søk

FORSLAG

  • loader Ikke noe mer innhold å vise
Hvis flygningen din er kansellert

Hvis flygningen din er kansellert

Vi beklager at du har blitt påvirket av pilotstreiken, og vi gjør alt vi kan for å hjelpe deg. Denne siden vil hjelpe deg med å finne relevant informasjon.
 

Du har tre alternativer

 

1. Vent til vi har endret billetten din

  • Hvis flygningen din blir kansellert, vil prosessen med å endre din billett starte umiddelbart. Når billetten har blitt endret, vil vi sende deg en SMS eller e-post. 

 

2. Endring til en senere dato

  • For alle bestillinger gjort via SAS, kan du kontakte kundeservice.
  • Hvis du bestilte billetten via et reisebyrå, må du ta kontakt med reisebyrået for å få vite mer om dine alternativer for endring av billetten med SAS.
  • Hvis du flyr charter med en SAS-flygning, dvs. flynummer SK7000 – SK7999, må du kontakte din turoperatør. Du finner kontaktinformasjonen i reisedokumentene dine.

3. Kanseller og få refusjon

  • Hvis SAS-flygningen din har blitt kansellert eller er mer enn tre timer forsinket, og du ikke lenger ønsker å reise, har du krav på full refusjon for billettdelen du ikke har brukt.
  • Hvis du kansellerer billetten, vil vi ikke være pålagt å tilby assistanse som måltider og innkvartering.

 

Hvordan du ber om refusjon for kansellerte flygninger:

  • Hvis du bestilte billetten gjennom SAS og har et billettnummer som starter med 117, kan du søke om refusjon ved hjelp av nettskjemaet vårt. Det er viktig at du kansellerer din billett så snart som mulig.
  • Hvis du bestilte billetten via et reisebyrå eller en turoperatør, anbefaler vi at du vennligst tar kontakt med dem direkte for å endre billetten eller få refusjon, siden vi kun kan gi kompensasjon til personen/selskapet som utførte bestillingen.

 

Hvis vi har tilbudt deg en alternativ flygning innen 24 timer etter din opprinnelige avgang, men du selv velger å arrangere din reise, har du fremdeles krav på full refusjon av din ubrukte SAS-billett. I så fall vil vi ikke kompensere deg for eventuell alternativ transport.

  • Kanseller billetten din med SAS eller med turoperatøren/reisebyrået ditt for å få refusjon for den ubrukte SAS-billetten.
  • Når du har kansellert billetten din med SAS, vil vi ikke være pålagt å dekke dine kostnader for måltider eller hotellinnkvartering under forsinkelsen.

 

Hvis vi ikke kan endre billetten din til en flygning med avgang innen 24 timer etter opprinnelig avgang, kan du bestille billett hos et annet flyselskap, ta tog/buss eller leie bil. Vi vil kompensere deg for differansen mellom prisen for din ubrukte SAS-billett og prisen for din nye, alternative transport. Du må ta vare på alle kvitteringer for å få kompensasjon. 

  • Hvis du velger å bestille alternativ transport, må du kansellere din billett med SAS for å få refusjon for din ubrukte billett. Prisen for den alternative transporten må være i samme prisklasse som din opprinnelige billett som din opprinnelige billett eller så nært opptil denne som mulig., og den må også være på sammenlignbare transportvilkår. 
  • Hvis du velger å kjøpe en ny flybillett med et andet flyselskab, vil vi kun gi deg kompensasjon for en reise i samme serviceklasse som din opprinnelige SAS-billett.
  • Hør med forsikringsselskapet ditt om de dekker noen tilleggskostnader.


Du har krav på følgende


Innkvartering over natten

  • Hvis du er forsinket og trenger overnatting, vil bakkemannskapet på flyplassen gjøre sitt beste for å hjelpe deg. På grunn av antallet reisende som er påvirket, kan dette ta noe tid. Hvis dette er tilfelle, ber vi deg om å bestille selv, så vil vi kompensere deg når du viser frem kvitteringene. Vi vil kompensere deg for overnatting i mellomklasse til en pris på opptil 250 EUR per natt per rom. Dersom beløpet overstiger dette, gjøres det en individuell vurdering, og et rimelig beløp vil dekkes. 
     

Måltider

  • Hvis du er forsinket med mer enn to timer, vil vi gi deg kompensasjon for rimelige utgifter på mat og drikke (ikke alkohol) mens du venter. På grunn av antallet reisende som er påvirket, er det ikke alltid mulig å få matkuponger på flyplassen. Hvis dette er tilfelle, ber vi deg om å gjøre dine egne kjøp – og ta vare på kvitteringene. Vi vil kompensere deg med opptil 50 EUR per hele dag per person, såfremt du kan vise frem kvitteringene. Dersom beløpet overstiger dette, gjøres det en individuell vurdering, og et rimelig beløp vil dekkes. 
     

Transport mellom flyplassen og overnattingssteder

  • Vi vil kompensere deg for transport mellom flyplassen og overnattingsstedet ditt, såfremt du kan vise kvitteringene, hvis du trenger overnatting på grunn av en kansellering eller forsinkelse. Dette inkluderer kostnaden for bussbilletter eller lokale T-banetjenester til og fra flyplassen. Vi vil kun gi kompensasjon for taxiutgifter hvis ikke noen andre transporttyper er tilgjengelige. Andre typer transport, som private limousiner, vil ikke kompenseres.
     

Telefonsamtaler

  • Vi vil gi deg kompensasjon for to telefonsamtaler eller e-poster slik at du kan endre dine reiseplaner.
     

EU-forskrift 261/2004

  • Vår tolkning av EU-forordning 261/2004 er at en passasjer ikke har rett til kompensasjon hvis forsinkelsen eller kanselleringen skyldes en industriell handling, siden dette er en ekstraordinær omstendighet som er utenfor flyselskapets kontroll og som ikke kan unngås med rimelige tiltak.
  • Detaljert informasjon om dine rettigheter EU261/2004.
  • Hvis du trenger kontaktinformasjon for ditt nasjonale organ for håndhevelse (NEB), kan du gå inn på europa.eu.
  • Når du vil håndtere klager, kan du bruke nettplattformen for tvisthåndtering.

 

Konsekvensrelaterte kostnader

(som tapte inntekter, feriedager, forskuddsbetalte hoteller, leiebiler, billetter til arrangementer, osv.)

  • Da vi har truffet alle rimelige tiltak for å unngå forsinkelsen, anser vi at slike kostnader ikke dekkes, jf. Montrealkonvensjonen artikkel 19 og luftfartsloven §10-20.
  • Du bør alltid høre med forsikringsselskapet ditt om de dekker slike kostnader.
cl--alert-circle

Ta vare på alle originalkvitteringene dine

Du kan kreve refusjon for rimelige utgifter samt kompensasjon ved å bruke nettskjemaet vårt. Husk å fylle ut: Navn på bank, kontoinnehaver, IBAN, BIC/SWIFT og totalsummen for kravet ditt. Ikke glem å legge ved alle relevante kvitteringer.