
Tilgjengelighet i SAS-appen
Hvor tilgjengelig er SAS-appen?
Per juni 2025 oppfyller SAS-appen delvis kravene fastsatt i den tekniske standarden for nettsider og mobilapper, EN 301 549 v.3.2.1, med unntak av problemene som står oppført nedenfor.
Kontakt oss gjerne hvis du finner flere problemer
Vi jobber kontinuerlig for å gjøre tjenestene våre mer tilgjengelige. Hvis du oppdager problemer som ikke står på denne siden, eller mener at vi ikke oppfyller kravene i tilgjengelighetsdirektivet, kan du gjerne ta kontakt og gi oss beskjed.
Ikke-tilgjengelig innhold
Hele appen
Enkelte områder har kontrastproblemer
Tekststørrelsen kan for øyeblikket økes til 150 %
Enkelte bilder mangler tekstalternativer
Noen elementer er ikke tilgjengelige via eksterne tastaturer
Hjem
VoiceOver klarer ikke å lese av alle elementene
Bestillingsflyt
Personer som bruker skjermlesere får ikke beskjed om feil når de trykker på "Fortsett"
Assistanseskjemaet viser ikke feil på en klar måte
Personer som bruker skjermlesere får ikke en bekreftelsesmelding når en assistanseforespørsel er lagt til.
Fokuset styres inkonsekvent mellom bestillingstrinnene
Setekartet gir ikke nok informasjon til personer som bruker skjermlesere
Modale overskrifter er ikke strukturert på riktig måte: lukk-knapper er ikke tilgjengelige
Valgknapper gir ikke skjermlesere beskjed om statusen sin
Noen etiketter/knapper er ikke tilgjengelige for personer som bruker skjermlesere
"Betal"-knappen kan ikke velges av skjermleserbrukere på betalingssiden på nett
"Rediger reisende"-knappen mangler for skjermleserbrukere på Informasjon om reisende-siden
Kalenderen som viser tilgjengelige billetter mangler tydelig informasjon om datoer og priser
Administrer bestillingen min
Setekartet gir ikke nok informasjon til personer som bruker skjermlesere
Tabelloverskrifter presenterer ikke forrige/neste på riktig måte
Bilder og ikoner mangler tekstalternativer
Modaloverskrifter er ikke strukturert: lukkeknapper er ikke tilgjengelige
Valgknapper gir ikke skjermlesere beskjed om statusen sin
Noen etiketter/knapper er ikke tilgjengelige for personer som bruker skjermlesere
"Legg til tilvalg" kan ikke velges med skjermleser
Endring & kansellering, innsjekking, startside for kundeservice, kontaktskjemaer, innholdssider
Vi er klar over tilgjengelighetsproblemer på disse områdene og jobber aktivt med å rette opp i dem
Slik testet vi appen
Vi brukte en kombinasjon av manuelle og halvautomatiske testmetoder, inkludert følgende hjelpemidler:
Skjermlesere
Tastaturnavigasjon
Talekontroll
Bryterkontroll