En kvinne med solbriller ser på en mobil

Tilgjengelighet i SAS-appen

Hvor tilgjengelig er SAS-appen?

Per juni 2025 oppfyller SAS-appen delvis kravene fastsatt i den tekniske standarden for nettsider og mobilapper, EN 301 549 v.3.2.1, med unntak av problemene som står oppført nedenfor.

Kontakt oss gjerne hvis du finner flere problemer

Vi jobber kontinuerlig for å gjøre tjenestene våre mer tilgjengelige. Hvis du oppdager problemer som ikke står på denne siden, eller mener at vi ikke oppfyller kravene i tilgjengelighetsdirektivet, kan du gjerne ta kontakt og gi oss beskjed.

Tilbakemeldingsskjema

Ikke-tilgjengelig innhold

Hele appen

  • Enkelte områder har kontrastproblemer

  • Tekststørrelsen kan for øyeblikket økes til 150 %

  • Enkelte bilder mangler tekstalternativer

  • Noen elementer er ikke tilgjengelige via eksterne tastaturer

Hjem

  • VoiceOver klarer ikke å lese av alle elementene

Bestillingsflyt

  • Personer som bruker skjermlesere får ikke beskjed om feil når de trykker på "Fortsett"

  • Assistanseskjemaet viser ikke feil på en klar måte

  • Personer som bruker skjermlesere får ikke en bekreftelsesmelding når en assistanseforespørsel er lagt til.

  • Fokuset styres inkonsekvent mellom bestillingstrinnene

  • Setekartet gir ikke nok informasjon til personer som bruker skjermlesere

  • Modale overskrifter er ikke strukturert på riktig måte: lukk-knapper er ikke tilgjengelige

  • Valgknapper gir ikke skjermlesere beskjed om statusen sin

  • Noen etiketter/knapper er ikke tilgjengelige for personer som bruker skjermlesere

  • "Betal"-knappen kan ikke velges av skjermleserbrukere på betalingssiden på nett

  • "Rediger reisende"-knappen mangler for skjermleserbrukere på Informasjon om reisende-siden

  • Kalenderen som viser tilgjengelige billetter mangler tydelig informasjon om datoer og priser

Administrer bestillingen min

  • Setekartet gir ikke nok informasjon til personer som bruker skjermlesere

  • Tabelloverskrifter presenterer ikke forrige/neste på riktig måte

  • Bilder og ikoner mangler tekstalternativer

  • Modaloverskrifter er ikke strukturert: lukkeknapper er ikke tilgjengelige

  • Valgknapper gir ikke skjermlesere beskjed om statusen sin

  • Noen etiketter/knapper er ikke tilgjengelige for personer som bruker skjermlesere

  • "Legg til tilvalg" kan ikke velges med skjermleser

Endring & kansellering, innsjekking, startside for kundeservice, kontaktskjemaer, innholdssider

  • Vi er klar over tilgjengelighetsproblemer på disse områdene og jobber aktivt med å rette opp i dem

Slik testet vi appen

Vi brukte en kombinasjon av manuelle og halvautomatiske testmetoder, inkludert følgende hjelpemidler:

  • Skjermlesere

  • Tastaturnavigasjon

  • Talekontroll

  • Bryterkontroll