søk

FORSLAG

  • loader Ikke noe mer innhold å vise
Forsinkede eller kansellerte flygninger

Forsinkede eller kansellerte flygninger

Vi forstår at flyforsinkelser og kanselleringer kan være frustrerende og ha en stor innvirkning på reiseplanene dine, og vi beklager dette. Men noen ganger har vi ikke andre valg. I disse utfordrende situasjonene er det viktig at du vet mer om valgmulighetene dine, hva SAS gjør og hvilke rettigheter du har, og vi anbefaler at du leser informasjonen nedenfor.

Les informasjonen nedenfor og se om du kvalifiserer for kompensasjon når flygninger blir forsinket eller kansellert.
Hvis en flygning som opereres av SAS er forsinket eller kanselleres, vil vi gjøre vårt beste for å ta hånd om deg og holde deg informert. Vi har dedikerte team som jobber døgnet rundt for å få deg til reisemålet ditt så raskt som mulig.

  • Merk at hvis du bestemmer deg for å bestille en ny billett på egen hånd, vil SAS ikke betale for den nye billetten.
  • Dersom din flygning er innstilt på grunn av pilotstreiken, vennligst se særskilt informasjon.

Hold deg oppdatert

Du kan se oppdatert informasjon om flygningen din ved å sjekke informasjonstavlene på flyplassen, SAS App eller på vår hjemmeside. Du kan også sjekke reiseruten din på flysas.com under «Mine bestillinger» eller i SAS App.
 

Ombooking og refundering

Vi vil gjøre vårt ytterste for å få deg til destinasjonen din så raskt som mulig. SAS vil endre din billett til den første tilgjengelige flygningen med SAS, Star Alliance eller en annen partner under sammenlignbare forhold. Hvis du vil, kan du også velge å endre til en senere dato under sammenlignbare forhold.
Hvis vi har din korrekte kontaktinformasjon, vil du motta en e-post og/eller tekstmelding med den oppdaterte reiseruten.

Hvis reiseruten vi har bestilt til deg ikke passer, kan du kontakte SAS kundeservice på telefon. På dager med større uregelmessigheter vil mange kunder bli berørt, og dette kan føre til lengre ventetider enn vanlig. Men bær over med oss – vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe deg så raskt vi kan. Takk for tålmodigheten.

Hvis du ikke ønsker å reise på grunn av en forsinkelse på tre timer eller mer, har du rett til å få den ubrukte billetten refundert. Hvis du bestemmer deg for å bestille en ny billett på egenhånd, vil SAS ikke betale for den nye billetten.

Husk alltid å avbestille og få billetten refundert hvis du bestemmer deg for å bestille ny billett på egenhånd.

  • Hvis du bestilte billetten din via et reisebyrå, må du kontakte dem for å få billetten refundert.
  • Hvis du bestilte billetten gjennom SAS, kan du fylle ut og sende inn skjemaet.


Merk at hvis du har kansellert og fått billetten din refundert, har du ikke krav på forpleining som mat, drikke og overnatting.

Mat og drikke

SAS vil dekke rimelige utgifter til mat, alkoholfri drikke og to telefonsamtaler under forsinkelsen. Avhengig av situasjonen, vil bakkemannskapet utstede matkuponger som kan brukes til å kjøpe mat og drikke mens du venter på flyavgangen din. Husk at det er ditt ansvar å begrense kostnadene hvis du har ekstrakostnader som ikke dekkes av kupongene. Ta vare på kvitteringene.


Du har rett på ovenstående hvis en flygning kanselleres eller forsinkes, og forsinkelsen forventes å vare:

(a) to timer eller mer på flygninger på 1500 kilometer eller mindre; eller

(b) tre timer eller mer på flygninger innen Europa som er mer enn 1500 kilometer, og alle andre flygninger mellom 1500 og 3500 kilometer

(c) fire timer eller mer på alle flygninger som ikke faller inn under (a) eller (b)

Overnatting og transport

Hvis forsinkelsen strekker seg over natten og du trenger overnatting, vil bakkemannskapet på flyplassen gjøre sitt beste for å hjelpe deg. Hvis vi ikke klarer å finne overnatting til deg, ber vi deg om å fikse dette på egenhånd. Vi vil dekke rimelige kostnader for et mellomklasse-hotellrom i nærheten.

Husk at det er ditt ansvar å begrense kostnadene, og glem ikke å ta vare på kvitteringene.
Vi vil dekke transportkostnader mellom hotellet og flyplassen hvis flygningen er forsinket til neste dag. Vi vil dekke kostnaden for tur-retur med flytog, buss eller lokale T-banetjenester til og fra flyplassen. Ekstra kostnader til taxi dekkes kun dersom ovennevnte transport ikke er tilgjengelig. Transport med privat limousin eller tilsvarende dekkes ikke.
 

Hvordan sende inn krav

Hvis du har krav på godtgjørelse i henhold til reglene, vil vi kompensere deg så snart som mulig. Siden tredjeparter vanligvis tar et betydelig gebyr for å hjelpe deg med slike krav, er det mer fordelaktig for deg å sende inn kravet direkte til SAS. 

Passasjerrettigheter

SAS jobber hardt for at kundene skal være godt fornøyde og for å overholde nåværende regelverk. Hvis du har vært utsatt for en kansellert eller svært forsinket flygning, er det en grunnleggende forutsetning at du som passasjer har rett på kompensasjon. Hvis en kansellering eller forsinkelse skyldes omstendigheter utenfor SAS' kontroll – for eksempel værforhold, flyplass- eller luftromsrestriksjoner, politisk ustabilitet, sikkerhetsrisiko eller streik – har du imidlertid ikke rett på slik kompensasjon. Du har heller ikke krav på kompensasjon hvis du har blitt tilbudt en ny flygning innen en viss tidsramme eller hvis du har blitt informert om kanselleringen mer enn 14 dager før avgang.

Merk at du, uavhengig av det ovenstående, fortsatt vil kunne kvalifisere for forpleining (f.eks. dekning av utgifter til mat og drikke på flyplassen under forsinkelsen).


Hvis du ikke kvalifiserer for kompensasjon, sjekk om reiseforsikringen din og/eller kredittkorttilbyderen din dekker disse kostnadene.

Detaljert informasjon om dine rettigheter EU261/2004.