Assistanse

Spesielle behov

Hos SAS skal alle føle seg velkomne når de reiser med oss. Det er derfor vi gjør alt vi kan for å gjøre reisen din så lett, trygg og komfortabel som mulig, uansett hvilke behov eller funksjonshemninger du måtte ha.

Vi offentliggjør informasjon om tjenestene vi tilbyr våre reisende med spesielle behov og nedsatt mobilitet i samsvar med sikkerhetsforskrifter og EU-forskrift 1107/2006. EU-forskrift 1107/2006

Nedsatt mobilitet

Hvis du har nedsatt mobilitet, kan vi gi deg assistanse før, under og etter reisen.


Helsetilstand

Visse helsetilstander krever forhåndsvarsel og medisinsk godkjenning før reisen. Vi har skrevet alt du trenger å vite her. 

  • Alle passasjerer må oppfylle visse helsekriterier for å fly med oss. Hvis du har generelle spørsmål om våre helsekriterier, kan du kontakte SAS Sales & Service

  • Hvis du har kreft eller er kritisk syk, må legen din fylle ut et MEDIF-skjema (skjema med medisinsk informasjon) og forhåndsgodkjenne reisen.

    • Visse helsebehandlinger, helsetilstander, typer kjemoterapier og kirurgiske prosedyrer kan gjøre det farlig for deg å fly. Andre kriterier kan gjelde når du reiser til og fra medisinsk behandling i utlandet. Hvis du trenger mer informasjon eller hjelp, kan du kontakte SAS Medical.
    • Visse helsebehandlinger, helsetilstander, typer kjemoterapier og kirurgiske prosedyrer kan gjøre det farlig for deg å fly. Andre kriterier kan gjelde når du reiser til og fra medisinsk behandling i utlandet. Hvis du trenger mer informasjon, kan du kontakte SAS Medical.
       
  • Hvis du anses som for syk til å fly ved innsjekking eller ved gaten, kan du bli nektet ombordstigning.

 

Syketransport

Hvis du har blitt syk eller skadet og trenger å reise, vil vi gjøre alt vi kan for å garantere deg en trygg og behagelig flygning.

  • Vi kan assistere med følgende:
    • Medisinsk informasjon i bestillingen (MEDIF) og et medisinsk sertifikat for å kunne fly med SAS
    • Legge til rette for ekstra benplass hvis du har en benskade
    • Installere godkjent, batteridrevet medisinsk utstyr om bord ved behov
    • Installere ekstra oksygen til bruk om bord i flyet ved behov

  • For å sikre best mulig assistanse må du kontakte SAS Sales & Service minst 48 timer før avreise.

  • Før du kontakter SAS Medical, må du sjekke at reise- eller helseforsikringen dekker hjemreisen. Hvis den gjør det, må du først kontakte forsikringsselskapet.

  • Hvis du har en helsetilstand, må SAS sine leger alltid godkjenne reisen. Medisinske godkjenninger utstedes på hverdager mellom kl. 09.00 og 12.00.

Oksygen

Hvis du trenger å bruke medisinsk oksygen, kan du ta med dette enten i egne tanker (på visse flygninger) eller la oss ordne det for deg. Alt du må gjøre er å varsle oss i forkant.

Oksygen medbrakt av passasjeren

  • Hvis du trenger oksygen eller annet nødvendig medisinsk utstyr til og fra flygningen eller om bord på flyet, kan du ta med deg dette uten ekstra kostnad.

  • Hvis du medbringer oksygen, må du legge dette til bestillingen senest 48 timer før avreise og varsle SAS Medical og gi beskjed om hvor mange tanker du vil ta med deg.

  • Oksygentanker kan ikke veie mer enn 5 kg. Tanker og kontroller må være støtsikre, slik at innholdet ikke plutselig blir frigjort ved et støt.

  • Du kan ikke ta med flytende oksygen om bord i flyet.


Bestilling av oksygen

  • Vi kan levere medisinsk oksygen fra AGA mot et gebyr hvis du bestiller senest 48 timer før avreise. Bare fyll ut et MEDIF-skjema. Hvis du trenger hjelp, kan du kontakte SAS Medical.

 


Reise med assistent

Reisen med oss bør være trygg og komfortabel for alle. Dette betyr at du må ha en assistent når du flyr med oss hvis du har visse typer funksjonshemninger.  

  • Du må reise med en assistent hvis du:
    • er blind og døv
    • har en mental eller fysisk funksjonshemning som krever assistanse
    • trenger medisinsk assistanse om bord
    • ikke er i stand til å forstå og følge sikkerhetsinstruksjoner fra kabinpersonalet
       
  • En assistent eller omsorgsperson er den personen som er ansvarlig for din komfort og velvære ved ombordstigning og avstigning, din generelle sikkerhet under flygningen og nødvendig assistanse ved eventuell evakuering. Omsorgspersonen må være minst 18 år og sitte ved siden av deg.

  • Avhengig av antall kabinpersonale om bord på hver flygning samt antall passasjerer om bord som trenger en assistent, kan en av besetningen fungere som din assistent. Merk at vi i så fall ikke vil være i stand til å hjelpe deg med personlig pleie.

 

  • For å være sikker på at du får assistansen du trenger må du varsle SAS Sales & Service om behovene dine når du bestiller billetten.

  • Når du reiser med en assistent, må du bestille et ekstra sete.

Reserver et ekstra sete

Her er det du trenger å vite hvis du reiser med en assistent eller trenger et ekstra sete.
 

Bestilling

  • Hvis du vil reservere et ekstra sete, må du kontakte SAS Sales & Service

  • De fleste midtgangsetene har bevegelige armlener (med unntak av første rad).

  • Av sikkerhetsmessige årsaker kan du ikke bestille et sete ved siden av en nødutgang.
     


Seler om bord

Seler som er godkjent om bord inkluderer:

  • Crelling-sele for barn
  • CARES setebelte for barn på fly

Tjenestedyr

Hvis du har et tjenestedyr, kan du alltid ta dyret med deg om bord uten ekstra kostnad. Du kan ha med deg ett tjenestedyr per person.

Erstatning

Hos SAS håndterer vi dine personlige eiendeler med omsorg. Dersom mobilitetsutstyr eller hjelpemidler blir skadet eller går tapt under reisen, vil vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg.

  • Du kan søke om erstatning for skadet eller mistet mobilitetsutstyr.

  • Erstatning for et skadet eller mistet fysisk hjelpemiddel håndteres i henhold til SAS sine transportvilkår. Merk at vi ikke gir erstatning for skjøre eller verdifulle gjenstander.


Feedback

Fikk du assistansen du trengte, eller er det noe vi kan gjøre bedre? Hvis du har kommentarer eller meninger om reisen, kan du gjerne gi oss tilbakemelding.