LAND

SPRÅK

MIN FLYPLASS

    Reiseinfo

    Spesielle behov

    Vi hos SAS ønsker alltid at du skal føle deg velkommen om bord i flyene våre. Derfor gjør vi vårt ytterste for å oppfylle dine behov, uansett hva de måtte være.

    Vi offentliggjør informasjon om tjenestene vi tilbyr våre reisende med spesielle behov og nedsatt mobilitet i samsvar med sikkerhetsforskrifter og EU-forskrift 1107/2006. EU-forskrift 1107/2006

    Nedsatt mobilitet

    Hvis du har nedsatt mobilitet, har du rett til assistanse før, under og etter reisen. Hvis du ønsker å finne ut mer om reglene som gjelder for personer med nedsatt mobilitet, kan du se denne filmen.

    • For å sikre best mulig assistanse må du kontakte SAS Sales and Service minst 48 timer før avreise. Hvis du informerer oss senere enn det, kan vi ikke garantere assistanse.

    • Du kan ta med rullestol eller gåstol om bord uten ekstra kostnad. Disse må registreres når du bestiller flygningen senest 48 timer før avreise. 
    Takk for spørsmålet! Vi skal prøve å svare deg innen 24 timer.
    Dessverre ble ikke skjemaet sendt. Vennligst prøv igjen senere.

    * Type assistanse:

    WCHC (cabin)
    Passasjeren har nedsatt mobilitet, det kreves en rullestol til/fra flyet og passasjeren må bæres opp/ned trapper og til/fra setet.

    WCHR (rampe)
    Passasjeren kan gå opp/ned steg og til/fra sete på egenhånd. Han/hun har behov for rullestol til/fra flyet.

    WCHS (trinn)
    Hvis passasjeren ikke kan gå opp/ned trinn, men kan gå til/fra hans/hennes sete. Han/hun trenger rullestol til/fra flyet og må bæres opp/ned trapper.




    • Hvis du har hjelpemidler eller utstyr som krever ekstra plass på grunn av vekt eller størrelse, ber vi deg informere oss på bestillingstidspunktet.

    • Det kan, avhengig av flytypen, være begrensninger på typen utstyr som kan tas med om bord som bagasje. Av sikkerhetsmessige eller operative grunner kan det bli nødvendig å bruke en annen flytype enn det som opprinnelig var planlagt. Hvis et slikt skifte av flytype gjør det umulig for deg å reise med et hjelpemiddel eller annet utstyr, vil vi tilby et alternativ til flyturen.

    Hvis du har en avtalt møteplass, må du være der 2 timer før avreise. Med mindre annet er avtalt skriftlig, må du ankomme innsjekkingsdisken minst én time før avreise.

    Du kan naturligvis be flybesetningen på alle våre SAS-flygninger om assistanse.

    • Personlig pleie: Flybesetningen på våre SAS-flygninger vil ikke kunne hjelpe deg med følgende:
      • løfte eller bære deg
      • hjelpe deg med måltidene dine
      • administrere eller overvåke medisininntak
      • assistanse ved toalettbesøk

    • Utstyr på våre langdistanseflygninger (A330/A340 fly):
      • En spesiell rullestol er tilgjengelig for reisende med nedsatt mobilitet. Du kan bruke denne rullestolen til å bevege deg til/fra toalettet
      • Det er minst ett ekstra stort toalett om bord. Disse toalettene er også utstyrt med spesielle håndtak for å gjøre det enklere å bevege seg inne på toalettet
         
    • Utstyr på innenlandsruter og ruter i Europa:
      • Ingen spesiell rullestol er tilgjengelig
      • Toaletter av standardstørrelse er utstyrt med et spesielt håndtak for å gjøre det enklere å bevege seg rundt på toalettet.


    Helsetilstand

     Av hensyn til deg ønsker vi å sikre at du er ved god helse før din reise med oss, da flygningen kan påføre kroppen stress. Dette er fordi lufttrykket i kabinen er lavere enn på bakkenivå, som gir økt behov for oksygen.

    • Hvis du flyr med oss, må du oppfylle visse generelle helsekriterier.

    • Andre kriterier kan gjelde når du reiser til og fra medisinsk behandling i utlandet.

    • Medisinsk behandling, diagnostisk evaluering, kjemoterapi eller operasjoner kan gi endringer i helsetilstanden slik at det kan være farlig å fly.

    • Hvis du har kreft eller er kritisk syk, må legen din fylle ut et MEDIF-skjema (skjema med medisinsk informasjon) og forhåndsgodkjenne reisen. Denne informasjonen kan føre til at passasjeren blir nektet å reise. Last ned MEDIF-skjema

    • Hvis du vurderes å være for syk til å fly ved innsjekking eller ved gaten, har kapteinen rett til å nekte deg ombordstigning.

    • For generelle spørsmål om våre helsekriterier, kontakter du SAS Sales and Service. For spørsmål om hvordan man fullfører et MEDIF-skjema, kontakter du SAS Medical Sales.

    Syketransport

    Syketransport hjelper oss å garantere en trygg og fornøyelig flygning.

    • Vi kan assistere med følgende:
      • Medisinsk informasjon på bestillingen (MEDIF) og et medisinsk sertifikat for å kunne fly med SAS.
      • Legge til rette for ekstra benplass hvis du har en benskade.
      • Installere godkjent batteridrevet medisinsk utstyr om bord hvis du trenger dette på flygningen.
      • Installer ekstra oksygen til bruk om bord i flyet om nødvendig.
         
    • For at vi skal kunne assistere deg på best mulig måte må du kontakte SAS Sales and Service minst 48 timer før avreise. Hvis du varsler oss senere enn dette, kan vi ikke garantere assistanse.

    • Før du kontakter SAS Medical Sales, må du sjekke at reiseforsikringen eller helseforsikringen dekker hjemreisen din. Hvis den gjør det og du derfor ikke må betale selv, må du først kontakte forsikringsselskapet.

    • Hvis det skulle gjelde en helsetilstand, vil SAS sine leger alltid godkjenne reisen. Medisinske godkjenninger utstedes på ukedager mellom kl. 09.00 og 12.00.

    Oksygen

    Hvis du har behov for oksygen, kan du enten ta det med deg eller vi kan ordne det for deg. Alt du må gjøre er å varsle oss i forkant.

    Oksygen medbrakt av passasjeren

    • Hvis du trenger oksygen eller annet nødvendig medisinsk utstyr til og fra flygningen, eller om bord på flyet, kan du ta med deg dette uten ekstra kostnad.

    • Hvis du medbringer oksygen, må du legge dette til bestillingen senest 48 timer før avreise og varsle SAS Medical Sales om antall sylindere du vil ta med deg.

    • Oksygensylindere kan ikke veie mer enn 5 kg. Sylindere og enhver kontroll må være støtsikker sånn at innholdet ikke plutselig blir frigjort ved et støt.

    • Du kan ikke ta med flytende oksygen om bord i flyet.


    Bestilling av oksygen

    • Vi kan levere medisinsk oksygen fra AGA hvis du bestiller senest 48 timer før avreise.

    • Alt du må gjøre er å fullføre et MEDIF (skjema med medisinsk informasjon) for å få tillatelse fra SAS Medical Department. Last ned et MEDIF-skjema

     

    Pris for installasjon av ekstra oksygen

    Langdistanseflygninger DKK 2492 / NOK 3031 / SEK 3300 / EUR 335 / USD 368
    Innen Skandinavia/Europa:  DKK 1115 / NOK 1357 / SEK 1480 / EUR 150 / USD 165

    Prisene gjelder per strekning og kun på flygninger operert av SAS.


    Reise med assistent

    Reisen med oss bør være trygg og komfortabel for alle. For visse typer funksjonshemminger må du derfor ha en assistent når du reiser med oss.

    • Du må reise med en assistent hvis du:
      • er blind eller døv
      • har nedsatt mental funksjonsevne eller en psykisk utviklingshemning som krever assistanse
      • trenger medisinsk assistanse om bord
      • ikke er i stand til å forstå og følge sikkerhetsinstruksjoner fra flyets besetning
         
    • En assistent eller omsorgsperson er den personen som er ansvarlig for din komfort og velvære ved ombordstigning og avstigning, din generelle sikkerhet under flygningen og nødvendig assistanse ved eventuell evakuering. Omsorgspersonen må være minst 18 år og sitte ved siden av deg.

    • Avhengig av antallet kabinpersonale om bord på hver flygning og antall passasjerer om bord som trenger en assistent, kan en av besetningen fungere som din assistent. Merk deg at vi ikke har kapasitet til å bistå med personlig pleie.
    • Flybesetningen på våre SAS-flygninger vil ikke kunne hjelpe deg med følgende:
      • løfte eller bære deg
      • hjelpe deg med måltidene dine
      • administrere eller overvåke medisininntak
      • assistanse ved toalettbesøk  



     

    • For å være sikker på at du får assistansen du trenger må du varsle SAS Sales and Service om behovene dine når du bestiller billetten.

    • Når du reiser med en assistent, må du bestille et ekstra sete.

    Ekstra setebestilling

    Hvis du reiser med en hjelper eller trenger et ekstra sete, kan du reservere et passende sete. Vi vil gjerne hjelpe deg.
     

    Bestilling og informasjon

    • Kontakt  SAS Sales and Service for å bestille et ekstra sete.

    • De fleste midtgangsetene har bevegelige armlener (med unntak av første rad).

    • Av sikkerhetsmessige årsaker kan du ikke bestille et sete ved siden av en nødutgang.
       


    Behov for sele om bord

    Seler som er godkjent om bord inkluderer:

    • Crelling setebelte for barn.
    • CARES setebelte for barn på fly.

    Førerhund

    Er du avhengig av førerhund? Du har alltid mulighet til å ta med førerhund i kabinen.

    • Du kan ta med førerhunden i kabinen uten ekstra kostnad.

    • Varsle oss på forhånd dersom du planlegger å reise med en førerhund. Varsel om reise med førerhund

    Erstatning

    Hos SAS håndterer vi dine personlige eiendeler med omsorg. Dersom mobilitetsutstyr eller hjelpemidler blir skadet eller går tapt under reisen, vil vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg.

    • Du kan søke om erstatning for skadet eller mistet mobilitetsutstyr.

    • Erstatning for et skadet eller mistet fysisk hjelpemiddel håndteres i henhold til SAS sine transportvilkår og -betingelser. Erstatning gis ikke for skjøre og verdifulle gjenstander.

    Please login to use this functionality.


    Ris og ros

    Vi gjør alltid vårt ytterste for å sikre at flygningen skal bli så komfortabel og behagelig som du hadde forestilt deg. Fikk du assistansen du trengte, eller er det noe vi kan gjøre bedre? Hvis du har kommentarer eller meninger om reisen, gir du oss gjerne tilbakemelding.

    Please login to use this functionality.


    Hvis du ønsker å levere en klage, må du ta kontakt med vårt team for kundeforhold på Contacttoflysas@sasair.com. Mer informasjon om våre klageprosedyrer finner du i skjemaet ovenfor.

    Hvis du av en eller annen grunn ikke er fornøyd med det endelige svaret på klagen, kan du rette klagen til en av de godkjente Alternative Dispute Resolution-leverandørene etablert innen EUs medlemsland. En Online Dispute Resolution-plattform har blitt satt sammen av EU-kommisjonen: som gir enkel tilgang til alternative dispute resolution (ADR).

    Selv om SAS ikke er del av en ADR-gruppe så holder SAS seg til beslutninger tatt av ADR-grupper godkjent av medlemslandene.

    Vi bruker cookies for å gjøre din opplevelse av nettstedet så bra som mulig. Ved å bruke dette nettstedet samtykker du i vår bruk av cookies