Skadet bagasje

Hvis bagasjen din har blitt skadet under flyturen må du rapportere det på flyplassen ved ankomst.

Hvordan rapportere skadet bagasje

Hvis bagasjen din har blitt skadet under flyturen, må du rapportere det direkte til bagasjetjenesten på flyplassen. Bagageservice vurderer skaden og lager en skademelding, også kalt PIR-rapport, som du får en kopi av. Du trenger rapporten for å kunne kreve erstatning i etterkant.

Hvis bagasjeserviceskranken er stengt eller ubemannet ved ankomst, ber vi deg om å fotografere skaden på stedet og bagasjemerkene dine for å kunne bevise at skaden oppsto under flyturen. Vær oppmerksom på at du kanskje må returnere til flyplassen innen 7 dager etter ankomst for å sende inn et krav.

SAS er ikke ansvarlig for allerede eksisterende skader, inkludert mindre rifter, riper eller ødelagte glidelåser på grunn av at bagasjen er overfylt, eller for slitasje forårsaket av normal håndtering av bagasjen.

Hvis du først oppdager skaden når du ankommer overnattingsstedet ditt, må du kanskje returnere til flyplassen innen 7 dager etter ankomst for å lage en skaderapport (PIR-rapport). Kontakt SAS kundeservice for assistanse.

Erstatning for skadet bagasje

Reparer eller få en ny veske

Hvis du bor i Skandinavia og bagasjen din har blitt skadet under flyturen, kan du få den reparert eller erstattet av Samsonite Bagsupport. Du må da registrere bagasjen din senest 7 dager etter at du mottok bagasjen. Husk at du først må ha laget skademelding (PIR-melding) på flyplassen.

Hvis kofferten din ikke kan repareres eller byttes til en ny

Du kan søke om erstatning på nettsiden vår dersom din skadede bagasje faller innenfor kriteriene nedenfor:

  • Hvis Samsonite Bagsupport gjorde vurderingen at posen kofferten ikke kan repareres eller erstattes med en ny

  • Du bor utenfor Skandinavia

Mer informasjon om SAS sitt ansvar ved skade finnes i artikkel 17.2 i våre villkår for befordring