Kvinne som jobber på en flyvning

Tilgjengelighet på SAS’ nettside

Hvor tilgjengelig er nettsiden til SAS?

Per juni 2025 oppfyller SAS’ nettside delvis kravene fastsatt i den tekniske standarden for nettsider og mobilapper, EN 301 549 v.3.2.1, med unntak av problemene som står oppført nedenfor.

Kontakt oss gjerne hvis du finner flere problemer

Vi jobber kontinuerlig for å gjøre tjenestene våre mer tilgjengelige. Hvis du oppdager problemer som ikke står på denne siden, eller mener at vi ikke oppfyller kravene i tilgjengelighetsdirektivet, kan du gjerne ta kontakt og gi oss beskjed.

Tilbakemeldingsskjema

Ikke-tilgjengelig innhold

Per juni 2025 er vi klar over følgende tilgjengelighetsproblemer:

Planlegg & bestill

  • Startsiden har ikke en beskrivende H1-overskrift.

  • Det finnes ingen lenke for å hoppe til hovedinnholdet.

  • Valg av reisedatoer i lavpriskalenderen og pristabellen fungerer ikke bra med skjermlesere.

  • Fokusmarkeringen når du velger et reisemål ved hjelp av tastaturet, har for lav kontrast.

  • Siden «Award Finder» gir ikke informasjon om tilgjengelighet på bestemte datoer til brukere med skjermlesere.

  • Noen reisemål omdirigerer brukeren til den gamle bestillingsflyten, som har kjente tilgjengelighetsproblemer. 

  • Nedtrekksmenyen med landskoder på «Reisende»-siden kan ikke søkes opp ved å skrive, og kan være vanskelig å bruke med tastatur. 

  • Personer som bruker skjermlesere får ikke beskjed når en assistanseforespørsel har blitt lagt til. 

  • Lenker som åpner nye faner beskrives noen ganger feil gjennom flyten. 

  • Forsikringsvalgknapper har ikke støtte for høykontrastmodus. 

  • Forsikringsvalgknapper håndterer ikke tekst i 200 % størrelse på en god måte. 

  • Trust Pilot-ratinger av forsikringer presenteres som et bilde uten et tekstalternativ. 

  • På mindre skjermer håndteres navigasjon til forrige trinn i bestillingsflyten ved hjelp av en rullegardin. Dette kan føre til uønskede omveier for personer som bruker tastatur eller skjermlesere.

Betal

  • Det er et tidsavbrudd i betalingstrinnet som bare kan forlenges én gang til maksimalt 15 minutter, på grunn av tekniske begrensninger.

Administrer bestillingen min

  • «Velg sete»- og «Bagasje»-knappene på siden «Administrer bestillingen min» er ikke kodet med semantiske HTML-elementer og kan ikke aktiveres med tastaturet. 

  • Rekkefølgen på overskriftene på «Administrer bestillingen min»-siden stemmer ikke. 

  • Fokuskonturen for enkelte knapper står ikke nok i kontrast med bakgrunnen. 

  • Noen tekstfelt, f.eks. e-postadressefeltet, lar ikke brukere bruke automatisk utfylling i nettleseren. 

  • Enkelte elementer, som for eksempel <nav>, brukes ikke på riktig måte. 

  • Reisedetaljer-delen presenteres ikke i et tilgjengelig format for personer som bruker skjermlesere. 

  • «Legg til assistanse»-, «legg til kjæledyr»-, «legg til biodrivstoff»-, «legg til fast track»- og «legg til forsikring»-sidene er ikke tilgjengelige for personer som bruker tastatur og/eller skjermlesere.

Innsjekking

  • Rullegardinmenyen for bagasje er ikke kodet med semantisk HTML og kan ikke brukes med skjermlesere eller tastaturkontroll.

  • Det finnes flere navnløse ikonknapper.

  • Tillegg som Fast track implementeres ved hjelp av en ugyldig HTML-kode, inkludert innebygde <button> elementer.

  • Overskriftsnivåene følger ikke en logisk rekkefølge.

  • Dialogbokser i innsjekkingsflyten skjuler ikke bakgrunnsinnhold for tastatur og brukere med skjermlesere.

  • Fremdriftsmåleren har ikke nok tekstkontrast.

Innlogging

  • SAS-logoen har ikke en nøyaktig, alternativ tekst

  • Fokusindikatoren for tastatur har ikke nok kontrast

Lojalitet

  • «Send e-post på nytt»-knappen er ikke tilgjengelig for tastatur

  • Tabellen som sammenligner Eurobonus- og SAS-kontoer er ikke kodet som en HTML-tabell.

  • Personer som bruker skjermlesere får ikke informasjon om hva som inngår i et Eurobonus-medlemskap, fordi de grafiske ikonene ikke blir beskrevet.

  • Tekstfeltene bruker ikke HTML-autofullfør-attributtet for å aktivere autofullføring i nettlesere.

  • Feilmeldingene er generiske og hjelper ikke alltid brukeren med å forstå og rette feilen

  • Feilmeldingene er ikke koblet i koden med inndatafeltet som har feilen

  • Statusen på de ulike passordkravene vises ved å endre tekstfargen fra rød til grønn, noe som ikke vil være godt synlig for fargeblinde personer

  • Enkelte innebygde lenker, f. eks. «Les mer om persontilpassing», er ikke tilgjengelig for tastatur

Endring & kansellering

  • Datokalenderen kan ikke kontrolleres med tastaturet.

  • «Velg en ny flygning»-tabellen bruker positive indeksverdier, noe som forstyrrer tastaturnavigasjon.

  • «Velg en ny flygning»-siden bruker ikke semantisk HTML, og kan være vanskelig å forstå for personer som bruker skjermlesere.

  • Overskriftsnivåene følger ikke en logisk rekkefølge.

  • Det er ikke mulig å fokusere på flere knapper ved bruk av tastaturet.

Kundeservice

  • Lenkene som fører til ulike PDF-dokumenter er ikke merket på en konsekvent måte.  

  • Noen bilder har alternativ tekst som gjentar synlig tekst. 

  • Innhold som er skrevet på et annet språk enn hovedspråket på siden, er ikke korrekt merket. 

  • Bilder som er gitt som en del av KI-svaret i smart søk-delen, har ikke meningsfull alternativ tekst.

  • Mange av kontaktinformasjonsskjemaene (f.eks. «Erstatning i EU») er ikke kodet med semantisk HTML og kan være vanskelige å fylle ut med tastatur og skjermlesere.

Kontaktskjemaer

  • Mange av kontaktinformasjonsskjemaene (f. eks. «Erstatning i EU») er ikke kodet med semantisk HTML og kan være vanskelige å fylle ut med tastatur og skjermlesere

Chatbot

  • Nye svar fra chatroboten leses flere ganger, noe som forstyrrer opplevelsen for skjermleserbrukere

  • Knappen for å åpne en lukket chat på nytt, har ikke en beskrivende etikett og er derfor vanskelig å finne for brukere med skjermlesere

  • Dialogvinduet har ikke en fokussløyfe, noe som kan føre til at brukere med tastatur ikke finner frem i bakgrunnsinnholdet

  • Innebygde lenker har ikke synlige fokusuthevinger

  • Tekstfeltgrensen står ikke nok i kontrast med bakgrunnen

  • Chat-vinduet følger ikke brukerens innstillinger for skriftstørrelse i nettleseren

Innholdssider

  • Noen bilder har ikke passende tekstalternativer

  • Tekst som er på et annet språk enn språket på hovedsiden, er ikke riktig merket med språk-attributtet.

  • Enkelte sider har overskrifter som ikke følger en logisk rekkefølge.

  • Lenker til undersider på siden «Reiseinspirasjon» er ikke tilgjengelige med tastatur og skjermlesere

  • Enkelte inspirasjonssider legger inn en gammel versjon av søkeskjemaet med widgets som ikke er tilgjengelige med tastatur og skjermlesere

  • Enkelte koblede kort med det gamle designet har ikke synlig fokusmarkering

  • Enkelte koblede kort med det gamle designet har navn som inkluderer alt-teksten for bildet

  • Enkelte kort med det gamle designet har feil HTML-elementer, som f. eks. knapper inne i lenker

Dokumenter

  • PDF-kvitteringer fra bookingssystemet Amadeus vil bli gjort tilgjengelig ved utgangen av overgangsperioden i 2030.

  • Mange PDF-dokumenter er ikke riktig merket og kan være vanskelig å lese med skjermlesere.

E-poster og markedsføring

  • Noen e-postmaler bruker bilder av tekst i stedet for vanlig tekst

  • Overskriftene i e-postmaler er ikke alltid kodet med semantiske overskriftselementer

  • Overskriftsnivåene i e-postmaler følger ikke alltid en logisk rekkefølge

  • Viktige bilder i e-poster mangler ofte passende tekstalternativer

  • E-poster inneholder ofte koblede bilder uten et tilgjengelig navn som forteller hvilken side lenken fører til.

Slik testet vi nettsiden

Nettstedet er revidert av Useit, et eksternt selskap som spesialiserer seg på tilgjengelighet. Det ble brukt en kombinasjon av manuelle og halvautomatiske testmetoder, inkludert følgende hjelpemidler:

  • Skjermlesere

  • Tastaturnavigasjon

  • Talekontroll

  • Bryterkontroll

  • Zoom- og tekstforstørrelse

  • Høykontrastmodus

Den siste revisjonen ble gjennomført i juni 2025. Deler av nettsiden har også blitt testet av personer med funksjonshemninger under utviklingsprosessen, inkludert synshemmede personer som benytter skjermlesere.

SAS - Tilgjengelighet på SAS’ nettside