettstedet vårt så hyggelig som mulig. Noen informasjonskapsler er teknisk nødvendige for at nettstedet skal fungere, og er derfor alltid aktivert. Vi bruker også informasjonskapsler for å analysere interessen din basert på søk og annen atferd under ditt besøk på nettstedet.
Ved å klikke på "Jeg godtar" samtykker du til alle informasjonskapsler. Vær oppmerksom på at opplevelsen din kan bli påvirket hvis du velger å ikke godta alle informasjonskapsler, i tillegg til at noen områder eller funksjoner på nettstedet kanskje ikke fungerer som forutsatt.
I innstillinger for informasjonskapsler kan du gi et kontrollert samtykke. Les mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler og hvordan du endrer innstillingene i retningslinjene våre for informasjonskapsler.
Vi gjør alltid vårt beste for å sørge for at du ankommer i tide. Vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe deg hvis flygningen din er forsinket eller kansellert.
I en slik situasjon er det viktig at du er klar over valgmulighetene dine, hva SAS gjør og hvilke rettigheter du har, og vi anbefaler at du leser informasjonen nedenfor for å se om du kan være kvalifisert for kompensasjon på grunn av en forsinket eller kansellert flygning.
Hvis en flygning som opereres av SAS er forsinket eller kanselleres, vil vi gjøre vårt beste for å ta hånd om deg og holde deg informert. Vi har dedikerte team som jobber døgnet rundt for å få deg til reisemålet ditt så raskt som mulig.
Du finner den mest oppdaterte informasjonen om flygningen din på informasjonstavlene på flyplassen, i SAS App eller på nettsiden vår. Du kan også sjekke reiseruten din under Mine bestillinger.
SAS dekker rimelige utgifter til mat, alkoholfri drikke og to telefonsamtaler under forsinkelsen. Avhengig av situasjonen vil bakkemannskapet utstede matkuponger som kan brukes til å kjøpe mat og drikke mens du venter på flyavgangen din. Husk at det er ditt ansvar å begrense kostnadene hvis du har ekstrakostnader som ikke dekkes av kupongene.
Du har rett på det ovenstående hvis en flygning kanselleres eller forsinkes, og forsinkelsen forventes å vare:
(a) to timer eller mer på flygninger på 1500 kilometer eller mindre.
(b) tre timer eller mer på flygninger innen Europa på mer enn 1500 kilometer og alle andre flygninger mellom 1500 og 3500 kilometer.
(c) fire timer eller mer på alle flygninger som ikke faller inn under (a) eller (b).
Hvis forsinkelsen strekker seg over natten og du trenger overnatting, vil bakkemannskapet på flyplassen gjøre sitt beste for å hjelpe deg. Hvis vi ikke klarer å finne overnatting til deg, ber vi deg om å fikse dette på egen hånd. Vi dekker rimelige kostnader for et mellomklasse-hotellrom i nærheten.
Vi dekker også transportkostnader mellom hotellet og flyplassen hvis flygningen er forsinket til neste dag. Vi dekker kostnaden for tur-retur med flytog, buss eller lokale T-banetjenester til og fra flyplassen. Ekstra kostnader til taxi dekkes kun dersom ovennevnte transport ikke er tilgjengelig. Transport med privat limousin eller tilsvarende dekkes ikke.
Hvis du har krav på godtgjørelse i henhold til gjeldende regler, kompenserer vi deg så snart som mulig. Siden tredjeparter vanligvis tar et betydelig gebyr for å hjelpe deg med slike krav, er det mer fordelaktig for deg å sende inn kravet direkte til SAS.
SAS jobber hardt for at kundene skal være godt fornøyde og for å overholde nåværende regelverk. Hvis du har vært utsatt for en kansellert eller svært forsinket flygning, er det en grunnleggende forutsetning at du som passasjer har rett på kompensasjon.
Hvis en kansellering eller forsinkelse skyldes ekstraordinære omstendigheter, for eksempel værforhold, flyplass- eller luftromsrestriksjoner, politisk ustabilitet, sikkerhetsrisikoer eller streik, som ikke kunne ha vært unngått selv om alle rimelige tiltak var blitt iverksatt – har du imidlertid ikke rett på slik kompensasjon.
Du har heller ikke krav på kompensasjon hvis du har blitt tilbudt en ny flygning innen en viss tidsramme eller hvis du har blitt informert om kanselleringen mer enn 14 dager før avgang.
Merk at du, uavhengig av det ovenstående, fortsatt vil kunne kvalifisere for forsinkelsestjenester (f.eks. dekning av utgifter til mat og drikke på flyplassen under forsinkelsen).
Hvis du ikke kvalifiserer for kompensasjon, sjekk om reiseforsikringen din og/eller kredittkorttilbyderen din dekker disse kostnadene.