LAND

SPRÅK

MIN FLYPLASS

    Reiseinfo

    Verdt å vite


    Refusjon av flybillett

    Hos SAS kan du bestille uten å tenke deg om to ganger siden du alltid kan endre mening.

    • Hvis du bestiller på SAS' hjemmeside eller gjennom SAS Sales and Service, får du en 24-timers pengene tilbake-garanti. Det betyr at du kan kansellere reisen uten kostnader innen 24 timer etter bestillingen og få full refusjon. Hvis du bestiller mindre enn 24 timer før avgang, kan du kansellere reisen din opptil 12 timer før avgang og få full refusjon.

    • 24-timers pengene tilbake-garantien gjelder hvis du kansellerer hele reisen. Hvis du endrer billetten innen 24 timer er det andre regler som gjelder, avhengig av billettypen. 

    • Hvis du endrer billetten og så kansellerer reisen innen 24 timer etter bestillingen vil du få full refusjon for billettprisen, men ikke for kostnaden for endringen. 

    • Hvis du kjøper avbestillingsforsikring fra Europ Assistance når du bestiller på sas.no og så kansellerer reisen, vil Europ Assistance automatisk refundere det forsikrede beløpet innen 7 til 10 dager.  
    • Billetter med SAS Business og SAS Plus bestilt på SAS' hjemmeside er vanligvis refunderbare. Med SAS Go er kun avgifter refunderbare.

    • Visse unntak kan gjelde for utvalgte destinasjoner.

    Scandinavian Airlines System (SAS) anbefaler på det sterkeste at du planlegger rikelig med tid (minimum 90 minutter) mellom oppgitt ankomsttid til dagens siste utgående, relevante bakketransport fra flyplassen.

    Flyforsinkelser kan forekomme og flyforsinkelser skyldes ofte hendelser som er force majeure for flyselskapet.  I tilfeller av force majeure er ikke flyselskapet ansvarlig for de ekstra kostnadene du måtte bli påført grunnet forsinket innkommende fly.  Det er derfor god  planlegging å beregne seg god tid mellom oppgitt ankomsttid og eventuell videre bakketransport.

    Hvis SAS er skyld i forsinkelsen til din endelige destinasjon (=forsinkelsen er ikke force majeure), må en minimumstid på 90 minutter være lagt inn mellom oppgitt ankomsttid og siste utgående, offentlige transport fra flyplassen før SAS vil vurdere eventuell kompensasjon for mistet offentlig bakketransport (sånn kompensasjon er alltid  begrenset til faktiske og dokumenterte kostnader på grunn av stengt offentlig transport).

    • Gjør din avbestilling her opptil 48 timer før avreise eller kontakt SAS Customer Contact Center.

    • Du kan også avbestille din reise ved å gå til se/endre bestilling. Oppgi ditt navn og din bestillingsreferanse så blir pengene refundert til ditt kredittkort.

    • Ved avbestilling av andre produkter enn flybilletter, f.eks. leiebil, hotellopphold etc. gjelder leverandørens regler. Ta kontakt med den aktuelle leverandør.

    • En refunderbar tur/returbillett kan bli delvis refundert, for eksempel returreisen på en tur/returreise. Vær oppmerksom på at beløpet du får refundert, ikke nødvendigvis er 50 % av billettens totalpris. Refundert beløp kalkuleres ut fra grunnprisen du betalte for tur/returbillett, minus prisen på en énveisbillett på bestillingstidspunktet.

    • Om du opprinnelig kjøpte en ikke-refunderbar billett, f.eks. en SAS Go-billett, og deretter endret den til en refunderbar billett, f.eks. SAS Business-billett, kan du få refundert den delen av billetten som er refunderbar. Det tilsvarer beløpet som er differansen mellom prisen og andre avgifter på den originale og den endrede billetten.

    Som en erfaren reisende vet du det meste om hvordan det er å fly med SAS. Men noen spørsmål får vi oftere enn andre og her har vi samlet svar på disse. Her finner du også annen praktisk informasjon.

    Skadet eller forsinket bagasje

    På SAS håndterer vi dine eiendeler med forsiktighet. Skulle din bagasje komme på avveie og/eller bli skadet, gjør vi vårt beste for å løse situasjonen så snart vi kan.

    Slik gjør du om din bagasje er skadet
    Slik gjør du om din bagasje er forsinket

    Endring av flybillett

    Oppdag verden når det passer deg. Når du velger SAS kan du nesten alltid endre din reise.

    • De fleste billetter kjøpt på sas.no kan endres for ca. 600 NOK per person og per strekning i Europa. Ved endring til en høyere pristype, betales differansen opp til den nye prisen pluss endringsgebyret.
    • Klikk på se/endre bestilling.
    • Oppgi etternavnet og referansenummeret (6 tegn) og velg søk. Du kommer til din bestillingsbekreftelse.
    • Scroll ned til bunnen av ordrebekreftelsen.
    • Klikk på endre bestilling.
    • Velg deretter de avgangene du ønsker å endre.
    • Velg dato og tid du vil endre til.
    • Fyll ut betalingsopplysninger og bekreft.



    • Dersom du ikke selv kan benytte billetten og vil overdra denne til en annen person, kan navnet i billetten endres inntil 1 time før utreise (gjelder ikke påbegynt reise).
    • En navnendring koster NOK 600 per billett.
    • En voksen kan ikke overta billetten fra et barn.
    • Du kan ikke endre navn på en reise som er påbegynt.
    • Dersom du flyr med et annet selskap enn SAS eller Widerøe kan andre regler gjelde.
    • Kontakt SAS Customer Contact Center for navnendring eller overdragelse av billett.


    Kansellering og refusjon

    Hvis du bestiller reisen din på SAS' nettsted eller gjennom SAS Sales & Service på telefon, kan du kansellere bestillingen her. Henvendelsen vil bli behandlet i løpet av 7 dager, men hvis du kansellerer en del av turen, vil refusjonen gjøres når turen er ferdig.

    En reise bestilt på SAS' nettsted i løpet av de siste 24 timene kan bli kansellert via Internett gjennom "Mine reiser". Hent frem reservasjonen din og velg "Kanseller bestilling". Pengene vil bli refundert til kontoen din/kredittkortet ditt innen 3–4 virkedager. Hvis du har endret billetten og deretter ønsker å kansellere den, vil endringsgebyret ikke bli refundert.
     

    Merk:

    • Billetter i SAS Business og SAS Plus er som regel refunderbare (unntatt SAS Business Saver og SAS Plus Saver).
    • Kun skatter og avgifter er refunderbare for SAS Go-billetter (innenriks/internasjonale avgifter* kan ikke refunderes) etter 24 timer fra kjøpstidspunktet.
    • Billetter med SAS som ikke er kjøpt direkte fra SAS må kanselleres og refunderes der de er kjøpt.

    * USA: Internasjonal avgift. Japan: Drivstoffavgift. 

    Takk for henvendelsen. Den har nå blitt sendt til vår refusjonsavdeling. Vi vil gjøre vårt ytterste for å behandle henvendelsen din så snart som mulig. Når billetten er refundert, vil du få en kvittering på refusjonen din på e-post. Hvis du har ytterligere spørsmål om kanselleringen/refusjonen, kan du kontakte SAS Sales & Service.
    Dessverre ble ikke skjemaet sendt. Vennligst prøv igjen senere.

    Hvis nei, fyll inn navn(ene) på reisende som skal kanselleres:


    Kansellering og refusjon – EuroBonus-billett

    Hvis du har bestilt via SAS' nettsted, logg inn – gå til «Mine reiser» og se på reservasjonen din. Velg «Kanseller bestilling». Reisen vil bli kansellert og refunderbare skatter blir returnert til kontoen din innen 3–4 virkedager. Gyldige Eurobonus-poeng blir automatisk returnert til Eurobonus-kontoen din.
     

    Hvis du har bestilt billetten din via SAS Sales & Service (telefon)

    Send inn skjemaet nedenfor, og vi vil behandle forespørselen din innen 7 dager.

    Takk for henvendelsen. Den har nå blitt sendt til vår refusjonsavdeling. Vi vil gjøre vårt ytterste for å behandle henvendelsen din innen 5 virkedager. Når billetten er refundert, vil du få en kvittering på refusjonen din på e-post. Hvis du har ytterligere spørsmål om kanselleringen/refusjonen, kan du kontakte SAS Sales & Service.
    Dessverre ble ikke skjemaet sendt. Vennligst prøv igjen senere.

    Hvis nei, fyll inn navn(ene) på reisende som skal kanselleres:


    Bestill kvittering

    Vi hjelper deg å holde orden på dine reiser. Bestill en kopi på din bestillingsbekreftelse fra SAS, den gjelder som kvittering. Kopien sendes til den e-postadressen som du oppga ved bestilling. Vil du at vi sender kvittering for alle dine reiser innenfor en periode? Ikke noe problem. Bestill kvittering via Mine bestillinger på startsiden.

    Please login to use this functionality.

    Reisevilkår

    Her får du informasjon om generelle reise- og bestillingsvilkår. Velg det temaet som er aktuelt for deg.

    FLYSELSKAPET ERSTATNINGSANSVAR FOR PASSASJERER OG BAGASJE

    Nedenstående informasjon oppsummerer reglene for erstatningsansvar som anvendes av flyselskaper hjemmehørende i EU/EØS i henhold til EF Rådsforordning nr. 2027/97 (endret ved EF Rådsforordning nr. 889/2002) og Montrealkonvensjonen.

    Erstatning i tilfelle dødsfall eller personskade

    Det er ingen økonomisk ansvarsgrense når det gjelder passasjerers personskade eller dødsfall.  For erstatningskrav opp til 113,100 SDR kan ikke flyselskapet bestride reelle krav om erstatning.  Ved krav som overstiger dette beløp kan imidlertid flyselskapet forsvare seg mot erstatningskrav ved å godtgjøre at det har tatt alle nødvendige forholdsregler for å unngå tapet, eller at dette ikke har vært mulig for dem. 113.100 SDR tilsvarer ca. 143 297 EUR eller 1 072 188 DKK eller 1 382 082 NOK eller 1 336 842 SEK.

    SDR betyr en spesiell trekkrettighet (special drawing right), som er en sammensatt enhet av valutaen som er den offisielle enheten for utveksling til InternationalMonetary Fund. Informasjon om dagens kurs på en spesiell trekkrettighet i en av de skandinaviske valutaene finnes i dagspressen eller hos bankkontorer eller hos IMF. Kursen endres daglig.

    Forskuddsbetaling

    Dersom en passasjer blir drept eller skadet må flyselskapet, senest innen 15 dager etter at den personen som har krav på slik erstatning er identifisert, utbetale et forskudd på erstatning som skal dekke umiddelbare økonomiske behov.  I tilfelle dødsfall skal ikke slik forskuddsbetaling være mindre enn 16.000 SDR tilsvarer ca. 20 160 EUR eller 151 680 DKK eller 195 520 NOK eller 189 120 SEK.



    Forsinkelser – passasjerer

    Dersom flyselskapet har forårsaket forsinkelse av passasjerer, er flyselskapet ansvarlig for tapet med mindre det godtgjør at flyselskapet og dets ansatte har tatt alle nødvendige forholdsregler for å unngå tapet, eller at dette ikke har vært mulig for dem. Flyselskapets ansvar for forsinkelse av passasjerer er begrenset til 4694 SDR motsvarar ungefär 5 914 EUR eller 44 499 DKK eller 57 360 NOK eller 55 483 SEK.



    Forsinkelser – bagasje

    Dersom flyselskapet har forårsaket forsinkelse av bagasje, er flyselskapet ansvarlig for tapet med mindre det godtgjør at flyselskapet og dets ansatte har tatt alle nødvendige forholdsregler for å unngå tapet, eller at dette ikke har vært mulig for dem. Flyselskapets ansvar for forsinkelse av bagasje er begrenset til 1131 SDR tilsvarer ca. 1425 EUR eller 10 721 DKK eller 13 820 NOK eller 13 368 SEK.



    Ødeleggelse, tap eller skade av bagasje

    Flyselskapet er ansvarlig for ødeleggelse, tap eller skade av bagasje opp til 1,131 SDR I tilfelle innsjekket bagasje, er flyselskapet ansvarlig selv om det ikke kan lastes for hendelsen, bortsett fra om bagasjen på forhånd hadde feil og mangler.  
    I tilfelle uinnsjekket bagasje, er flyselskapet ansvarlig kun dersom det kan lastes for hendelsen.1131 SDR tilsvarer ca. 1425 EUR eller 10 721 DKK eller 13 820 NOK eller 13 368 SEK.



    Høyere ansvarsgrenser for bagasje

    Passasjerer kan dra fordel av en høyere ansvarsgrense ved å tegne tilleggsforsikring gjennom flyselskapet senest ved innsjekk.  Slik tilleggsforsikring må betales separat.



    Klager vedrørende bagasje

    Dersom bagasjen er skadet, forsinket, mistet eller helt ødelagt, må passasjeren skrive en klage til flyselskapet snarest mulig.  I tilfelle skade på innsjekket bagasje må passasjeren sende inn sin klage senest syv dager etter den aktuelle hendelsen, og i tilfelle forsinkelse senest 21 dager etter.   I begge tilfeller gjelder tidsfristen fra den dato  bagasjen var plassert til passasjerens rådighet.



    Ansvar for transport utført av annet flyselskap enn det flyselskap som har sluttet transportavtalen.

    Dersom flyselskapet som utfører flyvningen ikke er det samme flyselskap som det kontraherende flyselskap, har passasjeren rett til selv å velge hvilket av disse flyselskapene han/hun ønsker å sende sin klage eller inngi sitt erstatningskrav til.  Dersom navnet eller flykoden til et flyselskap er indikert i billetten, er det dette flyselskapet som er det kontraherende flyselskap.


    Tidsbegrensning for søksmål

    Alle søksmål må være presentert innen to år fra ankomstdato av gjeldende flyvning, eller fra den datoen hvor flyet skulle ha ankommet.



    Grunnlag for ovennenvte informasjon

    Grunnlag for retningslinjene beskrevet ovenfor er Montrealkonvensjonen av 28. mai 1999, som er implementert i EF/EØS gjennom Forordning (EF) nr. 2027/97 (endret gjennom  Forordning (EF) nr. 889/2002) samt nasjonal lovgivning.
    För den fullständiga texten till alla bestämmelser, hänvisar vi till SAS Allmänna transportvillkor för passagerare och bagage på www.sas.se. För de regler som gäller bagage, hänvisar vi till SAS bagage regler på sas.se. Personuppgifter som lämnats till oss i samband med din resa kan vidarebefordras till statliga myndigheter för gränskontroll och flygsäkerhetssyften.

     

    Ansvarsfraskrivelse:   Dette er en kunngjøring som er påkrevd gjennom Rådsforordning (EF) nr. 889/2002.  Denne kunngjøring kan hverken benyttes som grunnlag for et erstatningskrav eller som en fortolkning av bestemmelsene i selve Forordningen (EF) eller av Montreal konvensjonen.  Kunngjøringen inngår heller ikke i kontrakten mellom passasjeren og flyselskapet/flyselskapene.
    Flyselskapet/flyselskapene innestår ikke for nøyaktigheten av innholdet i denne kunngjøringen.

     

    Innledning


    Når du kjøper en SAS-billett, inngår du en transportkontrakt med oss. Kontrakten består av:

    • Befordringsvilkårene, som er beskrevet i billetten
    • Befordringsvilkårene som evt. medfølger reiserute eller kvittering
    • De tariffer som eventuelt gjelder
    • Våre generell vilkår for befordring
       

    Kontrakten gir deg rett til å reise i henhold til den reiserute og de tider som angitt.

    * Generelle vilkår for befordring
    Generelle vilkår for befordring
    * Conditions of carriage for passengers and baggage
    Conditions of carriage for passengers and baggage

    EU-Passasjerrettigheter

    Bestemmelser vedrørende passasjerrettigheter i tilfelle forsinkelse, kansellering eller overbooking.

    Assistanse til passasjerer med redusert bevegelighet


    SAS TILBYR ASSISTANSE TIL PASSASJERER MED REDUSERT BEVEGELIGHET ELLER SPESIELLE BEHOV

    SAS tilbyr tjenester i henhold til Forordning (EF) 1107/2006 til personer med redusert bevegelighet eller spesielle behov. For å kunne tilby våre passasjerer best mulig hjelp, må vi ha informasjon om dine behov senest 48 timer før flyreisen, slik at vi kan informere flyplassen. Passasjerer med spesielle behov inkluderer også de som har behov for bistand med ledsager til og fra flyet. Hvis du bestiller din flyreise mindre enn 48 timer før avreise vil vi forsøke å hjelpe etter beste evne, men vi kan dessverre ikke gi noen garanti for at vi kan imøtekomme alle dine behov. Passasjerer med redusert bevegelighet må møte opp til innsjekk i god tid før avreise. Hvis du ikke har blitt informert om annet, må du møte frem til innsjekk senest én time før avgang. Velger du møtepunkt som oppmøtested, må du være på møtepunktet to timer før avgang.
     

    SPESIALSELE

    Luftfartstilsynet aksepterer ikke at barn over 2 år sitter i noen form for spesialsete. Passasjerer med behov for ekstra støtte for å kunne sitte trygt fastspent i flysetet må selv skaffe til veie spesialsele. Den eneste som er godkjent fra Luftfartstilsynet er en spesiell sele fra crelling. Dette er ikke en sikkerhetssele, og må alltid benyttes sammen med flysetebeltet.


    KONTAKT OSS

    Hvis du har spesielle behov i henhold til det som er nevnt over, vennligst ta kontakt med SAS Reisesenter, tlf. 05400. (Fra utlandet: +47 91 50 54 00). Du kan bruke vårt kontaktskjema hvor du opplyser om dine behov. Er du hørselshemmet og ønsker å bestille eller har spesielle spørsmål om reisen er du velkommen til å chatte med oss mandag - fredag fra 08:00 - 22:00 og lørdag 09:00 - 17:00, søndager stengt. Blinde og svaksynte som ikke har mulighet til selv å bestille billetter på nett, må kontakte vårt reisesenter på telefon 05400. Reisesenteret vil opplyse om det billigste alternativet som tilbys på bestillingssiden, sas.no. Det skal kun belastes gebyr for internettbestilling.

     

    REGLER FOR PASSASJERER MED REDUSERT BEVEGELIGHET SOM REISER MED FLY TIL OG FRA USA

    Kapittel 382 (sidene 27683-26687) av den Amerikanske Air Carrier Access Act (ACAA) forbyr diskriminering på grunnlag av funksjonsnedsetting i luftfart. SAS følger disse reglene.

    * ACAA
    Les mer om reglene i ACAA

    Generelt

    Disse salgsbetingelsene gjelder for salg av flybilletter fra sas.no til forbrukere.
    Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Salgsbetingelsene og annen informasjon på sas.no er kun tilgjengelig på norsk. For å kunne kjøpe flybilletter på sas.no må du ha fylt 18 år. Forbrukerkjøp av flybilletter er blant annet regulert i

    I tillegg sikres dine personopplysninger gjennom personopplysningsloven.
    Følg lenkene til disse lovene dersom du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved forbrukskjøp.  Der det i disse salgsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av brev, telefax og e-post. Vi gjør oppmerksom på at ved bestilling av flybilletter gjelder også helt spesielle vilkår. Vi viser her til våre Generelle Vilkår for Befordring samt til våre 14 serviceløfter (European Civil Aviation Conference's Airline and Airport Voluntary Commitment to Passengers). Følg lenkene til både våre vilkår og serviceløfter dersom du ønsker ytterligere informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp av flybilletter.

     

    Parter

    Selger er Scandinavian Airlines System (SAS), og blir i det følgende benevnt ”vi” eller ”oss”. Kjøper er den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt ”du”, ”deg”, ”din” eller ”ditt”.

     

    Bestilling

    Din bestilling vil bli registrert på vår server (datamaskin). Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen, når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.


    Leveringsgaranti

    Alle reiser som selges via sas.no, leveres i form av elektroniske billetter (e-ticket).  Dette innebærer at du ikke behøver å vente på å motta fysiske billetter i posten, men mottar i stedet en e-post med et dokument som inneholder en kombinasjon av reiserute og kvittering for kjøpet, samt din bestillingsreferanse og billettnummer for din elektroniske billett.  Denne e-post sendes deg umiddelbart etter at din elektroniske billett er utstedt. Elektronisk billett utstedes og e-post sendes deg i løpet av få timer etter at bestillingen er utført.

    Avbestilling

    Når du bestiller en flyreise har du anledning til å ombestemme deg innen 24 timer etter at bestillingen er foretatt.  Dersom du allerede har betalt for reisen når du ombestemmer deg, får du pengene tilbake. Dersom bestillingen foretas senere enn 24 timer før avreise, tillater vi kun avbestilling og tilbakebetaling dersom du kontakter oss på telefon senest 12 timer før avtalt reisetidspunkt. Ønsker du å endre uten å avbestille vil det tilkomme endringsgebyr.

    Serviceavgift tilbakebetales ikke i forbindelse med avbestillinger som gjøres senere enn 24 timer etter bestilling. Ref at dette er en allerede benyttet tjeneste.

    Dersom du har gjort en åpenbar feil i forbindelse med bestilling av flybillett med oss på våre internettsider, gir vi deg anledning til å rette opp feilen innen 24 timer fra feilen ble gjort.  I tilfelle feilen gjelder en reise som skal starte om mindre enn 24 timer må du informere oss umiddelbart på tlf. 05400. Etter gitt tidsfrist må du betale et endringsgebyr.  


    Opplysninger mottatt av oss

    Vi tilstreber oss å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. 

    Vi tar imidlertid forbehold om skrive- og trykkfeil, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt av oss gjennom våre salgstilbud, markedsføring eller  på annen måte.

     

    Ditt ansvar

    Du har selv ansvar for å sjekke at den reisekvittering/reisedokumentasjon du mottar fra oss er korrekt utstedt i henhold til din bestilling.

    Bestilling via telefon: Dersom reisedokumentasjonen du mottar innehar andre vilkår og/eller reisedatoer enn hva du har bestilt, må du umiddelbart etter motatt dokumentasjon gi beskjed om dette slik at ny flybillett i henhold til din gitte bestilling kan utstedes.

    Bestilling på internett:  Dersom du har gjort en åpenbar feil i forbindelse med bestilling av flybillett med oss på våre internettsider, gir vi deg anledning til å rette opp feilen innen 24 timer fra feilen ble gjort.  I tilfelle feilen gjelder en reise som skal starte om mindre enn 24 timer, må du informere oss umiddelbart på tlf. 05400.  Etter gitt tidsfrist må du betale et endringsgebyr.


    Priser

    Totalpriser inkluderer alle avgifter, statlige skatter, samt servicehonorar.  Totalprisen kan i løpet av bestillingsprosessen vises som en delpris, nedbrutt på strekning, uten avgift eller per person, der dette gir en bedre oversikt eller der det ikke er mulig å vise totalprisen.  Totalprisen vil imidlertid alltid være tydelig vist før vi ber om betalingsinformasjon og bekreftelse av bestillingen.

    Betaling

    Flybilletter betales med kredittkort.  Kjøpesummen vil bli reservert på kortet ved bestilling.  Dersom slik reservasjon ikke kan foretas, forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen.  Du vil motta informasjon om slik eventuell kansellering.  Kortet blir belastet umiddelbart etter at bestillingen er foretatt. Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling dersom det ikke er dekning på ditt kredittkort.

     

    Personopplysninger

    Vi behandler kun personopplysninger du oppgir til oss, og som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg.  I de tilfeller hvor vi også behandler personopplysninger til andre formål, for eksempel for å sende deg informasjon om tilbud etc., gjøres dette bare når du har samtykket til det. Før du samtykker skal du være informert om hva opplysningene skal brukes til og av hvem.  Vi forbeholder oss retten til å be om personnummer for å kunne kontrollere kredittverdighet ved kredittkjøp eller fødselsdato for å kontrollere om våre kunder er under 18 år.
    Dine personopplysninger blir bare utlevert til andre når:

    • du har samtykket til utleveringen
    • når det er nødvendig for at vi skal få gjennomført avtalen med deg, eller 
    • i lovbestemte tilfeller

    For spørsmål relatert til personvernknyttet til produkter og tjenester som vi tilbyr, kan man ta kontakt med selskapet.

     

    Under flyreisen

    For selve flyreisen vises det til gjeldende lovgivning samt til våre generelle vilkår for befordring.

    Tvister


    Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet.  Dersom dette ikke lykkes kan du bringe saken inn for Reklamasjonsnemnda for rutefly.
    Alle tvister skal løses etter norsk rett.  Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøpers) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.

    For ytterligere informasjon om kjøp av flybilletter fra sas.no, kontakt vårt Reisesenter på telefon 05400.

    GJENNOMGÅENDE REISE

    Billetter og bestilling

    Reiser med flybytte kan i noen tilfeller få en lavere pris ved å dele opp bestillingen strekning for strekning. Vær oppmerksom på at oppdelt bestilling kan medføre visse ulemper dersom det oppstår forsinkelser.

    Gjennomgående bestilling

    Bestiller du en reise fra for eksempel Tromsø til Stavanger med flybytte i Oslo har SAS ansvar for at du kommer helt fram (du reiser under en sammenhengende kontrakt). Det betyr at du har visse rettigheter dersom det oppstår forsinkelser som gjør at du kommer for sent til neste flyavgang. SAS vil overføre deg til neste mulige flyavgang der det er ledig plass. Dersom ventetiden blir lang vil SAS ved behov også tilby deg måltider og overnatting. Dette gjelder selv om SAS ikke kunne unngå forsinkelsen, som for eksempel når vi ikke kan operere på grunn av dårlig vær.


    OPPDELTE REISER

    Skal du for eksempel reise fra Tromsø til Stavanger, men velger å bestille reisen strekning for strekning: Tromsø - Oslo og Oslo - Stavanger kan reisen totalt sett bli billigere, men du har ikke de samme rettigheter ved uregelmessigheter (du reiser under to separate kontrakter). Du har derved ikke krav på å bli booket om til ny avgang dersom flyselskapet ikke kunne unngå forsinkelsen. Du har heller ikke de samme rettighetene til å få dekket måltider eller hotellovernatting dersom du ikke rekker din neste flyavgang. Det er derfor svært viktig at du beregner deg god tid mellom ankomst og avgang, og tar tidsmessig høyde for at du må vente på ankommende bagasje samt gjennomgå nye innsjekkingsprosedyrer samt sikkerhetssjekk innen de tidsfrister som her gjelder for din videre reise. Dersom du har kjøpt en separat flybillett med SAS og skal videre med et annet flyselskap enn et SAS selskap, må du på norske flyplasser beregne deg minimum tre timer mellom ankomst i henhold til ruteplan og din neste flyavgang (gjelder ikke mellom Widerøe og SAS). Minimumstiden må overholdes før SAS vil vurdere eventuelle erstatningsansvar om du mister din videre forbindelse.Eventuelt erstatningsansvar gjelder kun i de tilfeller hvor SAS kunne unngått forsinkelsen i henhold til luftfartslov og konvensjon.

    Vi gjør imidlertid oppmerksom på at forsinkelser og kanselleringer i all hovedsak har sin årsak i hendelser som SAS ikke kunne unngå, og at du som oftest derfor ikke har de samme rettighetene som passasjerer med gjennomgående bestillinger har. Siden flyselskapenes ansvar i slike tilfeller er begrenset i forhold til de økonomiske tap man eventuelt blir påført, finner mange det formålstjenlig å tegne reiseforsikring med vilkår som dekker bl.a. innhenting av reiserute.

     

    Som flypassasjer har du både rettigheter og ansvar, og det samme gjelder for flyselskapet du velger å reise med.  I våre Generelle Vilkår for Befordring  (SAS’ General Conditions of Carriage) finner du en beskrivelse av rettigheter og plikter knyttet til flyreisen.


    For å gjøre det enklest mulig for deg som passasjer å forholde deg til våre befordringsvilkår har vi hentet ut noen "gode råd for reisen".  Vi håper disse rådene kan være til hjelp og informasjon når du skal reise med fly.


    1. En billett eller en reisekvittering er bekreftelsen på at det er inngått en reiseavtale mellom flyselskapet og den som står oppført i billetten eller reisekvitteringen.

    2. Du kan overdra billetten din til en annen person. Vi må imidlertid få beskjed om ønsket endring minimum 24 timer før avreise, og du må betale et administrasjonsgebyr for endringen. Siden mange flyselskaper ikke gir deg denne muligheten, kan vi kun garantere dette for våre egne flyginger.   

    3. Husk alltid å ta med deg gyldig legitimasjon når du skal reise med fly.  Du er selv ansvarlig for å fremskaffe alle nødvendige reisedokumenter, inkludert pass og visum. SAS er som flyselskap uten ansvar for de følger det måtte få for deg dersom du ikke har  reisedokumentene dine i orden.  Se også artikkel 13 i våre befordringsvilkår.

    4. Når du bestiller en flyreise med oss har du anledning til å ombestemme deg innen 24 timer etter bestillingen er foretatt. Dersom du allerede har betalt for reisen når du ombestemmer deg, får du pengene tilbake. Dersom bestillingen foretas senere enn 24 timer før avreise, tillater vi kun avbestilling og tilbakebetaling dersom du kontakter oss på telefon 05400 senest 12 timer før avtalt avreisetidspunkt.  

    Dersom du har gjort en åpenbar feil i forbindelse med bestilling av flybillett med oss på våre internettsider, gir vi deg anledning til å rette opp feilen innen 24 timer fra feilen ble gjort. I tilfelle feilen gjelder en reise som skal starte om mindre enn 24 timer må du informere oss umiddelbart på tlf. 05400.

    5. Du bør alltid velge en billettype som passer til dine behov for den planlagte reisen.  Enkelte billetter selges til redusert pris med vilkår som gjør at billetten ikke kan endres eller refunderes. Vi anbefaler deg derfor å ha en avbestillingsforsikring som dekker deg økonomisk hvis noe oppstår og du blir forhindret fra å reise.  Se også artikkel 3.1.3 i våre befordringsvilkår.

    6. Reiser med mellomlanding og flybytte kan i noen tilfeller få en lavere pris ved å dele opp bestillingen i flere deler.  Vær imidlertid oppmerksom på at oppdelt bestilling kan medføre visse ulemper dersom det oppstår forsinkelser.

    7. Innsjekkfristene varierer fra flyplass til flyplass. Vi vil informere deg om innsjekkfristen for din første flyging med oss. For alle videre flyginger som inngår i reiseruten din må du selv innhente opplysninger om innsjekkfrister. Det er ditt ansvar å sikre at innsjekkprosessen er gjennomført senest innen den gitte tidsfristen, så ta høyde for at det kan være kø på travle tider av døgnet.  Se også artikkel 6.1.1 i våre befordringsvilkår.

    8. Du skal være klar for ombordstigning innen det tidspunktet som står på bestillingsbekreftelsen du får av oss, se artikkel 6.1.3.

    9. Vi forbeholder oss retten til å kansellere din plassbestilling dersom du ikke har møtt fram til ombordstigning i tide, se artikkel 6.1.4.

    10. SAS kan, etter utøvelse av rimelig skjønn, avvise å frakte deg eller din bagasje dersom du ikke forholder deg til våre retningslinjer og lovgivning for øvrig.  Vi viser her til artikkel 7 i våre befordringsvilkår.

    11. Vi ønsker å gi barn som reiser alene en god og trygg reise med oss.  Vi kan derfor ikke ta med oss barn som reiser alene, dersom det inntil flyavgangen hersker tvil om det er mulig å lande på ankomstflyplassen på grunn av dårlig vær, eller grunnet andre ekstraordinære forhold. Når du har avlevert et barn som skal reise alene skal du alltid vente på flyplassen til flyet har tatt av.

    12. Du må betale tilleggsavgift for bagasje som overstiger den fastsatte vekten for fribagasje.  Vær oppmerksom på at vi kan nekte å sende bagasje som ikke er forsvarlig pakket, som inneholder forbudte gjenstander, eller som har andre feil og mangler. Sjekk på forhånd dersom du er usikker, så unngår du problemer ved innsjekk. Se også artikkel 8.3 i våre befordringsvilkår.

    13. Du har bare anledning til å ta med ett kolli håndbagasje ombord. Dette påbudet er gitt for at du skal få en mer behagelig reise, samt forhindre at andre passasjerer blir skadet av din bagasje; hattehyllene er ment for yttertøy samt gjenstander som verken er spesielt tunge eller tar mye plass.  Se også artikkel 8.7.1 i våre befordringsvilkår.

    14. Det er meget begrenset adgang til å ta med flytende væsker gjennom sikkerhetskontrollen, maksimalt en desiliter per beholder i håndbagasjen (EU sikkerhetsregler).  Beholder(e) må pakkes i gjennomsiktig plastpose.

    15. Flyselskapet har et såkalt objektivt ansvar for skade på innsjekket bagasje. For  håndbagasje hefter flyselskapet imidlertid kun for skade dersom flyselskapet direkte kan lastes for hendelsen. Dette fordi håndbagasjen er i din varetekt, og du skal selv ha kontroll over håndbagasjen under flyreisen. Se også artikkel 15.2.1 i våre befordringsvilkår.

    16. Rutetidene gitt i forbindelse med din bestilling kan endre seg fra den dato bestillingen foretas til avreisedatoen.  Vi vil imidlertid gjøre vårt ytterste for at du får informasjon om eventuelle endringer i god tid før avreise. Det er derfor viktig at du gir oss korrekt kontaktinformasjon i forbindelse med bestillingen din.  Se også artikkel 9.1 i våre befordringsvilkår.

    17. Dersom du under en reise med oss berøres av såkalt Denied Boarding (nektet ombordstigning på grunn av overbooking), langvarig forsinkelse eller kansellering, ber vi deg ta kontakt med våre representanter på flyplassene. Du har krav på å få utlevert en skriftlig redegjørelse vedrørende dine rettigheter som passasjer i slike situasjoner, og vi vil gi deg den kompensasjon og bistand som du som passasjer har krav på i henhold til EU Forordning 261/2004.

    18.  Når det gjelder vårt ansvar for skade og forsinkelser på både personer og bagasje, anbefaler vi at du leser artiklene 9 og 15 i våre befordringsvilkår.  Du kan også kontakte vår kundeserviceavdeling (Customer Relations) dersom du har ytterligere spørsmål.


    Har du ros eller ris?  Send dine kommentarer via sas.no/kontakt eller til Scandinavian Airlines System, Customer Relations, 0080 Oslo.


    Vi ønsker deg en god reise med oss!  Og velkommen tilbake!

    Ved bestilling via internett eller SAS Reisesenter er det servicehonorar. Merk at servicehonoraret ikke blir refundert ved avbestilling (unntatt ved avbestilling innen 24 timer etter bestilling). Ved bestilling av flybillett innenlands inngår moms på 6%.

    Servicehonorar per person og bestilling

    Bestilling via internett
    0 NOK
    Bestilling via telefon
    300 NOK

    Servicehonorar for EuroBonus - Bonusreiser, per person

      Via sas.no EuroBonus
    Medlem
    via telefon, e-post
    EuroBonus Sølv/ Gull/Diamant
    via telefon, e-post
    Bestille flyreise 0 NOK 150 NOK 0 NOK
    Endre bestilling 0 NOK 150 NOK 150 NOK
    Avbestilling 0 NOK 0 NOK 0 NOK
    Navnendring 0 NOK 150 NOK 150 NOK
    Bestille/endre hotell
    0 NOK 150 NOK 150 NOK

    Kun bestillinger gjort online kan endres eller avbestilles online. Endringer og avbestillinger må gjøres online senest 24 timer før avreise.

    Servicehonorar for Travel Pass (for flere) - TPM

    Citypass 20 klipp 30 klipp 50 klipp 100 klipp
    Sonepass 20 klipp 30 klipp 50 klipp 100 klipp
    Sverigepass 20 klipp 30 klipp 50 klipp 100 klipp
      600 NOK 900 NOK 1 500 NOK 3 000 NOK

    Servicehonorar Travel Pass (personlig) - TPI

    Type TravelPass (personlig) Kjøp og påfylling via telefon og billettkontor. Påfylling via internett
    Utenlands 10 enkeltreiser 300 NOK
    Innenlands/utenlands 20 enkeltreiser
    600 NOK
    Innenlands/utenlands 40 enkeltreiser
    1 200 NOK
    Innenlands/utenlands 60 enkeltreiser
    1 800 NOK
    Innenlands/utenlands 6 mnd ubegrenset
    1 500 NOK
    Innenlands/utenlands 12 mnd ubegrenset
    3 000 NOK

    Servicehonoraret for Travel Pass (personlig) er en fast pris og betales ved kjøpstilfellet. Første kjøpet gjøres via SAS Corporate Support på telefon 64 81 76 00 eller via ditt reisebyrå. Påfylling skjer via sas.no, SAS Reisesenter eller ditt billettkontor.

    SAS offers the following optional services and fees

    For more information, click the links below.

    Service Product information SAS Business SAS Plus SAS Go
    Baggage
    Cabin baggage (each way) More info Complimentary Complimentary Complimentary
    Checked baggage (each way) More info 1 st piece of checked baggage Complimentary 1 x 71 lbs. Complimentary 1 x 51 lbs. Complimentary 1 x 51 lbs.
    2 st piece of checked baggage Complimentary 1 x 71 lbs. Complimentary 1 x 51 lbs. $105/$120($120*) 2nd piece complimentary for EuroBonus Diamond/Gold/Silver & Star Allance Gold
    More info From 3rd piece of checked baggage $105/$120($120*) 3rd piece complimentary for EuroBonus Diamond/Gold/Silver & Star Allance Gold $105/$120($120*) 3rd piece complimentary for EuroBonus Diamond/Gold/Silver & Star Allance Gold $105/$120($120*)
    Overweight baggage from 51-62 lbs.  Not applicable From $50($30*) From $50($30*)
    Overweight baggage from 51-62 lbs.  Not applicable

    $105/$120
    ($105/$120)

    $105/$120
    ($105/$120)

    Oversized baggage From $240 ($235*) From $240 ($235*) From $240 ($235*)
    Special baggage (each way**) All special baggage The same fee applies for special baggage as for regular excess baggage.

    Baggage fees**

    When two prices are shown, the lesser one is applicable when passengers check in online or use SAS self-service channels such as SAS-branded self-service kiosks at the airport.The higher price is applicable when using manual counters at the airport.

    Children
    Unaccompanied minors (each way) More info $50-$70 $50-$70 $50-$70
    Settings and upgrades
    General settings More Info Complimentary Complimentary Complimentary
    Upgrades with Optiontown (each way). Pay a small sign-up fee ($4) and a nominal Upgrade price (up to 75% less than Business fare) More Info Not applicable $170-$400 $170-$400
    Preferred seat More Info Not applicable Not applicable $45
    Pets
    Pet in cabin (each way) More info $120($120) $120($120) $120($120)
    Pet in cargo (each way) $120($120) $120($120) $120($120)
    Reservations
    Cancel reservation    Complimentary. Exceptions exist, check with agent for fare rules Complimentary. Exceptions exist, check with agent for fare rules Complimentary. Exceptions exist, check with agent for fare rules
    Cancel reservation within 24 hours   Complimentary Complimentary Complimentary
    Cancel flight (each way) Changes and/or upgrade (restrictions may apply from US) Complimentary. Exceptions exist, in which case $400-$450 plus fare difference if any Complimentary. Exceptions exist, in which case $300-$350 plus fare difference if any $300-$350 plus fare difference if any. Exceptions exist, check fare note with agent
    Change name   $80-$100 $80-$100 $80-$100
    Meals/beverages
    On intercontinental flights More info Complimentary Complimentary Complimentary
    Inflight entertainment on intercontinental flights
    Films & Music More info Complimentary Complimentary Complimentary
    Headsets   Complimentary Complimentary Complimentary
    WiFi Only avalible on flghts operating in Europe More info Complimentary Complimentary

    Nordic region: $10

    Europe: $15

    Oxygen
    Provided by SAS (each way) More info $480-$520 $480-$520 $480-$520
    EuroBonus frequent flyer program 
    Purchase points More info $35-1 700 $35-1 700 $35-1 700
    Purchase gift cards More info $25-150 $25-150 $25-150
    *Notes: Rates in brackets valid until October 14

    TRAVEL WITH SAS PARTNER AIRLINES (CODESHARE)

    For codeshare flights operated by SAS partner airlines, the operating carrier’s optional services and fees apply. Learn more about optional services and fees on SAS partner airlines by clicking on the links provided below. Please note that when SAS is the marketing carrier on a codeshare flight, SAS baggage allowances and fees apply.

    Disse medlemsvilkårene gjelder for SAS EuroBonus-program. Som EuroBonus-medlem kan du opptjene poeng på flyreiser, hotellopphold, billeie, shopping - og til og med på dine daglige innkjøp. Opptjente poeng kan du benytte hos SAS eller våre mange partnere.

     

    1. MEDLEMSVILKÅR OG MEDLEMSKORT

    1.1 Medlemskap i EuroBonus programmet er tilgjengelig for alle fysiske personer. Det er kun tillatt med ett EuroBonus medlemskap per person. Barn under 18 år må ha godkjennelse fra foresatt/verge for å søke medlemskap i EuroBonus. EuroBonus medlemskapet med tilhørende rettigheter er personlig og utelukkende til medlemmets private bruk, med mindre annet er oppgitt av SAS

    1.2 EuroBonus kort tilhører det kortselskap som har utstedt kortet. (SAS eller betalingskortselskapet).

    1.3 Medlemskortet er personlig, det vil si at kun en person per medlemsnummer er tillatt, og bare det medlemmet som er navngitt på kortet har anledning til å benytte det. EuroBonus kortet skal være signert og er bare gyldig dersom signaturen til medlemmet eller foresatt/verge er påført kortets bakside. EuroBonus kortet kan bare benyttes inntil siste påførte gyldighetsdato. Medlemskapet registreres i medlemmets navn, personlig e-post adresse og oppgitt land. ”Adresse c/o” tillates ikke, og e-post adressen skal være personlig.

    1.4 Dersom EuroBonus-kortet er mistet, stjålet eller ødelagt må det umiddelbart tas kontakt med SAS EuroBonus. Dersom kortet er et kombinert EuroBonus- og betalingskort må også kortselskapet informeres umiddelbart. Et EuroBonus erstatningskort vil bli utstedt med samme medlemsnummer og gyldighetstid.

    1.5 SAS EuroBonus skal varsles skriftlig vedrørende alle endringer av medlemmets personalia dersom det ikke er mulig å endre dette online. Ved navneendring eller registrering av fødselsdato skal det vedlegges dokumentasjon som bekrefter dette, som for eksempel kopi av pass. Når innsendt dokumentasjon har blitt verifisert, vil den bli makulert.

    1.6 Generelle bestillingsregler gjelder for alle EuroBonus medlemmer, uavhengig av medlemsnivå. Servicefordeler knyttet til medlemskapsnivået gjelder kun for medlemmet selv, med mindre annet er oppgitt av SAS. Din personlige 12-måneders kvalifiseringsperiode starter den måneden du ble medlem i EuroBonus.

    1.7 SAS forbeholder seg rett til, etter utøvelse av rimelig skjønn, å avslutte og slette medlemskapet dersom det har forekommet misbruk. Dette medfører at opptjente og ubenyttede bonuspoeng, samt allerede utstedte EuroBonus billetter/verdikuponger, går tapt. Misbruk kan blant annet omfatte utilbørlig og respektløs oppførsel mot SAS eller dennes partnere, ansatte eller passasjerer, overtredelse av punkt 2.8, samt straffbare handlinger eller handlinger som allment blir ansett som umoralske eller uetiske.

    1.8 Signert påmelding, signert EuroBonus kort eller påmelding til EuroBonus online, innebærer at medlemmet/foresatt/verge aksepterer medlemsvilkårene til EuroBonus. Medlemmets bruk av kortet eller medlemsnummeret innebærer en aksept av SAS EuroBonus medlemsvilkår. For kombinerte EuroBonus-kort gjelder også de vilkår som er fastsatt av det respektive kortselskap.

    1.9 Personlig brukernavn og passord, og eventuelt andre innloggingsdetaljer, er medlemmets personlige ansvar. Foresatt/verge for barn under 18 år har ansvar for sikkerhetskoden til disse medlemmer samt ansvar for hvordan og når sikkerhetskoden anvendes. Personlige opplysninger om konto opplyses kun til den som oppgir korrekt sikkerhetskode.

    1.10 Særskilte vilkår gjelder for norske medlemmer under 18 år: Medlemskapet må bekreftes innen tre (3) måneder etter fylte 18 år. Når denne bekreftelse mottas opphører foresattes/verges ansvar, og vilkår og betingelser vil umiddelbart tre i kraft direkte overfor medlemmet selv og ikke lenger overfor foresatt/verge. Dersom nevnte bekreftelse ikke er mottatt innen tidsfristen, vil medlemmets konto stenges for både opptjening og uttak av bonuspoeng inntil bekreftelse er mottatt. Videre opphører også all medlemskommunikasjon. Registrering av poeng som kunne vært opptjent på flyvninger med SAS i perioden hvor medlemskap ikke har vært bekreftet, skjer kun ved innsendelse av gyldig dokumentasjon i henhold til punkt 2.5. Medlemmet bekrefter sitt fortsatte medlemskap ved å registrere sitt EuroBonus-medlemsnummer på www.sas.no/18aar


    2. OPPTJENING AV BONUSPOENG


    2.1 Poeng kan opptjenes på aktiviteter med SAS og SAS' samarbeidspartnere, herunder deltakende virksomheter i SAS EuroBonus-samarbeidet, som avtalt med SAS og/eller SAS sine partnere. For å registrere bonuspoeng må medlemmet oppgi sitt EuroBonus nummer ved kjøp/bestilling og ved innsjekk. Med SAS samarbeidspartnere menes andre selskaper som SAS fra tid til annen samarbeider med, inkludert flyselskaper, reiseselskaper og andre selskaper som tilbyr rabatter og fordeler til EuroBonus-medlemmer, inkludert men ikke begrenset til muligheten for å tjene og/eller bruke poeng på selskapenes produkter og tjenester. En oppdatert liste over SAS samarbeidspartnere er oppgitt på EuroBonus nettsted.

    2.2 SAS forbeholder seg retten til å avgjøre om medlemmet opptjener poeng eller ikke, for tilbud, priser og aktiviteter som tilbys av SAS eller andre SAS samarbeidspartnere. Antall opptjente poeng bestemmes ut ifra den til enhver tid gjeldende poengutdelingsordningen på tidspunktet aktiviteten gjennomføres, uavhengig av når aktiviteten ble bestilt/reservert. Antall opptjente poeng varierer avhengig av partner og tilbud.

    2.3 EuroBonus medlemmer opptjener bonuspoeng for den reise og bookingklasse som ble bestilt og betalt og som er angitt på billetten/bestillingskvitteringen med mindre noe annet er angitt. Dette selv om medlemmet opp- eller nedgraderes til annen serviceklasse om bord. Rabatterte billetter som Industry Discount, Agent Discount, bonusbilletter, standbybilletter, charterbilletter og visse rabatttilbud gir ikke rett til opptjening av poeng. Hvis et medlem kjøper en billett på et flyselskap som er markedsført av SAS eller Star Alliance, men opereres av et annet flyselskap (dvs. code share) vil sistnevnte flyselskap styre eventuell opptjeningen av poeng og i tilfelle hvor mange poeng medlemmet opptjener for flyreisen. Bookingklasse på billetten kan avvike fra en bookingklasse som det opererende flyselskapet bruker til å bestemme poengopptjeningen. Poeng kan ikke opptjenes på flyvninger utført av flyselskap som ikke inngår som partner i EuroBonus programmet. SAS er ikke ansvarlig for forsinkelser eller flykanselleringer som er forårsaket av forhold utenfor SAS sin kontroll, for eksempel handlinger eller unnlatelser forårsaket av andre enn SAS, for eksempel SAS samarbeidspartner, herunder konkursåpning hos et annet selskap, vær, etc. Særskilte vilkår gjelder for opptjente poeng ved ekstraordinære omstendigheter under forutsetning at reisen/aktiviteten er avsluttet/ benyttet.

    2.4 Kun medlemmet selv kan opptjene bonuspoeng uavhengig av hvem som betaler for reisen eller varen eller tjenesten. Barn under to (2) år (0-23 måneder) opptjener poeng kun når det er bestilt eget sete for barnet.

    2.5 Bonuspoeng registreres ikke for reiser og andre aktiviteter som ligger mer enn seks måneder tilbake i tid, med mindre annet er angitt. For nye medlemmer kan poeng etterregistreres fra opptil tredve (30) dager før man ble medlem. Etterregistrering av bonuspoeng kan bare skje på grunnlag av gyldig dokumentasjon forelagt SAS og/eller SAS samarbeidspartnere. Gyldig dokumentasjon er: kopi av flybillett, eller reiserute. Billettnummer, rutenummer, bookingklasse, avreise- og ankomststed, dato for flyvning og den reisendes navn må være synlig og leselig. Dokumentasjon sendt til SAS vil, etter at saken er avsluttet, lagres for en periode på maksimum én måned og så makulert. Medlemmer kan kun oppnå poeng etter å ha utført en gyldig poengkvalifiserende aktivitet. SAS tar forbehold om, og kan når som helst, trekke tilbake bonuspoeng som feilaktig er registrert på medlemmets EuroBonus konto.

    2.6 Bonuspoeng og fordeler er personlige og kan ikke selges, overdras/kombineres, arves, tilbakebetales i kontanter eller benyttes til andre formål enn EuroBonus tilbud, med mindre noe annet er oppgitt. Ved brudd på denne bestemmelsen kan bonuspoeng, tjenester og dokumenter bli konfiskert. Man kan videre bli nektet adgang til fly eller hotell. Dersom en reise er påbegynt kan man bli belastet full pris for den resterende reisen.

    2.7 Medlemmer kan benytte bonuspoeng til å betale varer eller tjenster når de har tilstrekkelig med poeng på sin EuroBonus konto og minst 1 (en) poenggivende aktivitet er registrert (utført) i tillegg til velkomst/introduksjons poeng. Bonuspoeng er gyldige i fire (4) år etter at poengene ble opptjent i løpet av kvalifiseringsperioden. Deretter forfaller poengene.

    2.8 Et medlem kan kun benytte seg av ett bonusprogram om gangen. Dette gjelder for både opptjening og bruk av poeng, med mindre noe annet fremgår. Når poengene er registret kan de ikke overføres til et annet bonusprogram.

    2.9 Bonuspoeng kan kun opptjenes for ett rom av en person per hotellopphold

    2.10 Bonuspoeng gis bare for innkjøp som foretas med betalingskort kombinert med EuroBonus.

    2.11 Det opptjenes ikke bonuspoeng på billetter eller verdikuponger som er kjøpt men ikke benyttet og/ei heller andre produkter som er refundert.

    2.12 Dersom et medlem ikke opptjener bonuspoeng i løpet av en periode på 24 måneder, har SAS rett til å avvikle medlemskapet med mindre medlemmet har gyldige og brukbare bonuspoeng på sin EuroBonus konto.


    3. UTTAK AV BONUSPOENG

    3.1 Bonuspoeng og fordeler kan bare benyttes av medlemmet eller medlemmets nære familie, med mindre annet skriftlig er angitt av SAS.

    3.2 Medlemmet/foresatte/verge er selv ansvarlig for å sikre at den enkeltes personlige brukernavn og passord, eventuelt andre innlogingsdetaljer, ikke tilflyter uvedkommende. SAS har ikke ansvar for eventuelle konsekvenser i forbindelse med urettmessig bruk av personlige innloggingsdetaljer. Det er imidlertid medlemmet/foresatte/vergen som er ansvarlig for benyttelse av poeng og fordeler, uavhengig av om det er medlemmet selv eller en annen person som faktisk benytter disse. Misbruk er definert i punkt 1.7. Billettene og dokumentene sendes kun til medlemmets registrerte adresse / e-post adresse.

    3.3 EuroBonus tilbudene er som regel begrenset, og kan benyttes inntil tilbudet er fulltegnet/utsolgt. Det kan imidlertid være ledig plass til normalpris selv om antall flyseter, hotellrom og leiebiler avsatt til bonusuttak er fulltegnet. Enkelte tjenester/produkter og/eller servicefordeler kan være unntatt for reiser betalt helt eller delvis med poeng.

    3.4 Bonuspoeng kan ikke benyttes i kombinasjon med kontanter, rabatterte tilbud, kuponger eller andre spesialtilbud, med mindre annet uttrykkelig er angitt av SAS. I tilfelle ombooking og/eller avbestilling, blir bare gyldige poeng tilbakeført medlemmets EuroBonus konto (utgåtte poeng kan ikke gjenbrukes).

    3.5 Bare bestillinger foretatt online kan avbestilles online. Gyldige billetter/dokumenter for avbestilte tilbud, herunder varer og tjenester, må returneres SAS for tilbakeføring av bonuspoeng. Når man ønsker å avbestille eller endre et allerede bestilt tilbud, vare eller tjeneste, må medlemmet/foresatte/verge ta høyde for åpningstidene til SAS EuroBonus og/eller beregne rimelig god tid. Dokumenter som er stjålet eller tapt før reisen/tilbudet skal benyttes, erstattes med et nytt dokument dersom dette er mulig. Gebyr for denne tjenesten kan ilegges.

    3.6 Bonuspoeng kan bare benyttes som betaling for billetter/verdisjekker utstedt av SAS, samt i visse tilfeller hos SAS’ partnere. Poeng kan også brukes til å kjøpe flybilletter til normal/publisert pris (gjelder også for delbetaling). Ulike vilkår gjelder for billetter til normalpris og EuroBonus bonusbilletter, se punkt 3.7. Reisebyråer har ikke anledning til å utstede billetter eller verdisjekker ved å ta betaling i form av bonuspoeng.

    3.7 Dersom ikke annet er angitt av SAS: For flybilletter kjøpt til normalpris, helt eller delvis betalt med poeng, gjelder vilkårene for billetter til normalpris som beskrevet i selskapets befordringsvilkår, og ikke vilkårene for EuroBonus bonusbilletter som beskrevet under. For EuroBonus bonusbilletter og tilbud gjelder følgende: - Særskilte vilkår vedrørende minimum varighet av ”stopovers” kan være gjeldende. - Maksimal gyldighet på billetten og forhåndbestilling er 330 kalenderdager. - I de tilfeller hvor avgang- og ankomstflyplass ikke er den samme, gjelder alltid det høyeste antall poeng i henhold til uttakstabellen - Bonuspoeng kan ikke tilbakeføres etter at en aktivitet er påbegynt, og returreisen kan ikke ombookes eller refunderes. - Flybilletter/tilbud må avbestilles opp til en (1) arbeidsdag innen de skal benyttes. Kun gyldige bonuspoeng tilbakeføres til den EuroBonus konto som er belastet. - Ombooking av billetter/tilbud er tillatt opp til en (1) arbeidsdag innen flyreisen eller det aktuelle tilbudet skal påbegynnes, forutsatt at bonuspoengene fortsatt er gyldige (utgåtte bonuspoeng kan ikke gjenbrukes). - Dersom det er mindre enn en (1) arbeidsdag til reisen skal påbegynnes eller til avtalt hotellankomst, vil ikke bonuspoengene tilbakeføres til den EuroBonus konto som er belastet ved avbestilling. - Dersom medlemmet eller den som benytter seg av poengene blir syk før bonusreisen, kreves det legeattest for å endre bestillingen eller for utstedelse av ny billett/nytt dokument. Dette gjelder så sant poengene er gyldige. Utgåtte poeng kan imidlertid ikke gjenbrukes. Dersom endringer eller nytt dokument er påkrevd, skal SAS EuroBonus kontaktes.

    3.8 I enkelte land gjelder særskilte regler for beskatning av fordeler, inkludert fordeler av flyselskapers og hotellkjeders bonusprogrammer. Alle slike spørsmål skal rettes til det enkelte lands skattemyndigheter. SAS fraskriver seg ethvert ansvar i forhold til det enkelte medlems skatteforpliktelser i forbindelse med den til enhver tid gjeldende skattelovgivning. Forbruk av bonuspoeng inntjent ved reiser man har betalt privat er ikke skattepliktig. Medlemmer som ønsker å opptjene poeng på flyreiser, hotell, leiebil eller andre aktiviteter som betales av arbeidsgiveren, skal i enkelte land informere dette på forhånd til sin arbeidsgiver. Poeng opptjent i forbindelse med tjenestereiser skal ikke brukes privat uten arbeidsgivers samtykke. I henhold til norsk lovgivning kan statsansatte ikke benytte poeng privat til flyreiser, hotellopphold, leiebil eller annen aktivitet dersom arbeidsgiveren har betalt for tjenestene det er opptjent poeng av. Forøvrig gjelder i prinsipp samme regler for alle offentlige ansatte i Norge.


    4. BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER

    4.1 Ved å melde deg inn i EuroBonus (på nettet eller på annen måte), ved signering av EuroBonus kortet og ved bruk av medlemskapsnummeret og/eller EuroBonuskortet samtykker medlemmet/medlemmets foresatte eller verge i at EuroBonus registrerer og behandler personopplysninger om medlemmet og medlemmets aktiviteter og kommunikasjon med medlemmet i henhold til det som er fastsatt i dette punkt 4. Sensitive personopplysninger vil ikke bli registrert eller behandlet av SAS innen EuroBonus.

    4.2 SAS registerer og behandler følgende personopplysninger om medlemmer og medlemmers aktiviteter, samlet omtales dette ”personopplysninger”: - personlige opplysninger som opplyses ved søknad om EuroBonus medlemskap og/eller i forbindelse med oppdatering av EuroBonus medlemskonto; - alle detaljer som samles inn av SAS og SAS’ samarbeidspartnere om kjøp av reise, hotell og leiebil, inkludert avreisested og destinasjon for reisen, samt transportør, billettype, oppholdets varighet, hotellets navn og beliggenhet, romtype, leie av bil, leietid, kjøpstidspunkt og beløp betalt; - alle detaljer om andre kjøp eller aktiviteter som en følge av at medlemmet opptjener eller bruker poeng, inkludert hvilke produkter som er kjøpt, kjøpstidspunkt og beløp betalt; - demografiske data innhentet fra SAS’ samarbeidspartnere og eksterne kilder, inkludert, men ikke begrenset til, informasjon om boligeierskap, antall medlemmer i husstanden og bileierskap.

    4.3 SAS kan også sammenstille personopplysninger innsamlet av SAS med personopplysninger innhentet fra SAS’ samarbeidspartnere og eksterne kilder.

    4.4 Personopplysninger blir registrert og behandlet til følgende formål: (i) å administrere medlemskapet i EuroBonus og opptjening og bruk av poeng, (ii) å administrere og utføre bestillinger, (iii) å analysere kundeadferd, (iv) å evaluere og forbedre SAS’ og SAS samarbeidspartneres virksomhet, (v) å holde medlemmenes adresse og kontaktinformasjon oppdatert og annulere/blokkere avdøde medlemmers EuroBonus kontoer, (vi) å samordne tilbud og aktiviteter alene eller sammen med SAS’ samarbeidspartnere og (viii) gi tilpasset markedsføring av SAS og/eller SAS samarbeidspartneres produkter og tjenester fra SAS eller SAS’ samarbeidspartnere.

    4.5 SAS oppbevarerer personopplysningene i ett år etter at den siste av medlemmets opptjente poeng utløper (poeng utløper fire år etter utløpet av den kvalifiseringsperiode de ble opptjent i) eller medlemskapet opphører, hva enn som inntreffer først. Personopplysninger om reise, hotell, leie av bil og andre kjøp vil bare bli behandlet i overensstemmelse med de formål som er fastsat i punkt 4.4 (iii) – (vii) i ett år fra det tidspunkt oplysningen først ble samlet inn eller senere oppdatert.

    4.6 Personopplysninger kan bli overført til / delt med SAS’ samarbeidspartnere for å koordinere relevante tilbud og aktiviteter som kan være av interesse. SAS’ samarbeidspartnere kan sammenstille personopplysninger de mottar fra SAS med deres egen informasjon om medlemmet. I slike tilfelle er den relevante SAS samarbeidspartner behandlingsansvarlig og juridisk ansvarlig for behandling av disse personopplysningene.

    4.7 Personopplysninger som deles innen SAS-gruppen eller med SAS’ samarbeidspartnere kan overføres til land utenfor EU og EØS.

    4.8 SAS og SAS’ samarbeidspartnere kan benytte brevpost, elektronisk post, telefon (inkludert mobiltelefon, SMS, MMS), e-post, sosiale medier og andre digitale kanaler for å kommunisere med medlemmer. SAS og SAS’ samarbeidspartnere kan sende reklame om sine respektive produkter og tjenester til medlemmene på/gjennom nevnte kommunikasjonsmidler. Kommunikasjon med medlemmer under 18 år vil kun finne sted for å bekrefte tjenester / tilbud som brukes. All øvrig kommunikasjon med medlemmer under 18 år vil foregå gjennom post adressert til medlemmets foresatte/verge. Medlemmet / medlemmets verge kan når som helst reservere seg mot å få tilsendt markedsføring fra SAS og SAS’ samarbeidspartnere ved å bruke kobling i det aktuelle i den aktuelle digitale kommunikasjonen eller ved å kontakte SAS EuroBonus.

    4.9 Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden (SAS) er behandlingsansvarlig og det ansvarlige selskap for personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven, med mindre noe annet uttrykkelig fremgår. Medlemmet/foresatt/verge har rett til å få informasjon som er registrert om medlemmet, samt kunne kreve eventuelle feil eller ufullstendige opplysninger rettet eller slettet. Medlemmet/foresatt/verge kan kreve at personopplysninger ikke blir brukt i direkte markedsføring gjennom å kontakte SAS EuroBonus.



    5. GENERELLE BESTEMMELSER

    5.1 SAS er ikke ansvarlig og skal holdes skadesløs for eventuelle kostnader eller skader som er påført medlemmet, unntatt når annet er fastsatt i gjeldende ufravikelig lov eller i disse medlemsvilkårene. Videre er SAS ikke ansvarlig for eventuelle kostnader eller skader som er påført medlemmet av andre enn SAS. Alle tjenester og fordeler som helt eller delvis er betalt med poeng er underlagt gjeldende vilkår for den enkelte kjøpte tjeneste, fordel mv. SAS har ikke ansvar hvor tjenesten, varen mv. leveres av en annen enn SAS.  

    5.2 SAS er kun ansvarlig for flyreisen i seg selv i henhold til våre befordringsvilkår og serviceløfter. Alle arrangementer, fordeler og tjenester som kommer i tillegg til selve flyreisen er utenfor SAS’ ansvar.

    5.3 Gjeldende avgifter, skatter og gebyrer, som flyplassavgifter, lokale avgifter og andre avgifter/skatter, betales av medlemmet /foresatte/verge og belastes separat. Dersom medlem/foresatt/verge ikke betaler, eller stiller spørsmål vedrørende kravet om å betale slike avgifter/skatter eller andre beløp som tilfaller SAS, kan ikke bonuspoeng benyttes før slik betaling har funnet sted.

    5.4 Med jevne mellomrom får EuroBonus medlemmer tilsendt særskilte tilbud. Disse tilbudene kan imidlertid være tidsbegrenset, og de kan være rettet mot spesielle markeder eller gjelde for en spesiell medlemsgruppe. Registrering kan også være nødvendig for å kunne dra nytte av disse tilbudene.

    5.5 For medlemmer under 18 år har foresatt/verge ansvar for at medlemmet følger gjeldende betingelser og medlemsvilkår. Foresatt/verge har også ansvar for medlemmets benyttelse av tilbud og fordeler.

    5.6 SAS forbeholder seg retten til å endre disse vilkår og betingelser når som helst. Innholdet i EuroBonus programet, slik som servicefordeler, poengregler og antall bonuspoeng, samt annen informasjon som oppgis på hjemmesidene til EuroBonus gjelder så lenge de er publisert på SAS sine hjemmesider. SAS vil snarest mulig informere om eventuelle endringer i gjeldende vilkår, inkludert vilkår om inntjening og uttak samt også hva allerede opptjente bonuspoeng kan benyttes til. Slik informasjon gis gjennom minst en EuroBonus kommunikasjonskanal, og hovedsakelig via hjemmesidene til EuroBonus. Nye regler, tabeller, nivåer osv. gjelder uten unntak fra angitt dato. Medlemmer/foresatte/verger må selv holde seg oppdatert vedrørende gjeldende vilkår. SAS gir direkte informasjon vedrørende endringer dersom medlemmet etterspør slik informasjon.

    5.7 Medlemmet/foresatte/vergen kan når som helst si opp medlemskapet i EuroBonus.

    5.8 SAS forbeholder seg rett til, med en (1) måneds varsel, å avvikle eller erstatte EuroBonus programmet. Dersom EuroBonus programmet må avvikles grunnet et lands lovgivning, en domsavgjørelse eller grunnet forbud gitt av myndigheter, kan EuroBonus programmet uten forvarsel opphøre med umiddelbar virkning, og opptjente bonuspoeng vil da forfalle umiddelbart uten erstatning til det enkelte medlem.

    5.9 Dersom en SAS samarbeidspartner går konkurs eller på annen måte ikke kan oppfylle sine forpliktelser overfor SAS og/eller EuroBonus sine medlemmer vil det ikke være mulig å etterregistrere poeng. SAS forbeholder seg retten til å avgjøre om EuroBonus-poeng skal tilbakeføres i andre tilfelle.


    6. TVISTER OG LOVVALG

    6.1 Ved eventuelle tvister vedrørende tolkning av betinglser og medlemsvilkår for EuroBonus gjelder svensk rett og rett verneting er den alminnelige domstol i Stockholm, med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning.

    6.2 Dersom en eller flere av disse medlemsvilkårene ikke lenger gjelder grunnet påbud fra kompetente myndigheter eller som følge av en domsavgjørelse, vil uansett de resterende medlemsvilkår bestå uendret

    6.3 Disse medlemsvilkår og betingelse erstatter alle tidligere versjoner av medlemsvilkårene. Oppdatert per 15. Januar 2015. Med forbehold om trykkfeil og endringer. Vi gjør oppmerksom på at disse vilkårene er en oversettelse av våre engelske vilkår og at ved motstrid mellom vilkårene har den engelske forrang.


    When using SAS web site we will collect information about you, which includes the information you enter in your profile, as well as information on how you use our site. Some technical information is collected using cookies, see more about cookies in our FAQ's, Technical requirements.

    The personal data you submit on SAS web site and the information on how you use our site will be treated with the utmost care and respect. SAS will use your personal data to fulfill our obligations during the handling and administration of reservations, payment and ticket delivery, which will include use of your data for the following purposes: accounting, billing and audit, ticketing, credit or other payment card verification, immigration and customs control, security, administrative and legal purposes, operation of frequent flyer programs, system testing, maintenance and development, customer relations, contact regarding automatic check-in and other flight information etc.

    For these purposes, and subject to the travel arrangements you have chosen, we may need to disclose and transfer your personal data to companies within SAS , airlines and other companies involved in providing your travel and related services, our partner airlines and other partner companies, data processing companies working on our behalf, travel agencies, governments and enforcement agencies, credit card companies, etc., which may involve sending your personal data outside the European Union and the European Economic Area. In compliance with requirements of the U.S. Government, SAS and other airlines allow U.S. Customs and Border Protection to access certain travel and reservation data (referred to as "Passenger Name Record" or "PNR") of passengers flying to, from or through the U.S. These data are used primarily for preventing and combating terrorism and other serious criminal offences. Further information can be obtained upon request from your airline or travel agent.

    In order to present offers and services that we believe are of particular interest to you, SAS may use your personal data for marketing and communication purposes. You may at any time opt out of receiving these marketing communications.

    When you sign up as a subscriber to SAS newsletters via e-mail, you accept that we may use your e-mail address to send you news and other marketing information and communication on a regular basis. We continuously strive to improve and keep this information interesting and relevant for our customers. In order for us to follow up on whether you like or dislike what we send to you, we collect information on the following items; 

    1. Whether you open your e-mail
    2. Whether you click on any links. The data collected are used internally within SAS for statistical purposes.


    SAS will never allow a third party to use your personal data for marketing and communication purposes. You can always delete or change the personal data that you have inserted on SAS web site. 


    Security

    We offer a very high security against loss, misuse and unauthorized access of your personal data and payment details. Processing and data transfer between your web browser and our server is secured using 128 b Secure Sockets Layer (SSL).

    For the purpose of this Privacy policy SAS shall mean Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden and any subsidiary, in which Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden owns, directly or indirectly, fifty per cent or more of the shares.

    Karl Eklund, Head of Digital Sales, is responsible for keeping our privacy policy at SAS website.

    The check-in service is available on SAS (SK)-operated flights where SAS Internet check-in is available.

    The flight information service is available on SAS (SK)-operated flights where SAS Internet check-in is available.

    The service is provided by SMS and/or email. A general prerequisite for receiving and sending a SMS is a GSM or 3G mobile phone. Local operator availabilities and restrictions may apply.

    Please note that the information provided by SAS is valid at time when the message is sent. It may no longer be valid when the information is read. Certain events are not communicated due to airport processes. It is SAS' intention to provide the latest relevant information at each time. SAS does not give any warranty, express or implied, and assumes no liability of any kind that the information provided hereunder will be correct or complete.

    SAS cannot be held responsible for any delays or functionality problems in any internal or external infrastructure, such as operator networks or Internet.

    SAS' obligations regarding the check-in and flight information services provided herein are expressly limited to what is provided under these terms and conditions. SAS disclaims any and all other liability for the check-in and flight information services and consequently shall in no event be liable for any cost, expense, damage, claim or any other liability or loss of any nature – whether direct, indirect, incidental, consequential or otherwise – arising out of or in connection with the check-in and flight information services or otherwise.

    Forordning (EF) 745/2004 - Krav fra Mattilsynet


    På grunn av risikoen for at reisende importerer sykdommer til EØS, er det forbudt å innføre til EØS-området personlige forsendelser av kjøtt, kjøttprodukter, melk og melkeprodukter, bortsett fra følgende:

     

    • Melkepulver til spedbarn, barnemat og særlige næringsmidler som er nødvendige av medisinske grunner, forutsatt at produktet ikke krever kjøling før forbruk, det er et ferdigpakket navnebeskyttet produkt og emballasjen er ubrutt.

    •  Personlige forsendelser av kjøtt, kjøttprodukter, melk eller melkeprodukter fra Færøyene, Grønland, Island, Liechtenstein og Sveits med en samlet vekt som ikke overstiger 5 kg.

    • Personlige forsendelser av kjøtt, kjøttprodukter, melk eller melkeprodukter fra Andorra og San Marino.
       

    Det er bare tillatt å innføre andre forsendelser av kjøtt, kjøttprodukter, melk eller melkeprodukter til EØS dersom:

    • du har innhentet nødvendig dokumentasjon fra offentlige veterinærmyndigheter i den staten du kommer fra, der det framgår at produktene er i samsvar med kravene for import til EØS, og

    • du deklarerer varene og framlegger dokumentasjon ved ankomst til en grensekontrollstasjon som er godkjent av Den europeiske union/EFTAs overvåkningsorgan ESA for veterinærkontroll.

    • Alle andre former for kjøtt, kjøttprodukter, melk eller melkeprodukter som ikke er i samsvar med disse reglene, skal avleveres ved ankomst til Den europeiske unions grense eller Norges grense for å tilintetgjøres.
       

    DERSOM SLIKE VARER IKKE DEKLARERES, KAN MYNDIGHETENE ILEGGE BØTER ELLER IVERKSETTES RETTSLIG FORFØLGNING. Inntil 1 kg av andre næringsmidler av animalsk opprinnelse enn kjøtt, kjøttprodukter, melk og melkeprodukter kan innføres uten at de framlegges for veterinærkontroll.

     

    SAS anbefaler at du beregner deg GOD TID (vi anbefaler minimum 90 minutter) mellom oppgitt ankomsttid i henhold til vår rutetabell til dagens siste utgående offentlige bakketransport fra angjeldende flyplass.

    Flyforsinkelser forekommer, og forsinkelsene skyldes som oftest hendelser som flyselskapet ikke rår over (force majeure for flyselskapet).  I slike tilfeller har ikke flyselskapet erstatningsansvar for de ekstra kostnadene (ditt økonomiske tap) du måtte bli påført grunnet forsinket innkommende fly.  Det er derfor god planlegging å beregne seg god tid mellom ankomsttid fly og eventuell videre bakketransport.

    I de tilfeller hvor SAS selv har skyld i forsinkelsen, må en minimumstid på 90 minutter være lagt inn mellom oppgitt ankomsttid for angjeldende flyvning og siste utgående bakketransport fra flyplassen før SAS vil vurdere et eventuelt erstatningsansvar (dekning av dine ekstra utgifter) dersom du mister siste utgående offentlige bakketransport fra flyplassen.

    Legitimasjon

    Du er forpliktet til å legitimere deg med et gyldig ID på forespørsel fra SAS personale eller SAS representant. Ved manglende eller ugyldig ID kan du bli nektet ombordstigning. SAS har rett til å avbryte din reise dersom du ikke kan legitimere deg med gyldig ID. Overtredelser av SAS’ billettregler kan medføre politianmeldelse.


    Bestille

    Du kan bestille SAS ungdomsbillett på sas.no eller SAS-appen. Du kan også bestille via SAS Customer Contact Center på telefon 05400 eller via ditt reisebyrå. For bestilling via SAS Customer Contact Center vil et servicehonorar på NOK 300 per person komme i tillegg.

     

    24 timers åpent kjøp

    Finner du den reisen du vil ha, bestill den. Deretter kan du i ro og fred tenke deg om. Hos oss har du 24 timers åpent kjøp.


    Delbetal reisen

    Er du over 18 år kan du velge å delbetale din reise med Klarna.


    Endring

    Du kan endre dato og tidspunkt for din reise (men ikke destinasjon) mot følgende avgift:

    • 350 NOK for reise innen Norge
    • 45 EUR for reise innen Europa
    • 0 NOK for reise med Youth Flex-pris til USA/Asia
    • 70 EUR for reise til USA/Asia
       

    Avgiften gjelder per person per strekning. Ved endring til en høyere pristype, vil differansen mellom betalt billettpris og høyere billettpris bli lagt til. Les mer om endring av flybillett.


    Barn 

    Barn 2–11 år betaler full ungdomspris og må reise sammen med noen som er 16 år eller eldre. Barn som reiser alene kan ikke reise på ungdomsbillett. For bestilling, vennligst ring SAS Customer Contact Center på telefon 05400. Reise med barn

     


    Synspunkter på nettstedet

    Opplever du problemer med nettsidene våre? Vi setter pris på dine synspunkter og gjør hva vi kan for å hjelpe deg så så snart som mulig.


    Tilbakemelding om reisen

    Du som reser ofta vet hvordan du vil ha det når du flyr med oss. Ble det ikke reisen slik du hadde tenkt deg? Finnes det noe vi kan forbedre? Fortell oss gjerne om det.

    Gi oss tilbakemelding om din reise

    Kontakt SAS

    Kontakt oss her

    Vi bruker cookies for å gjøre din opplevelse av nettstedet så bra som mulig. Ved å bruke dette nettstedet samtykker du i vår bruk av cookies